• röda naglar

Gallgrus, vad är det?

Hej. Undrar om någon här haft gallgrus?

Var hos läkaren idag och hon skulle skicka en remiss för ultraljudsundersökning för att se om det är gallgrus som mina magsmärtor beror på. (jag är INTE gravid)

Någon som haft gallgrus eller vet vad det är? Blir lite orolig nu.

• Svar på tråden Gallgrus, vad är det?
  • mirrebusan

det e som gallsten fast mycke mindre stenar så de blir som "grus". jag har själv haft gallstens anfall och även tagit bort gallblåsan pga återkommande anfall

• röda naglar
    mirrebusan skrev 2008-05-09 14:31:37 följande:
    det e som gallsten fast mycke mindre stenar så de blir som "grus". jag har själv haft gallstens anfall och även tagit bort gallblåsan pga återkommande anfall
    okej. så gallgrus är inte alls lika farligt som gallsten? nu blir jag lite lättad.
  • mirrebusan

gruset brukar ju lättare kunna komma ut av sig själv, fast visst de känns det med. vet inte om de kan spola ut det om de inte kommer ut av sig själv.

röda naglar skrev 2008-05-09 14:32:40 följande:

okej. så gallgrus är inte alls lika farligt som gallsten? nu blir jag lite lättad.
  • röda naglar
    mirrebusan skrev 2008-05-09 14:36:29 följande:
    gruset brukar ju lättare kunna komma ut av sig själv, fast visst de känns det med. vet inte om de kan spola ut det om de inte kommer ut av sig själv.
    spola ut det? låter läskigt. vet du varför du fick gallsten? beror det på något särskilt?
  • mirrebusan

jag var gravid när jag fick det, tydligen så ökar risken att få det när man e gravid, blev opererad 4 månader efter att jag fick dottern, hade även anfall efter att hon födds, sen har jag haft gallstens anfall varje gång jag vart gravid efter det (4ggr)

gröntskal, ägg, stekt/fet mat ökar risken för gallstens anfall

röda naglar skrev 2008-05-09 14:38:31 följande:

spola ut det? låter läskigt. vet du varför du fick gallsten? beror det på något särskilt?
Svar på tråden Gallgrus, vad är det?