• Anonym

Vilka könssjukdomar bör man testa sig för?

Jag hade en partner i snart 1 år, då hade jag ingenting, testade mig för klamydia men det var negativt, därefter hade jag oskyddat samlag med en kille, och nu har jag träffat en kille och vi ska snart börja ha oskyddat (med ppiller givetvis) men frågan är då, vad ska man testa sig emot?
    Vad är inkubationstiden för dom olika sjukdomarna, kan man testa sig för allt?

• Svar på tråden Vilka könssjukdomar bör man testa sig för?
  • Anonym (Jag)

Vet inte om det finns nåt standardsvar på den frågan men personligen har jag testat och bett min partner testa för HIV, klamydia,gonorre och syfilis innan jag slängt kondomen åt sidan.

• Psychadelia

Anonym (Jag) skrev 2008-05-09 15:11:27 följande:

Vet inte om det finns nåt standardsvar på den frågan men personligen har jag testat och bett min partner testa för HIV, klamydia,gonorre och syfilis innan jag slängt kondomen åt sidan.
    Och HEPATIT!!!!
  • Anonym

Ojdå, det var en himla massa, får kolla upp det då :) bättre att vara på den säkra sidan

• Anonym

de är mycket negativa på sjukhusen att testa för gonorre och syfilis samt hiv då risken är "för liten" att man kan ha fått det om man bara haft sex i sverige. testerna är dyra för sjukvården...

• Anonym

Anonym 4; Är det möjligt?? Jag menar, om man själv är lite orolig och kanske t.om har sina onda aningar om att man kan vara smittad av en person man kört oskyddat med, då borde väl sjukvården tacka och bocka för att man vill testa sig? Även om man haft sex i Sverige? Man kan ju aldrig veta var den man legat med varit eller pysslat med om det är en tillfällig förbindelse.

• Anonym

de anser att gonorre är så gott som utrotat i sverige tydligen. de frågade min om jag varit utomlands...jag sa nej och de sa att då testar de inte. men man kan ju ljuga ;) och säga att man haft semster eller ngt...
    hiv tas via blodprov så det är ju mycket mer komplicerat än de man bara kan kolla med odling från slidan. de tar de inte om man inte är i "riskzon". men det är väl olika också i olika landsting. men de verkar fokusera på klamydia

• Anonym

Anonym 6, Jo det där med klamydia har de extra fokus på har jag förstått. Var på GYN-akuten för någon månad sen pga kraftiga blödningar. Och där fick alla patienter ta klamydiatest. Bra tycker jaj. Men att de är så slappa med andra sjukdomar är inte bra.

• Anonym

Mycoplasma genitalium kan va bra och kolla också.

• Anonym

svamp behöver man inte testa. det märker man om man har....det kliar och man har grynaktiga flytningar. går ej att blanda sammman med ngt annat...

• Anonym

Ok. Så svamp är ingen könssjukdom direkt då? Skönt att veta! Fast man ska ju ändå vara försiktig för man kan smitta eller smittas av sin partner med det.

• Anonym

nej man kan nog inte kalla det könssjukdom eftersom en oskuld kan få det. men man kan absolut smitta sin man...med det är inte lika vanligt (jag har dock smittat min man typ 10 ggr med det). han kan också smörja på kräm om det behövs...

Svar på tråden Vilka könssjukdomar bör man testa sig för?