• ruben10

pappadagar - studerande snälla!

hej jag går på gymnasiet .. har precis blivit pappa och som jag har hört har alla rätt till pappa dagar, och hur gör jag det ? beställde blankett hem, och de sa att det skulle ta 10 dagar att få, bara pappret och pappret hinner inte komma innan gränsen..

min dotter föddes 5 april , kan jag ringa och "sjukanmäla" mig och säga att jag ska va pappa ledig. så fixar försäkringskassan det senare...??

snälla svara

• Svar på tråden pappadagar - studerande snälla!
  • buffe

ring försäkringskassan å förklara läget fråga hur du skall gå till väga!
    Gå in på Www.FK.se där hittar du tele nr

• Februarii

Vad jag vet har man inte rätt till pappadagar när man studerar. Men jag kan absolut ha fel.

• Februarii

Googlade lite och hittade detta:
    "Ersättningen under pappadagarna är på samma nivå som SGI – dagarna och bersäknas på samma sätt som övriga föräldrapenningen. En studerande pappa som tidigare inte har förvärvsarbetat kan därför inte ta ut några pappadagar."
    Från: www.saco.se/templates/StandardPage.aspx&epslanguage=SV

• ruben10

så j*kla dåligt, ändå så pluggar man 8-16 varje dag . och man vill ju vara med sitt barn

• Stora

Det är rätt därimot har man "rätt" att vara hemma dessa 10 dagar utan att förlora sitt studiemedel.

• jerseyko

Du ska inte sjukskriva dig, du ska vara föräldraledig. De 10 dagarna kan du ta ut inom 3 månader (tror jag)

Du får inte vara sjukskriven och ta ut dina dagar samtidigt.

Grattis till bebisen!

• Frågvisa Jag

Jag har också en fråga angånede detta!

Min sambo studerar nu, men han har arbetat litegrann... strö jobbat på sommrar och så. Kan inte det räknas så han kan räkna ut en SGI och ta ut pappadagar som han får betalt för?

• Juhanna

När du får papprena så är det bara skriva vilka dagar du varit borta och så får du ersättning för dom

• Sarah84

Får man ta pappaledigt då man studerar? Har ja svårt att tro. Men ja e inte så bra på de där. Lättast e ju att ringa FK & fråga..

Svar på tråden pappadagar - studerande snälla!