*Någon som vet när man kan ge microlax
Någon som vet när man kan ge microlax tidigast?
Jag har en 2 månaders som inte bajsar och som fått ersättning 3 gånger per dag.
Någon som vet när man kan ge microlax tidigast?
Jag har en 2 månaders som inte bajsar och som fått ersättning 3 gånger per dag.
Vi gav sånt till våran son när han var 7 veckor första gången.
Så det tror jag nog att du kan göra nu.
Kolla bara med apoteket eller bvc först vilken sort ni ska ha.
Becka21; Ok. Vad fick ni ge för ngåot och hur mycket?
Hadde du gett den lille ersättning?
Tack
Microlax kan du INTE ge till en bebis!!!!!
Hoppas att du menar laktulos!!
vi fick tipset(av sjukvårdsrådgivningen) att ge vår 2 månader gamla microlax till vår dotter när hon fick förstoppning.
Ring sjukvårdsrådgivningen för mer tips.
Men hur lång tid är det mellan varje bajs tillfälle..på bvc sa de att det kan gå upp till 12 dagar innan barnet bajsar och det är ok..
Man ska inte ge laxerande i onödan då det kan påverka tarmen om man gör det för ofta..bara i nödfall..
Så kolla med bvc innan du ger nått sånt..
Testa först med Tempen i rumpan!! Brukar funka. Lycka Till !!
Är det verkligen Microlax ni menar???
Tarmretande medel som förs upp i rumpen å sprutas in... Gör så att man måste "trycka på" *ler*
Om det är det så tycker jag synd om bebisarna!! Det gör ju ont att stoppan i den på en vuxen, tänk då en liiiten 2 månaders...
Å hur vet ni/man att man inte tar för mycket? Kan ju knappast behöva hela tuben...
Jo man kan i yttersta nödfall ge microlax till bebiser, men bara drygt 1 tredjedel av mängden. I första hand brukar BVC rekomendera olja i maten, Temp-tricket, och laktulose.
Man får om man ska ge microlax först trycka ut ganska mkt ur pipetten. MEN man ska inte använda microlax utan att ha rådgjort med BVC!!! Och det är ABSOLUT sista utvägen!
Jaha... stackars bebis... Fast det är ju inte kul att vara förstoppad heller!
Jag skulle inte våga mig på att ge microlax till bebba... (fast hon har ju aldrig varit riktigt förstoppad heller)
Microlax e väldans tarmiriterande... gör rätt så ont. Men jag hade samma problem med min stora tjej när hon var spädis. Säger som Minimum; prata med BVC och förklara... för ett barn som får ersättning ska, enligt vad BVC sa till mig då när min stora var förstoppad, bajsa oftare än bröstmjölksuppfödda barn.
Hoppas du får bukt med problemet...
puffnilla:
Ja,vi ger honom ersättning o då blir han hård i magen iblan o då har vi gett honom microlax,men bara 2 ggr..
Det heter resulax o det var bvc som tipsade om att ge det,det står till o med på paketet att man kan ge det till bebisar,men då ska man bara köra in halva pipen o så ska man inte ta allt.
Men som sagt,rådfråga på bvc o på apoteket först!
Norahs mamma:
Om man måste ge microlax så måste man!!!!
Du säger ju själv att du inte har varit med om att din bebis är förstoppad o det kan du vara väldigt glad för!!!
Både jag o min sambo har gråtit för att vi tycker så synd om Leo när han har varit förstoppad,han tar i så det ser ut som han ska spricka o ändå kommer det inget bajs o han gråter o är jätteledsen o man verkligen ser hur ont han har!!
Då kan jag tala om för dig att det är en befrielse att ha gett microlax till honom för då får han ut allt o blir glad o nöjd igen o vi vill att vårat barn ska må bra!!
Jag vet att man inte ska ge microlax för ofta,jag är utbildad undersköterska så jag kan allt om det,men som sagt var:nöden har ingen lag!
Dessutom så var det faktiskt bvc som sa till oss att prova med att ge det,vi hade ALDRIG provat på egen hand bara..
Becka:
Jag är oxå Uska, men i min utbildning ingick inte hur man ger microlax vid bebisförstoppning.
Min första tanke var NEJ!
Å min dotter äter enbart ersättning å har varit (är ibland fortfarande) otroligt hård i magen, men aldrig förstoppad. Hon har tagit i så hon blir knallröd i ansiktet, haft stora hårda korvar så jag tror rumpen ska spricka mm...
Förstår ju att bebisen måste skita! Men som sagt min första tanke vid frågan om Microlax var ett stort nej!
Vi ger absolut inget utan att stämma av med bvc så klart.
Men det är ju inte dumt att kolla med er alla vad ni gjort, med tips osv.
Vi har pratat med bvc idag och vi kan testa att ge lactulos eller microlax om vi vill men avvaktar ett par dagar till. Det verkar lite bättre idag även om han har väldigt ont i bland.
Verkar dock som teet funkat
Har testat olja i maten (bifidus) också och hoppas det blir ÄNNU bättre.
Tack för allt stöd!
Stor kram