• sisley

*Jag fick lite problem med dålig

Jag fick lite problem med dålig hy under graviditeten och det är inte riktigt bra ännu. Jag fick okejat av en hudläkare att använda mig av skinoren och dalacin under graviditeten men nu undrar jag om det också går att använda vid amning?
    Jag har försökt boka tid hos en hudläkare igen men det verkar omöjligt att få en tid inom de närmaste tre månaderna så därför tänkte jag be min husläkare skriva ut detta om det går.
    Är det ngn som vet så vore jag tacksam om svar.

• Svar på tråden *Jag fick lite problem med dålig
  • penapöna

Så här står det i bipacksedel till Skinoren kräm, 20% Kräm
    " Graviditet och amning
    Rådfråga din läkare eller farmaceut innan du använder något läkemedel. Skinoren kräm kan användas om du är gravid eller ammar. Det har inte observerats någon risk för barnet vid användning av Skinoren under graviditet eller amning.
    Barn bör inte komma i kontakt med hud som är behandlad."

När jag skulle kolla Dalacin funkade inte sidan men kika in på www.fass.se och läs själv. Där står alla läkemedel som säljs i Sverige. Man kan välja att se bipacksedeln (den som följer med i förpackningen), patientfass (med vanliga ord) och fass (med medicinsk terminologi).

När du ber din läkare skriva ut medicinerna ska du alltid uppge att du ammar, om du nu gör det alltså , så får läkaren ta ställning till om det är ok eller inte.

Svar på tråden *Jag fick lite problem med dålig