• elims

Kramp i vaden varje morgon, någon mer?

Har vaknat några mornar med kraftig kramp i högerbenet (vaden) den senaste veckan och har även vid några tillfällen. fått kramp i högerfoten under dagen då jag stått upp

Vad beror detta på? Finns det fler än jag som upplevt det här?

• Svar på tråden Kramp i vaden varje morgon, någon mer?
  • Jesster

Det är ganska vanligt vid graviditet. Kan bero på kalcium och/eller magnesiumbrist.

♥ v.30 ♥
  • LadyLee

samma här, mkt obehagligt sätt att vakna upp på...hade likadant förra gången.

• MizzMee

Hade samma sak när jag väntade mitt andra barn.. vaknade titt som tätt på natten under den sista tiden av att jag fick sendrag å faaaan vad ont det gjorde. Den här gången har jag tack och lov bara fått det 1 ggn än så länge och hoppas att det inte kommer fler gånger.

• emsan82

Har jag med lite då och då,gör himla ont.Hjälper att fort som bara den ställa sig upp så det blir tyngd på benet,försvinner direkt för mig då...

• Fantaci

Kramp utlöses ofta av vätskebrist. Drick mer under dagen så slipper du nog kramperna.

• Theres

ett annat tips är att ha stödstrumpor på dagen.. det hjälper, men det är ju itne så kul nu när man vill gå barbent..=( Har dock inte undersökt om det finns speciella för varma sommardagar...men men..=) om man har mycket kramper kanske man står ut med strumpor trots värmen...=)

• mn75

ett tredje tips: ät magnesiumtabletter, hjälper både mot sendrag och kan lindra vätskebildning i kroppen

• elims

Tack för era svar, känns lugnande att höra att man inte är ensam!

Så det kan alltså bero på brist på kalcium/magnesium/vätska...?!
    Hur ska man veta vilket av dem som är orsaken? kan det vara en kombination av dem allihop?

Vätska får jag nog i mig, försöker dricka 2 liter om dagen. Kalcium är det lite sämre med antar jag. Magnesium? ingen aning!

mn75: bör man kanske rådfråga någon innan man börjar knapra dessa magnesiumtabletter, eller är det relativt ofarligt att göra det?

• elims

hmm, kollade upp magnesiumtabletter på apotekets hemsida...

Det står att de innehåller aspartam. Det vill man ju helst undvika.

Sen står det under Biverkningar:
    "Vanliga: Gasbildning, diarré, illamående, magsmärtor och förstoppning"

Känns ju lagom kul, speciellt med tanke på att jag redan har det där från mina järntabletter jag tar!
    Blir att välja mellan pest eller kolera med andra ord!

Svar på tråden Kramp i vaden varje morgon, någon mer?