• Anonym

Orolig för knöl på underarmen

Jag har haft en ganska så stor och hård knöl (ca 2 cm i diameter) på sidan av underarmen i ca 2 år nu. Det känns som att den är rörlig under huden när jag trycker på den.

Jag har hittills inte tänkt så mycket på den och bara utgått ifrån att det är en ofarligt och vanlig fettknöl eller liknande. Hur som helst så kom min knöl upp i ett samtal med en vän som tyckte att det var himla dumt att jag inte kollat upp den. Nu kan jag inte sluta tänka på det och känner mig orolig

Vad tror ni om detta? Någon som haft något liknande?

• Svar på tråden Orolig för knöl på underarmen
  • Anonym

Glömde skriva att jag aldrig haft några besvär av knölen. Den har inte gjort ont eller stört mig.

• Anonym

Knölar ska man alltid kolla upp, och oftast är de helt ofarliga. Jag TROR att har man en tumör brukar den inte förflytta sig.

• Anonym

Alltså att man kan röra på den menar jag.

• lieh

Min man håller på att gå igenom en utredning angående hans knöl under armen. Han har gjort vanlig röntgen, magnetröntgen och nu senast en scintigrafi. Fick besked förra veckan att det inte var cancer, vilket var ett väldigt skönt besked.

Just nu väntar vi på en remiss till ortopeden.

Min mans knöl sitter fast på skelettet känns det som. Han har bara ont av den under natten när han ligger på den armen. Då stoppar den blodflödet.

Tycker du ska beställa tid till vårdcentralen för att kolla upp vad det är.

• Anonym

Anonym

Jag har också läst att det är ett bra tecken om de rör på sig. Är dock inte 100 säker på om min är rörlig eller inte (men jag tror det).

lieh

Berätta gärna mer om hur din mans knöl känns, hur länge han haft den osv? Hur kommer det sig att det blev en sådan stor utredning av den? Du skriver under armen, var exakt på armen? Min sitter på underarmen (alltså högt upp på handleden typ).

• Anonym
    lieh

Kom på en fråga till; har hans knöl varit lika stor hela tiden? Inbillar mig att det är ett gott tecken att inte min knöl växt utan varit lika stor som den är i ett par år nu.

Jag ska beställa tid på VC på måndag tänkte jag (det är ju helg nu). Blev bara så orolig precis nu att jag var tvungen att starta en tråd innan dess.
  • lieh

Knölen sitter på underarmen ca 5 cm från armhålan. Den är ca 5*7 cm lång och sitter fast på skelettet. Den sitter fast och är inte ruckbar.

Han har haft den ett år ungefär, vi var lika sena som du med att ta reda på vad det var.

Först trodde läkaren att det var en broskknöl och mannen blev därför skickad på en vanlig röntgen. Men provsvaren visade ingen brosk så då blev han skickad till magnetröntgen. Denna visade inte heller så mycket, förrutom då att det inte var brosk.

Läkaren tyckte då att det skulle utredas om det var en tumör varav mannen blev skickad till en skelettscintigrafi.

Nu var det ju inte tumör och vi väntar på att komma till ortopeden och att få ordentliga svar på vad det är för knöl.

• lieh

Ja vad vi kommer ihåg så har knölen varit lika stor hela tiden. Den har väl varit liten från början men då märkte vi inte den.

Den har alltså inte växt sedan vi märkte den först. (För ett år sedan då)

Jag förstår att du är orolig och tycker det är bra att du ska ringa vårdcentralen på måndag.

• Anonym
    lieh

Då sitter hans knöl mycket högre upp än min. Min är dessutom mycket mindre. Vet dock inte om det är ett gott tecken eller ej.

Vad skönt att det tar det på allvar i alla fall och kollar upp det ordentligt.

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara så utförligt
  • ProjektRonja

Hallo!

Jag har opererat bort tva knölar ifran insidan underarmen. Jag kommer inte ihag vad det var för typ av knölar, men dom är inte helt ovanliga och normalt helt ofarliga. Man behöver inte ta bort dom om dom inte känns obehagliga.
    Jag hade otur att en knöl satt pa en nerv. Detta gjorde att det kändes som en kraftig rejäl stöt när jag la ned armen pa bordet.
    Lycka till
    XXxx

Svar på tråden Orolig för knöl på underarmen