• GladaMamman

Världens godaste soppa, och mina barns favorit!

Jag brukar göra en linssoppa som är så himla god! Ingen tror mig innan de har smakat. Men ALLA som tog modet till sig och smakade har tyckt att det var så gott!

Och dessutom är det ju nyttigt, mättande, billigt! Men använder de grönsaker man har hemma. Och den är toppen att frysa ner till matlådor. Och mina barn älskar det! Även min lilla grönsakskräsne 22-månaders son.

Detta "recept" blir mycket soppa!

Ha en jättestor kastrull och släng ner ett par kilo grönsaker i bitar. Bryn i olja tillsammans med några hackade vitlöksklyftor

Förslag Alt 1. Blandade rotsaker
    Alt 2. Paprikor när det är billigt
    Alt 3. Bara morötter

Släng efter några minuter ner några deciliter röda linser och ett par liter kokande vatten (jag brukar koka i vattenkokaren och hälla i ). Ta även i ett par grönsaksbuljongtärningar.

Låt koka till linserna och grönsakerna är färdiga dvs mjuka.

Häll på ett par deciliter drickfärdig apelsinjuice. Mixa med stavmixer så att den är slät. Smaka av med salt och peppar, ev mer buljong. Jag brukar ha i finhackad färsk koriander eller persilja. Och sen serverar jag soppan med en klick turkisk yogurt på burk.

SÅ GOTT!!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Världens godaste soppa, och mina barns favorit!
  • lolou

Ska prova! Vad har du för apelsinjos? Typ Bravo eller sådan vanlig bara?

Hoppas att min grönsaksvägrande påg äter detta!

• lieh

Oj, vad konstigt. Jag gillar varken soppa eller grönsaker men nu blev jag ju sugen. Lägger tråden i favoriter och ska försöka få mod nog att göra soppan någon dag.

• emcjoh

Roligt med variation , min "vanliga" linssoppa gillar familjen så detta går nog ner det också. Sedan skadar det ju inte att linser är billigt med

• GladaMamman

Jag brukar ta nån billig juice som är utblandad, Bravo funkar säkert jättebra.

Barn gillar den här soppan då den blir lite "söt", speciellt om man har i rotfrukter och gärna då rotselleri vilket jag tycker är jättegott. Eller med bara morötter är också smaskens.

Jag kom på att jag har gjort den med gröna ärtor nån gång (men uteslutit juicen). Och kallat den för draksoppa, ha ha. Men den var inte lika poppis.

Lycka till med din lilla grönsaksvägrande påg från en som också har en lite grönsaksvägrande påg.

• luzorsus

jag gör en röd linssoppa på morötter, paprika,squash, linser, och purjon som verkligen sätter smaken. Kokar det mjukt, mixar ibland, ibland inte. Kryddar med buljongtärning, salt och peppar. Vill man kan man ha i lite krossade tomater som soppbas istället för vatten, eller kokosmjölk om man vill det.........går ju att variera i oändlighet men jag tycker verkligen att purjon är viktig Sen tar jag vilka grönsaker jag har hemma

• GladaMamman
    Svar på #2
    Ja, prova den! Och hör av dig vad du tyckte!
  • GladaMamman
    luzorsus skrev 2008-05-09 20:03:45 följande:
    jag gör en röd linssoppa på morötter, paprika,squash, linser, och purjon som verkligen sätter smaken. Kokar det mjukt, mixar ibland, ibland inte. Kryddar med buljongtärning, salt och peppar. Vill man kan man ha i lite krossade tomater som soppbas istället för vatten, eller kokosmjölk om man vill det.........går ju att variera i oändlighet men jag tycker verkligen att purjon är viktig Sen tar jag vilka grönsaker jag har hemma
    Det låter också mumsigt! Tack, det ska jag prova!
  • meimei

Låter gott!
    Det här receptet skall vi ha till lunch i morgon

Tack för det!

• cegermyran

Jag lämnar över min linssoppa till er här.
    500 gr röda linser (blötlagda i 60 min)
    4 L vatten
    3 Hönsbuljongtärningar
    3 stora skivade morötter
    2 hackad lök
    1 tsk sambal oelek
    salt, vitpeppar

Koka linserna med buljongen i 30 minuter
    sila bort linserna från vattnet.
    Tiisätt morötter, lök.
    Koka i 20 minuter.
    Sila, passera morötter,lök och linser.
    Späd med buljongen till lagom konsistent.
    tillsätt kryddor.
    Koka ytterligare 10 minuter.

Denna soppa är så suveränt god.

• GladaMamman
    meimei skrev 2008-05-10 21:15:07 följande:
    Låter gott! Det här receptet skall vi ha till lunch i morgon Tack för det!
    Hör av dig när du provat!
Svar på tråden Världens godaste soppa, och mina barns favorit!