• malins79

Slinga håret hemma...svårt?

Jag slingade mitt hår hos frissan för två månader sedan och nu börja det bli en del utväxt. Är det svårt att slinga hemma? Jag skulle ha hjälp av min syster. SLinga ni endast utväxten eller hela slingan?

Jag har blond hår med ljusa slingor i

• Svar på tråden Slinga håret hemma...svårt?
  • bumbi 84

nej det är inte så svårt. jag gör det på mig själv. det beror på om du vill ha det ännu ljusare? i så fall är det ju bara att slinga alltihopa. jag tror det kan bli svårt att fixa bara utväxten. i så fall får du ju ta varje slinga för sig. Lycka Till

• malins79

Tack.
    Ser det inte konstigt ut med slingor som är nyslingade tillsammans med utväxta slingor? Hon kommer ju inte kunna få upp samma slingor som frissan har blekt.

• bumbi 84

nej det brukar inte vara någon fara. hur lång utväxt har du? annars får du ju färga allt i din nuvarande hårfärg och slinga igen sen

malins79 skrev 2008-05-09 21:03:55 följande:
    Tack. Ser det inte konstigt ut med slingor som är nyslingade tillsammans med utväxta slingor? Hon kommer ju inte kunna få upp samma slingor som frissan har blekt.
  • Ville Mor

Nu är ju inte jag någon frisör, men tänk på att köpa blekningmedel där det är blekningspulver INTE creme. Creme färgar, pulver bleker. Ett plus för mig är att använda slingmössa, brukar bli både snyggare och jämnare...

Lycka till!

Gud vet allt men säger inget, jag vet inget men pratar jämt
  • helene306

Jag är visserligen mellanbrun till hårfärg men när jag hade gjort slingor och utväxten kom tonade jag håret i en mellanbrun färg. Då kommer slingorna fram i annan nyans och utväxten döljs. Sen kan man slinga om vid senare tillfälle. Att enbart färga om slingutväxten är svårt. Alternativet är om du gör en utväxtfärgning dvs bara lägger på färg/toning närmast hårbotten.

F+H=D
  • malins79
    bumbi 84 skrev 2008-05-09 21:12:23 följande:
    nej det brukar inte vara någon fara. hur lång utväxt har du? annars får du ju färga allt i din nuvarande hårfärg och slinga igen sen
    Slingade för 2 månader sedan så 2-3cm.
  • malins79
    Ville Mor skrev 2008-05-09 21:15:40 följande:
    Nu är ju inte jag någon frisör, men tänk på att köpa blekningmedel där det är blekningspulver INTE creme. Creme färgar, pulver bleker. Ett plus för mig är att använda slingmössa, brukar bli både snyggare och jämnare...Lycka till!
    Tack för infon. Jo vi hade tänkt använda slinghätta.
  • bumbi 84

jag hade slingat alltihopa som vanligt

malins79 skrev 2008-05-09 21:23:16 följande:
    Slingade för 2 månader sedan så 2-3cm.
  • malins79
    bumbi 84 skrev 2008-05-09 21:34:23 följande:
    jag hade slingat alltihopa som vanligt
    Ok, litar på dig
  • bumbi 84

ja gör det . du får tala om hur det blev sen!

malins79 skrev 2008-05-09 21:36:59 följande:
    Ok, litar på dig
  • Sanna här

Du ska ju inte slinga hela håret en gång till om du blonderat slingor! Kommer att slita hemskt på det hår som redan är blonderat och det kommer att bli ännu ljusare, vitt eller trasigt. Går man till frisören får dom också upp andra slingor än förut, och dom blekar alltid bara utväxten. Vill du ha ljusare slingor än nu, måste du ha kortare verkningstid på längderna.

• bumbi 84

hur snyggt blir det med slingor som är 2-3 cm?. mitt hår har då aldrig gått sönder och jag slingar mitt varje månad! och färgar!

Sanna här skrev 2008-05-10 04:02:37 följande:
    Du ska ju inte slinga hela håret en gång till om du blonderat slingor! Kommer att slita hemskt på det hår som redan är blonderat och det kommer att bli ännu ljusare, vitt eller trasigt. Går man till frisören får dom också upp andra slingor än förut, och dom blekar alltid bara utväxten. Vill du ha ljusare slingor än nu, måste du ha kortare verkningstid på längderna.
  • gröna hönan

Slinga på du. Hur långt hår har du? Det brukar vara väldans obekvämt med slinghätta om håret är långt, det gör ont att dra! Men det vet du nog redan...
    Jag har alltid blekt nya slingor och visst att de som redan är blekta blir ännu ljusare, men man drar ju inte exakt samma slingor som förra gången så det brukar bli bra. Man får tänka på att återfukta håret bara och vara försiktig med det! Jag brukar bara bleka slingor i överhåret och runt ansiktet, det ger effekt och så slipper man slita på hela håret.

• malins79
    gröna hönan skrev 2008-05-10 12:48:03 följande:
    Slinga på du. Hur långt hår har du? Det brukar vara väldans obekvämt med slinghätta om håret är långt, det gör ont att dra! Men det vet du nog redan...Jag har alltid blekt nya slingor och visst att de som redan är blekta blir ännu ljusare, men man drar ju inte exakt samma slingor som förra gången så det brukar bli bra. Man får tänka på att återfukta håret bara och vara försiktig med det! Jag brukar bara bleka slingor i överhåret och runt ansiktet, det ger effekt och så slipper man slita på hela håret.
    Jag har ganska långt hår, lite nedanför axlarna. Jag har bara slingat håret 1ggn, och det var inte skönt.
    Jagv har inte köpt någon färg ännu.

Någon som vet någon bra slingfärg, för ljusa slingor?
  • Sanna här

bumbi 84 skrev 2008-05-10 10:54:15 följande:

hur snyggt blir det med slingor som är 2-3 cm?. mitt hår har då aldrig gått sönder och jag slingar mitt varje månad! och färgar!
    De frisörer jag gått till blonderar utväxten på 2 cm. Inget mer. Antingen färgar du håret bara eller har rätt kort hår? Ett långt hår blir sönderblonderat, och vitast i topparna om man gör så som du säger.
  • bumbi 84

mitt hår går nedanför axlarna. vad du kallar kort vet jag inte. jag färgar, slingar, färgar slingorna.. mitt hår är jätte fint. du kanske har dålig kvalite på ditt hår?

om man bara slingar 2-3 cm och inte tar samma slingor så borde man se ut som ett schack bräde i huvudet. det säger ju sig självt. om man därimot blonderar hela håret så blonderar man bara ut växten!!

Sanna här skrev 2008-05-11 04:30:57 följande:
    bumbi 84 skrev 2008-05-10 10:54:15 följande:
    De frisörer jag gått till blonderar utväxten på 2 cm. Inget mer. Antingen färgar du håret bara eller har rätt kort hår? Ett långt hår blir sönderblonderat, och vitast i topparna om man gör så som du säger.
  • mysmamman2

gröna hönan skrev 2008-05-10 12:48:03 följande:

Slinga på du. Hur långt hår har du? Det brukar vara väldans obekvämt med slinghätta om håret är långt, det gör ont att dra! Men det vet du nog redan...Jag har alltid blekt nya slingor och visst att de som redan är blekta blir ännu ljusare, men man drar ju inte exakt samma slingor som förra gången så det brukar bli bra. Man får tänka på att återfukta håret bara och vara försiktig med det! Jag brukar bara bleka slingor i överhåret och runt ansiktet, det ger effekt och så slipper man slita på hela håret.
    jag slingar min mammas hår och hon har tjockt, lockigt och riktigt långt hår och vi använder hätta, funkar kanon! jag tror att det gör ont och det tjorvar om man tar mycket hår på en gång för då vill det lätt trassla sig!( och man måste borsta det noga) Men tar man lite i taget går det helt utmärkt! och jag lägger bara på blekningen på utväxten inget annat och det blir super fint!
  • malins79
    Sanna här skrev 2008-05-11 04:30:57 följande:

Borde inte slingorna få samma färg, även om en del redan är blekt?

• Sanna här

bumbi: Frisörerna gör så för att man INTE ska få dålig hårkvalitet, och jag har svårt att tro att någon frisör skulle blondera samma hår om och om igen utan anledning Och det blir inte rutigt om man har lite koll.

malins79 skrev 2008-05-11 10:31:22 följande:
    Borde inte slingorna få samma färg, även om en del redan är blekt?
    Har du längre hår kommer til slut topparna på håret vara blonderade 5-10 ggr om du blonderar ofta. Blondering går inte ur, så det bleks gång på gång vitare och vitare från den nyans just det håret har. Det är som gogomman ovan säger, blir snyggt att ta utväxten bara.
Svar på tråden Slinga håret hemma...svårt?