• Fragda

Ni med hemorrojder efter förlossning...

Jag hade inte en tillstymmelse till hemorrojder eller problem med analen under graviditeten och blev så himla "deppig" när jag fick hemorrojder efteråt! Det har hållt på från och till i 1,5 vecka. Jag har provat med kräm och det känns bra och det försvinner, men efter två-tre symptomfria dagar kommer det tillbaka.

What to do?!

• Svar på tråden Ni med hemorrojder efter förlossning...
  • Mammann

ja, det där är ju inget kul!! Fick oxå först efter förlossningen, och det tog nog 2-3 månader iallafall. Vet att det är ganska vanligt att man får det efter förlossningen utan att ha haft det innan. Jag tror jag fick recept-belagt medicin...Kan inte komma ihåg dosen eller hur länge jag fick hålla på.. Var det inte så att man bara fick en medicin som skulle göra det "lättare" o så fick det läka ut själv? .. hm, inte mycket hjälp, bara förståelse för att det är jobbigt, och hopp om att det inte blir kvar.. De små är 1,5 år nu, och har inte tillstymmelsen till det längre.

• Fragda

Jag har provat med nån receptfri och i bipacksedeln står det att man ska söka hjälp om det inte gått över efter två veckor så jag får lite "panik" eftersom jag inte vill gå till min vanliga läkare. Ska iofs på efterkontroll ganska snart så BM kanske kan hjälpa.

• Sandra och Frippe

tror faktiskt att det kan vara för att man sitter mer än vanligt, ammning osv.

• B Rus

Låt bli att klämma när du går på toa, du får vackert vänta på att det kommer självmant så att säga. Är fibrer och drick, drick, drick, ät päron, plommon osv.
    Rekommenderar "Alcosanal" från Apoteket. Stolpiller alltså.
    Har man väl fått hemorrojder får man lätt tillbaks dem tyvärr, så ovanstående råd gäller tillsvidare.

Men fy tusan för de små rackarna!

• Plutten Augusti07

Jag är inte så bevandrad på det här begreppet men misstänker att jag fått det redan....

Någon som kan upplysa en okunnig gravid människa kring hemorojder?

• B Rus

Plutten:

jag fick också redan under graviditeten. :(
    Det är ett åderbråck i blodkärlen kring anus, och bubblorna kan sitta både på in- och utsidan av analöppningen. Har för mej att de inre kan göra jäkligt ont, men de yttre å andra sidan gör att det kan "läcka" lite om du lägger en brakare, och det kan öht vara lite svårt att känna sig riktigt ren och fräsch. Om så är faller är det bästa att använda handduschen när du varit på toa och gjort "det stora", annars kan du torka och torka och torka och blir aldrig ren...

Ja det är så lagom lustigt som sagt. Akta så du inte blir förstoppad och vad du än gör: krysta aldrig, om du så bara ska fisa!

Mvh professor hemorrojd

• Plutten Augusti07
    HannaNord skrev 2008-05-10 21:13:43 följande:
    Plutten:jag fick också redan under graviditeten. :(Det är ett åderbråck i blodkärlen kring anus, och bubblorna kan sitta både på in- och utsidan av analöppningen. Har för mej att de inre kan göra jäkligt ont, men de yttre å andra sidan gör att det kan "läcka" lite om du lägger en brakare, och det kan öht vara lite svårt att känna sig riktigt ren och fräsch. Om så är faller är det bästa att använda handduschen när du varit på toa och gjort "det stora", annars kan du torka och torka och torka och blir aldrig ren...Ja det är så lagom lustigt som sagt. Akta så du inte blir förstoppad och vad du än gör: krysta aldrig, om du så bara ska fisa!Mvh professor hemorrojd
    Ja då är det hemorojder jag fått..... Har ärligt talat märkt att det är svårare att hålla sig och svårare att få rent. Ibland gör det helvetes ont och kommer lite blod. Jag tar god tid på mig för toabesöken och går på toa ofta, då blir det bättre. Äckligt när det känns som om man ska skita på sig
  • Ninni76

EFter min andra dotters födelse fick jag hemorojder.(blööde som bara den vid toabesöken) Alcosanal hjälpte inte på mig...tog en xyloproct stolpiller sedan var det borta....

• Plutten Augusti07
    HannaNord skrev 2008-05-10 21:29:32 följande:
    ... och skita på dig kommer du att göra :D
    näää.....kan det blir så illa??
Svar på tråden Ni med hemorrojder efter förlossning...