• Atjo

*När jag var sisådär en 6 år, bodde

När jag var sisådär en 6 år, bodde vi bredvid en familj vars barn tilltalade sina föräldrar vid namn. Jag, som knappt visste vad min mamma och pappa hette "på riktigt", tyckte det var konstigt men jag kan inte minnas att jag någonsin frågade dem varför de kallade sina egna föräldrar vid namn. Undrar nu om det är någon här på FL vars barn hellre tilltalar er vid namn och hur kommer det sig, i så fall?

• Svar på tråden *När jag var sisådär en 6 år, bodde
  • Venus
    När min dotter anser att vi inte lyssnar ordentligt så kallar hon oss vid namn...
    Eller när en av oss ropar på den andre och hon vill hjälpa till
  • mmonika77

Filip kallas oss för mamma och pappa men när jag ropar Jonas på min man hör man snart "OOOOONNNNNNAAAAA"

• Tin o Trolls mamma

Jag funderade precis på den saken idag när jag hämtade sonen i skolan!!

En av grabbarna där kallar sina föräldrar för "Anna" o "Sven". Min son vet visserligen vad vi heter, men han säger alltid mamma o pappa. Jag tror att det beror på uppfostran och kanske vad föräldrarna själva är uppvuxna med.

Ekorren.

• varfördåför

vet att vissa barn har perioder då de kallar sina föräldrar vid namn. min sambo kallar sina föräldrar vid namn därför att de hade fosterbarn då de var små o det vart mäst praktist om alla sa lika =)

• Catta1

Melvin som är 3 år säger mamma o pappa, men han vet vad vi heter på "riktigt".

• Mias

Liam kan inte prata än, men jag hoppas verkligen att han kommer att säga mamma o pappa, känns konstigt att han ska kalla oss vid namn..

• Gunzan

Min dotter (3 år) vet vad vi heter i förnamn och vilket efternamn vi har. Hon har snappat upp det när vi pratar med varandra. Det är ju inte alltid som vi kallar varandra för älskling eller dyl då har vi använt våra förnamn. Jag själv minns liksom du när jag fick reda på vad föräldrarna egentligen hette. Hon har nog kallat mig vid mitt "riktiga" namn en gång för att "stajla" men då sa jag bara lungt att jag heter mamma

/Gun

• Selma73

Jag har ett bonusbarn som kallar mig vid förnamn... vilket resulterar i att min dotter ofta använder mitt namn med... fast mamma är vanligast.

• Veladis

Vilya kallar mig mamma, mamma Madde eller mamma Madelene... Hon är 19 månder, och det är helt spontant från hennes sida...
    Hon kunde säga mamma när hon var 7 månader. När hon var dryga året bodde min bror hos oss en vecka. Då var det plötsligt två som sa Madde här hemma, både Vilyas pappa och brorsan, och då började hon säga mamma Madde.... Sedan fortsatte hon med PappaTesan (Pappa Stefan), vilket nu har blivit Pappa Stefan, och lite senare blev det av någon okänd anledning mamma Madelene till mig... Jag trro helt enkelt att hon gillar långa ord, och tycker det är roligt att säga... Mig gör det inget, jag skulle dock inte få för mig att lära henen säga Madde istället för mamma. Att vara mamma är ju det mysigaste som finns, då vill man ju bli kallad det...

Hon ropar/säger dock alltid bara mamma eller pappa om det är bråttom, känsligt eller viktigt... Det är mest när hon pratar om oss elelr med oss hon använder våra förnamn också.

• Tin o Trolls mamma

Den fördel jag kom på med att kalla sina föräldrar vid förnamn är ju om man kommer bort från dem i affären till exempel. Det är ju troligtvis en massa fler "mamma" än "Madeleine" som svarar när man ropar.

Ekorren.

Svar på tråden *När jag var sisådär en 6 år, bodde