• Anonym

Jag har sån klåda över hela kroppen (ej gravid)! Vad kan det vara? Blir tokig!

Sedan några kvällar tillbaka så har jag sån klåda över hela kroppen, rygg, ben,armar,skinkor,huvudet! Jag är inte gravid. Jag blir tokig snart! Någon som vet vad det kan vara??  Som sagt speciellt börjar det vid 19-20-tiden sådär...

• Svar på tråden Jag har sån klåda över hela kroppen (ej gravid)! Vad kan det vara? Blir tokig!
  • Anonym (TTT)

Ingen aning men du kan vara torr och så förvärras det när du blir trött. Förvärras det när du blir varm/svettig? Vad gör du vid 19-20 tiden? Kan du har loppor eller liknande kryp i en soffa/säng? Är du allergisk mot något som du äter till middagen eller kvällsfikat? Som du märker har jag ingen aning.... Jag hoppas att det försvinner snart.

• Anonym (skabb)

kolla noga i fingervecken precis där det blir ovansida av handen.
    Är det små små bubblor där?

Jag fick skabb en gång och det kliade som satan!
    Var till husläkaren som trodde jag var torr och gav mig hudkräm
    När jag tillsist kom till hudläkaren hade jag skabb och han tog proverna precis där vid veckan.
    Det är dock lätt att bota med en kräm.

• Anonym
    Anonym (TTT) skrev 2008-05-09 21:53:35 följande:
    Ingen aning men du kan vara torr och så förvärras det när du blir trött. Förvärras det när du blir varm/svettig? Vad gör du vid 19-20 tiden? Kan du har loppor eller liknande kryp i en soffa/säng? Är du allergisk mot något som du äter till middagen eller kvällsfikat? Som du märker har jag ingen aning.... Jag hoppas att det försvinner snart.
     Kan man få klåda av trötthet? Ja, jag är ju trött för jämnan och vet med mig att jag inte sover de timmar jag ska - fast så har det ju varit länge utan att klia.
    Anonym (skabb) skrev 2008-05-09 21:56:40 följande:
    kolla noga i fingervecken precis där det blir ovansida av handen.Är det små små bubblor där?Jag fick skabb en gång och det kliade som satan!Var till husläkaren som trodde jag var torr och gav mig hudkrämNär jag tillsist kom till hudläkaren hade jag skabb och han tog proverna precis där vid veckan.Det är dock lätt att bota med en kräm.
    Alltså det kliar faktiskt inte på händerna, och jag ser inga såna förändringar som du beskriver. ...och det kliar väl inte i hårbotten?  Jag undrar om jag inte har någon kombination av torr hud/trötthet/allergi  ?
  • Anonym (skabb)

Det kliade över hela kroppen vad jag minns, inte speciellt på händerna, det var bara att de boade där så man kunde ta proverna **Urk*

Husläkarens första diagnos var ju dock torr hud, så testa att smörja in dig.
    Fick recept på Fenuril, men tror att det finns receptfritt om du inte har ngn riktigt bra hudkräm.

• Anonym

Du har inte bytt tvättmedel eller liknande??

• T x 3

Det kan säkert vara en kombination av trötthet och stress. Jag har en kompis som blir torr i huden och hon får t o m exem när hon är stressad.

• JanHelge

Dåliga levervärden. Kan ge hemsk klåda.

• Anonym

Kolla så att det inte är levern eller bukspottskörteln. Då får man ofta en grym klåda eftersom alla gifter/spårämnen i kroppen går ut genom huden istället.

• JanHelge

KOm på att även Borelia kan ge klåda över hela kroppen.

• Anonym

Hu borrelia, dåliga levervärden...nu blir jag hypokondrisk Gråter

Jag kan berätta att igår kväll var jag väldigt trött, hade världens spänningshuvudvärk och det kliade som fan överallt. Höll på bli tokig. Hade inte ro att sitta kvar och se en film.

När jag lade mig i sängen var det något bättre, och jag sov gott hela natten. Vaknar alltså inte och är besvärad på nätterna. På morgonen ingen klåda och fortfarande nu mitt på dagen ingen klåda.  Visst är det konstigt? 

Borrelia, dåliga levervärden och allt ni nämner - borde det inte rimligtvis klia på dagarna också då? och inte bara på kvällarna?

Vi har parfymfritt tvättmedel, det enda är att jag haft nytt sköljmedel, men jag har aldrig förut varit känslig för byte av sköljmedel.

• Bussa

Graviditetsklåda är enligt utsago alldeles förfärligt. Googla det så får du läsa om det stämmer på din klåda. Den mer aggressiva formen kan leda till för tidig födsel, men är tydligen ganska ovanlig.

• Bussa

Ursäkta, jag läste nog lite slarvigt... Ser ju nu att du inte är gravid.

• Anonym (ida)

Skabb är ju typiskt att det börjar klia mot kvällen faktiskt. Så kolla upp det. Du tar inga mediciner? Bytat tvättmedel? Har du utslag?

Det KAN även orsakas av stress och ångest, men jag tippar faktiskt på skabb

• Anonym
    Anonym (ida) skrev 2008-05-10 13:26:46 följande:
    Skabb är ju typiskt att det börjar klia mot kvällen faktiskt. Så kolla upp det. Du tar inga mediciner? Bytat tvättmedel? Har du utslag?Det KAN även orsakas av stress och ångest, men jag tippar faktiskt på skabb
    Nej, jag tror faktiskt inte att det är skabb. Då skulle jag inte vara besvärsfri på nätterna och dagarna. Dessutom brukar det ju klia då så man får rivsår.

Tror nog snarare att det är stress .
  • Anonym (klian)

Har du bara klåda eller har du även utslag? Jag har nämligen sedan några mån nässelutslag som kommer och går. Tror ibland att det har varit nötter eller rödvin men ibland kommer utslagen trots att jag inte ätit nåt av det. Undrar också om det kan vara stress. Iofs blir jag bra/nästan bra om jag äter allergitabletter.

• Sunset 79

har du precis ätit antibiotika?Jag blev helt plötsligt allergisk av antibiotika en dag och det kliade över hela kroppen i flera veckor..

• Anonym
    Anonym (klian) skrev 2008-05-10 18:38:45 följande:
    Har du bara klåda eller har du även utslag? Jag har nämligen sedan några mån nässelutslag som kommer och går. Tror ibland att det har varit nötter eller rödvin men ibland kommer utslagen trots att jag inte ätit nåt av det. Undrar också om det kan vara stress. Iofs blir jag bra/nästan bra om jag äter allergitabletter.
    Nej, inga utslag. När jag kliar kan det dock bli lite knottrigt. Jag kanske är allergisk mot något?  *funderar*
    Sunset 79 skrev 2008-05-10 18:40:19 följande:
    har du precis ätit antibiotika?Jag blev helt plötsligt allergisk av antibiotika en dag och det kliade över hela kroppen i flera veckor..
    Nej, jag har inte ätit antibiotika.
  • Anonym (ida)

Ja du, det är inte lätt att få reda på orsaken till klåda, speciellt inte när det inte finns några utslag. Jag gick till vårdcentralen och de var mycket frågande där. Skickade mig till hudkliniken som inte heller kunde hitta orsaken. Kliade bara på vaderna, och inte hela tiden heller, men tillräckligt för att jag skulle riva sönder hela benen Höll på så i över 1år innan det spontant försvann av sig själv. Fick aldrig veta vad det berodde på..

• Anonym
    Anonym (ida) skrev 2008-05-10 19:00:20 följande:
    Ja du, det är inte lätt att få reda på orsaken till klåda, speciellt inte när det inte finns några utslag. Jag gick till vårdcentralen och de var mycket frågande där. Skickade mig till hudkliniken som inte heller kunde hitta orsaken. Kliade bara på vaderna, och inte hela tiden heller, men tillräckligt för att jag skulle riva sönder hela benen Höll på så i över 1år innan det spontant försvann av sig själv. Fick aldrig veta vad det berodde på..
    Ja du - kroppen är ett mysterium Fundersam
Svar på tråden Jag har sån klåda över hela kroppen (ej gravid)! Vad kan det vara? Blir tokig!