• 3 Barnsmamma 06 09 11

Tips på en bra familjehund önskas

Vi funderar på en cavalier king charles. Jag vill helst ha en liten hund medans sambon vill ha en större. Har en son på snart 2år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 11:48
    Nu har vi bestämt oss att det blir en golden valp. Leverans klara v28!

• Svar på tråden Tips på en bra familjehund önskas
  • Miew

JAg föder upp jaktlabradorer och måste ju då pusha för dom. De är extremt snälla, lugna inomhus, älskar alla. Mina barn kan sitta på dom och ligga och gosa med dom på golvet. Dottern brukar klä ut den ena till prinsessa.

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    Miew skrev 2008-05-09 22:13:41 följande:
    JAg föder upp jaktlabradorer och måste ju då pusha för dom. De är extremt snälla, lugna inomhus, älskar alla. Mina barn kan sitta på dom och ligga och gosa med dom på golvet. Dottern brukar klä ut den ena till prinsessa.
    Vad är skillnaden på labrador och jaktlabrador? Är det mkt jakt i dom då?
  • Miew
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2008-05-10 17:56:21 följande:
    Vad är skillnaden på labrador och jaktlabrador? Är det mkt jakt i dom då?
    Nja, de är ju intresserade. Men den stora skillnaden är nog utseendet, jaktlabbar är smalare, smidigare och lägger inte på sig lika lätt. De är lite mer lättlärda eftresom de är extremt lyhörda på sin ägare... Annars är dom som vanliga labbar.
  • Eisa

Taxar har vi alltid haft, går skitbra med barn å allt.

• Jomppelina

Jag tror inte att man kan peka ut en ras och säga att "det är den perfekta familjehunden". Jag tror att man måste börja med att analysera familjen, vilka vanor har man, vilka behov har man, vad vill man ha hunden till, etc. Sen väljer man ras utifrån det. Att läsa rasstandarden för rasen och fundera över vad det innebär samtidigt som det förstås finns individuella avvikelser tror jag är viktigt när man bestämmer sig.

• Eisa
    Jomppelina skrev 2008-05-10 18:13:13 följande:
    Jag tror inte att man kan peka ut en ras och säga att "det är den perfekta familjehunden". Jag tror att man måste börja med att analysera familjen, vilka vanor har man, vilka behov har man, vad vill man ha hunden till, etc. Sen väljer man ras utifrån det. Att läsa rasstandarden för rasen och fundera över vad det innebär samtidigt som det förstås finns individuella avvikelser tror jag är viktigt när man bestämmer sig.
    Precis, handlar mycket om familjen i sig och inte bara rasen.
  • Eisa

Är familjen hetsig och säger "Apport!" och kastar pinnar osv så får de aldrig nån bra familjehund.

• Felidae

Vi var inställda på en cavalier när vi började planera vårt hundköp, men det blev en spaniel i en storlek större; cocker spaniel. Utmärk familjehund, liksom många andra raser, och en kompromiss i storlek om ni inte kan välja mellan liten och stor.

• LisaHampus

ABSOLUT EN labbe... världens finaste familjehund.. älskar barn, social å lätt lärd...

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    Eisa skrev 2008-05-10 18:14:46 följande:
    Är familjen hetsig och säger "Apport!" och kastar pinnar osv så får de aldrig nån bra familjehund.
    Nä nån pinn hund vill vi inte ha.
Svar på tråden Tips på en bra familjehund önskas