• Zamna

Jobba som taxi chaffor!?!?!?!

Har en fraga angaende jobb som taxi chauffor och hoppas att jag kan fa manga bra svar. Min kare man har tankt att lasa sa att han far taxi legitimation men vi forstar inte alls hur det ar att jobba som taxi chauffor. Har hort att man maste jobba genom att hyra bil hos nagon firma men kan aven jobba sjalv? Men hur? Och hur mycket kostar det att hyra bil? Och ar det latt att fa jobb? Och ungefar hur mycker tjanar man generellt om man antar att man jobbar normal hel tid. Forstar ingeting alls och hoppas nagon vanlig sjal kan upplysa oss om detta. Och lonar det sig over huvudtaget att jobba som taxi chaffis (med tanke pa att man maste hyra bil, betala till taxi firman plus skatt etc!!!!)????

Tack pa forhand,

• Svar på tråden Jobba som taxi chaffor!?!?!?!
  • Lillymarleen

En taxichaufför vi pratat med under körning berättade att han körde sin egna bil. Alltså hans egen bil. Han betalar en taxifirma en månadsavgift för att de ska hänvisa kunderna till honom. Alltså det finns taxifirmor som bara har ett telefonnummer och "kundtjänsten". Han sa att det var tufft och att det kostar 10.000 kr i månaden för tjänsten. Jag är inte alls insatt i detta. Men lyssnade då min pojkvän frågade och det var första gången jag hörde att det fungerade på det viset.

• mammatalman

det beror på vart man jobbar alla bolag har olika system. min sambo jobbar som taxichaffis. hans chef äger bilen som min sambo kör så min sambo betalar inget för det hans lön är bara baserad på vad han kör in. hans chef ska ha en viss del en del går till moms och trar en tredje del går till sambons lön. kan åter komme mer imorgon efter jag har frågat ut han mer :) nu jobbar han och jag vill ej störa på jobbet

• mixX

Känner en person som jobbar som taxichaffis. Dock i en mindre stad där det "bara" finns ett bolag med gemensam växel. Där kan man (som hon gör) jobba åt en annan person alternativt ha en egen bil (dock finns det bara ett visst antal platser så man kan inte få en "egen-bil-plats" om inte någon annan lämnar sin plats)

Sedan görs ett schema varje månad där bilarna heter t.ex 1-10 och så kanske 1:an och 2:an kör på dagen 3:an och 4:an på natten etcetc (bara exempel). Sedan är det upp till ägarna av bilen att få sina pass tillsatta. D.v.s. dom kan välja att köra allt själv (blir väääldigt mycket) eller anställa andra (som min kompis) som kör vissa pass åt dom. De flesta ägarna har flera bilar och flera anställda. Sedan brukar hon även få frågor från de andra ägarna om pass ibland (om dom har svårt att få folk till ett pass t.ex..)

Min kompis tjänar sedan typ 40% av det hon kört in tror jag det är.. Dock har hon alltid en grundlön som är typ 700 per pass..

Man tjänar helt klart bäst där om man äger en bil. Men det medför ju mycket extraarbete. Men då kanske man kan TA UT 20.000-30.000 / månad beroende på hur många bilar man har.

Bara jobba som extra-personal kan också bli rätt bra betalt när man räknat med all dricks.. Men det är ett rätt slitigt jobb..

Ska man jobba som taxichaffis är jag dock övertygad om att man ska jobba (som min kompis) i en liten stad och absolut inte i storstäder. Där är det nog mycket sämre!!

• MoonFlight

Jag och min gubbe kör taxi. Vi har en åkare som äger bilen men vi har den stående hos oss. Vi har % på den inkörda summan. Han betalar allt så vi behöver bara köra.

Vart någonstans skulle han börja jobba?

• Zamna

Tack for alla svar....fler svar onskas dock da allt detta later saaaaa komplicerat (egen bil, annans bil hahahah). Mannen min ska borja kora i STOCKHOLM. Sa kanske ar det inte sa bra da? Visst vet vi att man maste jobba mycket men skulle anda vara kul att veta pa ett UNEGFAR hur mkt man kan tjana om man jobbar heltid och har nagon typ av helg (dvs att man inte jobbar varje dag i 16 timmar). Hur manga timmar brukar ett pass vara ungefar? Det kanske inte gar att svara pa alla fragor men som sagt, sa manga svar som mojligt skulle vara intressanta att fa da detta kanns som en hel djungel for oss!:)

• Zamna

Och efter att allt ar betalt (skatt och moms och del till bil agaren osv) UNGEFAR hur mkt kan man fa ut......ror det sig om 5000 eller 12000? Och nar ni sager att det ar ett tufft jobb.....pa vilket satt tycker ni att det ar tufft? For visst ar det anda mer som "eget" jobb dar man styra tider lite sjalv etc? Och visst ar det att man vissa dagar tjanar NOLL kr medan man andra dagar tjanar mer? Oj massa fragor som sagt........:)

• mixX

I Stockholm (med taxi stockholm eller 020 - de som jag kollade upp nu) får man 37% av inkört + semesterersättning.. Stod att man tjänade 19.000-21.000 på deras hemsida, men det behöver ju inte vara 100% sanning..

Att det är ett slitigt jobb menar jag att det ofta är långa pass (hon som jag känner har upp till 13-timmars-pass.. Finns dock även kortare, men snittet är ca 10tim) och att det inte är en bra arbetsställning (sitta i bil hela tiden - ajaj ryggen.. VIKTIGT att bilen har bra möjligheter att ställa in stolen!)

Skulle absolut rekommendera att köra dagtid i Stockholm!

• Pellepennan

Säg åt honom att börja köra lastbil istället. Bättre, för då slipper en ju prata med godset.

• Novus

Kompisen kör. Här tjänar man 90 kr/timme. Och sen om man kör in mycket får man en viss procent på det.

• mjukisvicki
    Novus skrev 2008-05-10 07:18:36 följande:
    Kompisen kör. Här tjänar man 90 kr/timme. Och sen om man kör in mycket får man en viss procent på det.
    vart kör han någonstans?

hej ts Jag kör taxi i v-ås. en lite mindre stad än sthlm. det dom menar med att jobbet är tufft är för att du får träffa ALLA sorters av människor. på både gott och ont.
    sthlm är komplicerat att hitta i. jag skulle aldrig någonsin börja jobba där även om dom tjänar mer än vad vi gör här. 19000kr låter ungefär rätt om det är före skatt. men sen så varierar det självklart MASSOR! kolla upp om han har garantilön. bästa sättet att börja jobba är att jobba för ett företag som tex mitt taxi kurir som även finns i sthlm. då kör du en bil som en åkare äger. då behöver inte din man tänka utan han får in sin lön genom det han kör in. allting annat tar åkaren hand om.

fråga gärna om det är nå mer
  • Novus

Mjukisvicki
    Hon kör i Trollhättan

• mjukisvicki
    Novus skrev 2008-05-10 09:45:34 följande:
    MjukisvickiHon kör i Trollhättan
    lyxigt att ha tim penning. har inte vi
Svar på tråden Jobba som taxi chaffor!?!?!?!