• sapo

Koppeltvång

Vet att det är koppeltvång mellan 1mars tills okt eller vad det var men det gäller väl bara i skog?
    Men skulle vilja veta om någon vet vad som gäller i tex tätbebyggt område osv.
    Bor iofs i villa men det är tätbebyggt  och så finns det hyres lägenheter strax nedanför på vår gata och där har dom ALLTID en hund lös och undrar om man får det, verkligen, anser inte att de har jätte bra pli på hunden då den varit på väg fram till oss ett antal gånger och det har varit i sista sekunden dom fått tag på den, och nu har det blivit lite tjafs ang detta så skulle gärna vilja veta hur mycket jag har rättt att säga ang detta eller ja om jag kan säga att dom ska ha koppel på hunden, nu är iofs våran hund snäll mot andra hundar men han känner ju såklart att jag blir irriterad på att deras hund jämt kommer springande lös emot oss när vi går förbi där och irritation verkar nästan smitta lite inte så att han blir ilsken men ja svårt att förklara....

Har för mig att jag hört att hundar ska vara kopplade i tätbebyggt område men blev osäker nu så skulle gärna vilja veta vad som gäller osv...

Hoppas någon vet och kan hjälpa mig

Älskar er, Pontus, Freja (20/9-06) & bebis i magen BF 8/8-08
  • Svar på tråden Koppeltvång
  • Udda

Oftast är det väl koppeltvång i tätbebyggt - men vad jag har förstått råder det olika i ollika kommuner! Ring och kolla!!

Men sen kan jag inte förstå att dom envisas med å ha hunden lös om dom inte har 100% inkallning på den - jag menar det finns ju både harar å kaniner i tätbebyggt område - tänk om hunden får syn på en sån å sticker å blir påkörd eller nåt..... *ryser*
    Är man inte mer rädd om sin hund än så??

• sapo
    Udda skrev 2008-05-10 06:52:41 följande:
    Oftast är det väl koppeltvång i tätbebyggt - men vad jag har förstått råder det olika i ollika kommuner! Ring och kolla!!Men sen kan jag inte förstå att dom envisas med å ha hunden lös om dom inte har 100% inkallning på den - jag menar det finns ju både harar å kaniner i tätbebyggt område - tänk om hunden får syn på en sån å sticker å blir påkörd eller nåt..... *ryser*Är man inte mer rädd om sin hund än så??
    tack för svaret!
    mejlade komunen igår så får se om jag inte får svar på måndag så ska jag ringa.

vi har väldigt mycket harar här då ena lekparken ligger i en lite skog och på kvällen/morgonen ser man minst 1 hare när man är ute...
  • Majsan70

Läser man lagen så innebär koppeltvång att man skall ha hunden i ledband eller sådan pli på denna som om den vore i sådant. Alltså har jag aldrig min hund kopplad om jag inte går där det rör sig massa människor. Har man däremot inte sån pli på hunden skall den vara kopplad anser jag.

• sapo
    Majsan70 skrev 2008-05-10 09:09:17 följande:
    Läser man lagen så innebär koppeltvång att man skall ha hunden i ledband eller sådan pli på denna som om den vore i sådant. Alltså har jag aldrig min hund kopplad om jag inte går där det rör sig massa människor. Har man däremot inte sån pli på hunden skall den vara kopplad anser jag.
    okej. efetrsom dessa som har denna hund bor i hyreslägenheter med gemensam tomt bla och villorna ligger precis brevid så rör det sig JÄMT massa folk här!
    och eftersom hunden kommer emot en om man går förbi och dom får springa efter för att ta den så tycker jag inte dom har bra pli på den
  • Majsan70
    sapo skrev 2008-05-10 09:12:46 följande:
    okej. efetrsom dessa som har denna hund bor i hyreslägenheter med gemensam tomt bla och villorna ligger precis brevid så rör det sig JÄMT massa folk här!och eftersom hunden kommer emot en om man går förbi och dom får springa efter för att ta den så tycker jag inte dom har bra pli på den
    Jag håller med du! Har man hunden lös skall den inte gå fram till folk utan lov. Sånt stör jag mig på hur mycket som helst. Min hund går fot även i folkmassor, men jag kopplar henne för syns skull där. Men om det rör sig folk fast inte tätt inpå så håller jag henne bara fot när vi passerar.
  • MillanB

Enligt lag ska man ha sin hund kopplad eller samma kontroll som om hunden vore kopplad från 1 mars- 1 okt. Annars kan man bli bötfälld.

• SagaO

Det är lag på att ha hunden kopplad i skog och mark och som ni säger i tätbebyggt område eller lös om man har pli som om den vore kopplad. Det är det många som har hundar lösa på gården utan staket har jag märkt även.

Jag hatar verkligen folk som har sina lösa och den springer fram till en och ägaren ursäktar sig "Men hon är så snäll. Det är ingen fara" Mm, säkert... hade jag haft min hund med mig hade inte han varit så snäll mot den. För han gillar inte andra hundar. Det är ju en säkerthetsfråga även för den "snälla" hunden.

• Pikaur

Hittat på SKK:
    Vad innebär koppeltvång och var får min hund vara lös?
    Reglerna för hur hund ska hållas varierar från kommun till kommun. Eftersom Du som hundägare är skyldig att känna till vilka lagar som gäller för hundhållning kan det vara lämpligt att Du kontaktar Miljö- och Hälsoskyddskontoret i den kommun där Du bor för att få information om vilka regler som gäller. Anvisningarna finns i den lokala ordningsstadgan.
    I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

I vissa områden råder alltid koppeltvång (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund) och på vissa platser totalt hundförbud. Hundförbud gäller t ex ofta för lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats. Information om detta framgår av broschyren Du erhåller från Miljö- och Hälsa. Kom också ihåg att, för allas trevnad, plocka upp bajset efter Din hund!

Jaktlagen:
    "Jaktlag (1987:259)

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan
    tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."

Hundsport:
    De flesta kommuner förbjuder lösa (alltså okopplade) hundar på all Allmän Plats. Och Allmän Plats kan vara, och är oftast, mycket mer än "tättbebyggt område". Ett exempel i högen är populära Ursviksområdet i Sundbyberg/Solna. Hela detta område (alltså inte bara startplatsen vid motionsgården och motionsspåren) är Allmän Plats. Därför gäller att hund under inga omständigheter får vara lös (dvs. okopplad) där. Inte ens i skogen eller på ängarna bortanför motionsspåren. Och det är hundägarnas skyldighet att veta det. "Tänkte inte på det", eller "det hade jag ingen aning om" gäller inte.

Googlar man hittar man mängder av info.

• sapo

fick svar från komunen idag gällande vad som gäller här och jag har "lagen" på min sida, dom ska ha sin hund kopplad!

Helt kort så gäller följande:
    - hundar skall hållas kopplade på offentlig plats enligt de lokala ordningsföreskrifterna som gäller i Hallsbergs kommun. Med offentlig plats menas bla allmänna vägar, gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats.
    så stod det i svaret
Svar på tråden Koppeltvång