• MarieHJ

Täta sammandragningar!!

Jag är i V35 och har haft sammandragningar tidigare i graviditeten. Men verkligen inte som nu när jag a mig ikväll... Min mage knyter sig stenhårt var 5-10 min och har gjort det i 2 1/2 timma nu!!
    Det gör inte ont men är påfrestade och jobbigt när man vill sova..
    Är det något jag ska oroa mig för?! Är liite nojjig n men.. Det är ju inte smärtsamt som sagt.. Men gud va det tar i när dom kommer!
    Är detta vanligt??? Tips på hur jag kan få det att lugna sig så både jag och bebis får lugn och ro?!

• Svar på tråden Täta sammandragningar!!
  • MarieHJ

Är det ingen som vart med om liknande?? Vill ju inte behöva ringa förlossningen. Det gör ju inte ont som sagt..

• vispen76

Hej!!

Så länge det inte gör ont tror ja inte att det e någon fara, bara kroppen som förbereder sig,hade så konstant med min tredje.
    Ett annat tips e om du e nojjig, ring till barnmorskan på bb på närmaste sjukhus, kanske känns tryggast så.
    lycka till!

• Mamalicious87

de kanske ändå e säkrats att du ringer.. eftersom man vet aldrig=)
    hellre va på den säkra sidan direkt om man har möjlighet =)
    Lycka till!!

• Hedvigoelvis

Hej Marie,
    jag tycker du ska prova och ta ett varmt bad. för om det är förvärkar så brukar de sluta skulle de fortsätta tycker jag du ska ringa förlossningen. Är du mycket orolig så ring dit de brukar vara jättesnälla! Jag är i vecka 39, men har inte så mycket förvärkar ett par om dagen, men en natt blev jag lite skraj och då ringde jag och fick prata med en jätte gullig BM, sedan blev det lugnt i magen. Har din mage sjunkit ner? Jag önskar att min skulle göra det. Jag har hört att man kan andas lättare och äta lite mer då. Hoppas du får sova skönt inatt.

• vispen76

Ett tips,ett varmt bad, kanske en dusch.

• Carinamamma84

MarieHJ: Du får passa på o räkna ochså hur oftast o tätta dom är ring BB så vet du lite mer.

Lycka till och godnatt

• MarieHJ

Tack så mycket för svaren! Ska in o ta ett bad nu och se ifall det släpper, annars får jag ta och ringa. Godnatt på er!=)

• MarieHJ

Jahopp! Nu började det vid 21.00 ikväll igen.. Jag hade ju som sagt igår kväll/natt också. Jag ville inte ringa för det blir liksom aldri någon värk! Sen i morse va mina SD som bortblåsta och nu kommer dom för fullt igen!
    Det knyter sig för glatta livet och med ca 10 min mellanrum. varför på natten!!? jag blir inte klok på detta! Dom känns lite starkare idag men fortfarande aldrig någon riktigt "värk". jag ska till BM om 2 dagar så får la stå ut dom här nätterna och ringa om det skulle göra ont då..

Någon mer som upplever dessa starka "Nattsammandragningarna"?

Trodde man skulle ha mindre SD när man slappnade av och inte tvärtom??

• Tessie tessie

Eftersom du ändå är i v 35 så är det ju ingen fara om det skulle vara så att bebis vill ut redan nu.

Annras kan jag ju berätta att jag hade det som du i v 24. Åkte då in o då var livmodertappen påverkad o dom fick stoppa sd med bricanyl. De värkar jag hade då gjorde inte direkt jätte ont men var regelbundna.

Låter som att det är förvärkar du har...men om det fortsätter o blir tätare mellan eller så, då skulle jag ringa förlossningen om jag var du. Dom kan ju svrara bättre på om du behöver åka in eller så. Lycka till!

• Carinamamma84

Vet du du kan ju ta en varm bad O bara koppla av det behövs Gumman kan förstå att du nu är lite trött.

• MarieHJ

Tessie tessie skrev 2008-05-10 22:33:25 följande:

Eftersom du ändå är i v 35 så är det ju ingen fara om det skulle vara så att bebis vill ut redan nu. Annras kan jag ju berätta att jag hade det som du i v 24. Åkte då in o då var livmodertappen påverkad o dom fick stoppa sd med bricanyl. De värkar jag hade då gjorde inte direkt jätte ont men var regelbundna. Låter som att det är förvärkar du har...men om det fortsätter o blir tätare mellan eller så, då skulle jag ringa förlossningen om jag var du. Dom kan ju svrara bättre på om du behöver åka in eller så. Lycka till!
    [/citat]

Så sant.. Hade vart lättare om dom fortsatt på dagen så man kunde vara säker. Men min livmoder måste ha ngn tidsinställd klocka som säger till när kl slår kväll och den ska börja dra ihop sig! Det är ju sömnen som är det jobbiga!
    Carinamamma84 skrev 2008-05-10 22:34:53 följande:
    [citat]
    Vet du du kan ju ta en varm bad O bara koppla av det behövs Gumman kan förstå att du nu är lite trött.
    Jo nu är man så trött så jag lär väll somna även om dessa sammandragningar håller på hela denna natten med^^
  • lisadragon

att de bara kommer på kvällen/natten är nog för att du håller igång hela dagen sen lugnar ner dig/slappnar av på kvällen, då passar magen på att säga till dig "lugna ner dih lite"..

Så sa min bm till mig, jag hade smärtsamma och regelbundna sd i v.22, fick akut-tid någon dag efter för jag trodde inte det var farligt att ha sammandragningar *fel-fel-fel*.. Är de onda och regelbundna så kan det vara farligt!

Läkaren förklarade att min kropp strejkade mot mitt höga/stressiga tempo och tunga lyft som fanns på jobbet..
    Jag är nu i v.27+4 och hade onda sd senast för en vecka sen..

Du är ju långt gången så det är väldigt troligt att livmodern tränar och möjligen kanske du håller för högt tempo?

Ta det lugnt och vila några dagar.

Jag har varit sjukskriven sen v.22.. Får inte anstränga mig alls eller lyfta..

Hade gott // Lisa!!

• Eisa
    MarieHJ skrev 2008-05-10 22:26:47 följande:
    Jahopp! Nu började det vid 21.00 ikväll igen.. Jag hade ju som sagt igår kväll/natt också. Jag ville inte ringa för det blir liksom aldri någon värk! Sen i morse va mina SD som bortblåsta och nu kommer dom för fullt igen!Det knyter sig för glatta livet och med ca 10 min mellanrum. varför på natten!!? jag blir inte klok på detta! Dom känns lite starkare idag men fortfarande aldrig någon riktigt "värk". jag ska till BM om 2 dagar så får la stå ut dom här nätterna och ringa om det skulle göra ont då..Någon mer som upplever dessa starka "Nattsammandragningarna"?Trodde man skulle ha mindre SD när man slappnade av och inte tvärtom??
    Samma här, mycket på nätterna...
  • Apple83

Har haft samma sorts sammandragningar förra veckan (då var jag i v 33) Åkte in till förlossningen där dom konstaterade att tappen kortats från 4cm till 1 cm pga sammandragningarna, så visst kan det hända grejer. Kolla hellre en gång för mycket. De stoppade mig med bricany eftersom det är lite tidigt men du har kommit längre men borde ändå kolla det tycker jag :) Lycka till, de kan komma när man minst anar det tydligen...

• MarieHJ
    Apple83 skrev 2008-05-12 10:17:27 följande:
    Har haft samma sorts sammandragningar förra veckan (då var jag i v 33) Åkte in till förlossningen där dom konstaterade att tappen kortats från 4cm till 1 cm pga sammandragningarna, så visst kan det hända grejer. Kolla hellre en gång för mycket. De stoppade mig med bricany eftersom det är lite tidigt men du har kommit längre men borde ändå kolla det tycker jag :) Lycka till, de kan komma när man minst anar det tydligen...
    OJ!! Denna natten va det lugnt som bara den och hon för ett väldans liv där inne.. Så mitt har iaf lagt sig nu. Eller det är som dom aldrig existerat. Jag går in i V36 om ett par dagar så jag får hoppas hon stannar lite till då.. Jag ska be BM kolla mig imorgon när jag ska dit!
  • ellie 877

Hoppas det går bra med dina sd. Har precis som du problem med dem men inte på natten utan på dagen.. oftast när jag går mycket, är ute med hunden flera gånger om dagen o då känns det. Förvärkar har jag oftast på nätterna, inte roligt. På torsdag går jag in i v35. Min bm tror inte att jag går fullt ut eftersom jag berättade att jag har så mycket sd och förvärkar... så vi får väl se.. ska dit igen om en vecka... får se vad som har hänt då.

Svar på tråden Täta sammandragningar!!