• No way

Hur bli av med nässpraysberoende?

Sen jag fick min första PÅ-attack har jag varit beroende av nässpray. Jag vaknade mitt i natten och kunde inte andas. Så nu måste jag ta nässpray varje kväll innan jag går och lägger mig för jag måste ha fritt blås i näsan för att kunna somna, annars känns det som att jag inte får luft. vet ju att det går bra iaf, är bara rädd att det ska komma tillbaka. Men nu har jag tagit nässpray varje kväll i jag vet inte hur länge.. hur ska man bli av med detta?

*Kärlek*
  • Svar på tråden Hur bli av med nässpraysberoende?
  • Siili

Det låter så enkelt, men är svårt - jag vet. Det är bara att sluta och stå ut. Efter 2-3 dagar behövs inte sprayen längre.

Det finns kortisonspray att få utskrivet också, men jag har aldrig testat det så jag vet inte om det funkar bra.

Gabba Gabba Hey!
  • strojes

En kompis till mig som blivit beroende tog en näsbprre i taget när hon skulle bli av med sprayen. Då hade hon iaf fri passage i ena borren medans den andra höl på att "avgiftas".

• Anonym

Var någon tråd om detta för någon dag sedan. Du kanske kan hitta lite andvändbara tips i den?

• Siili

Ja så gjorde jag också, men jag hade glömt bort det tills nu. Det gick lättare att ha en borre fri och sova med den uppåt.

strojes skrev 2008-05-10 00:13:28 följande:
    En kompis till mig som blivit beroende tog en näsbprre i taget när hon skulle bli av med sprayen. Då hade hon iaf fri passage i ena borren medans den andra höl på att "avgiftas".
    Gabba Gabba Hey!
  • No way

Jag har verkligen försökt.. Lägger mig utan att spraya men sen måste jag gå upp för jag kan verkligen inte sova och det känns som jag inte får luft.. men det sitter i huvudet deb här jävla panikångesten.. vet ju att jag överlever även om ja  e täppt i näsan

*Kärlek*
  • No way

ska testa att spraya bara en borre ikväll

*Kärlek*
  • strojes

Och så finns ju den nya varianten av Renässans: Renässans+ med eller utan "smak" som innehåller högre salthalt än den vanliga Renässans (har själv använt Renässans+ Mentol), salt drar ju ur vätskan som gör att slämhinnorna svulnar och upplevs som täppta men helt utan biverkningar. Alltså kroppen (näsan) blir inte beroende av den som med anna spray).

• No way

det låter som nåt jag borde testa.. tack

strojes skrev 2008-05-10 00:16:45 följande:
    Och så finns ju den nya varianten av Renässans: Renässans+ med eller utan "smak" som innehåller högre salthalt än den vanliga Renässans (har själv använt Renässans+ Mentol), salt drar ju ur vätskan som gör att slämhinnorna svulnar och upplevs som täppta men helt utan biverkningar. Alltså kroppen (näsan) blir inte beroende av den som med anna spray).
    *Kärlek*
  • Anonym (hera)

Det enda sättet är att helt låta bli näsdroppar. Cortisonspray kan vara bra att använda och Rinexintabletter som är avsvällande. Det är en plågsam tid du har framför dig....jag vet för jag har själv varit där! Men det går att bli av med nässpraysberoendet

• Mumin75

Har samma problem själv... blir alltid beroende av nässpray när jag varit förkylt... måste ha näspray då för att jag inte kan sova. Något som gjort det mycket lättare för mig att sluta är att använda nezeril för barn (den rosa) istället och mot slutet när jag vill sluta tar jag bara ett sprut i vardera näsbore för att sedan minska till ett halvt sprut och därefter kan jag sluta... då tar det bara en dag för näsan att bli normal igen. Kör jag vuxensprayen så får jag gå med täppt näsa i flera dagar och då är det nästan omöjligt att sluta.
    Något annat som fungerar bra är Rinexin men det måste man få utskrivet av vårdcentralen men eftersom dom känt till mitt beroende där har jag bara behövt ringa och be om det så har jag fått recept. Nu har jag inte använt det på några år då jag lyckats sluta (med hjälp av barnsprayet) själv. Även renässans+ hjälper lite mot slutet när jag bara är lite täppt... men är jag jättetäppt hjälper det inte alls!

• Anonym

Hade problem i flera år.Började använda rhinocort samt rinexin kontinuerligt,minskade nezeril lite i taget,det dröjde inte så länge så var jag fri...

Svar på tråden Hur bli av med nässpraysberoende?