• Snorkis

Snabb hjälp önskas om brännässlor!!

MIn son kom in med hela händerna full i brännässlor

Nu har han utslag över hela händer och gråter...

Vad kan jag göra för att hjälpa honom??

Har tvättat honom ordentligt med vatten och tvål...

• Svar på tråden Snabb hjälp önskas om brännässlor!!
  • blonde redhead

Kylbalsam, zinksalvor osv.

• Cheera

Sybril...eller vad det heter. Sån där sårvätska liksom ska vara lindrande, finns en annan också som heter nå annat. Kylbalsam har jag för mig att en del använder....men jag vet inte.

• Snorkis

Åh vad bra jag har kylbalsam hemma

Ska genast smörja honom!

• guaruska1

tvätta inte med tvål o vatten. Låt det bara lufta. Mig hände det en olycka när jag var ca 10. Kan berätta men inte garantera att det hjälper. Jag cyklade i skogen i shorts, på en smal stig som svängde. I kurvan cyklade jag på en sten o tappade kontrollen över riktningen o for rakt ut i höfthögt hav av brännässlor. Jag la mig i gräset en stund o besvären kom aldrig.

• NeMeAr

du har ingen aloevera gel eller nått såpnt hemma.. kanske en aloevera växt... det äer himla bra.. tar bort svedan/klådan på några sekunder

• Snorkis
    NeMe skrev 2008-05-10 09:36:34 följande:
    du har ingen aloevera gel eller nått såpnt hemma.. kanske en aloevera växt... det äer himla bra.. tar bort svedan/klådan på några sekunder
    Japp, jag har även aloevera gel.. Men nu har jag redan smörjt honom med kylbalsam och han slutade gråta iallafall

Blir det mer besär kan jag smörja med aloeveragelen!

Tack för alla snabba svar! Vad skulle man göra utan FL
  • MissLaila

Min son ramlade in i bränässlor i onsdags och hans händer och armar såg förfärliga ut.. Hade ingen kylbalsam hemma så jag sköljde honom i kallt vatten en liten stund.. Ca 5 min efter det så lekte han som vanligt igen och hade inte ont.. Redan dagen efter så va alla blåsor borta.. Frågan är om inte kroppen kanske tar hand om det bäst själv?

• emcjoh
    Cheera skrev 2008-05-10 09:42:29 följande:
    Salubrin kanske det heter
    Det fungerar oftast!
  • MayaPiraya

spring ut o plocka lite grodblad från gräsmattan, gnugga in saften från dem där han har bränt sig.

• MissLaila
    MayaPiraya skrev 2008-05-10 09:52:27 följande:
    spring ut o plocka lite grodblad från gräsmattan, gnugga in saften från dem där han har bränt sig.
    Ja just ja.. Det körde vi med när vi va små.. =)
  • malla7

xylocainsalva är bra, bedövar ganska bra

• Addepadde

Om man inte har någonting med sig ut i skogen och blir getingstucken, vad ska man göra?

Svar på tråden Snabb hjälp önskas om brännässlor!!