• Dream26

Fler föräldrar med Barn Med Autism?

Inte mycke man läser om just detta funktionshinder..som Autsim.
    Finns det fler föräldrar där ute i världen som har barn med Autism?
    Min dotter blir 4 i år och har fått Diagnosen Autism.
    Skulle vara skön och utbyta tankar och funderingar med andra föräldrar om detta ämne.

• Svar på tråden Fler föräldrar med Barn Med Autism?
  • kaffemamma

tjingeling - kika in på tråden Autismtråden 3 www.familjeliv.se/Forum-3-60/m32567460.html

jag är i precis samma situation, min son fyller 4 i september och vi fick diagnosen i onsdags. Jag pratar gärna vidare, men jag tänkte bara tipsa om att kanske byta till den tråden där det finns fler föräldrar i samma situation.

• Dream26

Ojdå tack så mycket..för länken..skönt och se att det finns fler..

• Dream26

Villka beteenden klassa dom att din son skulle ha autism?

• kaffemamma

ja, jag var lite chockad över att de var så säkra på sin sak och att diagnosen var så "hård". Nu har jag förstått att autism inte behöver vara "värre" än autistiska drag tex.
    Min son är en väldigt ttrevlig liten pojke som hör till den kategorin som inte kräver någon uppmärksamhet. Och får han inte det så utvecklas han inte. Han har inte någon egen motor så att säga: han är glad, kramig, sammarbetsvillig, men han saknar språk och vilja att kommunicera och ligger utvecklingsmässigt långt efter sin ålder, lite kort. Du då?

• Dream26

Har fortfarande svårt och ta till mig att min dotter skulle ha autism.
    Hon är en tjej som alltid är glad...kramgo..social..och har alltid ögonkontakt.
    Hon pratar inte har mer ljud för sig.
    Leker inte som andra barn.
    Enda tecknet hon kan är för att äta he he
    Men min dotter har förstorade polyper och hör inte tack vare öronvätska bakom trumhinnerna..ropar inte hej än..kanske kan de påverka henne..inget vi vet än idag.
    Har steriodrag att klappa på sina gossedjur som är hennes allt i livet..och även klappa händer.
    Även hon ligger långt efter sin utvecklingsnivå..hon klassas mer som 2 år än snart 4 år.

• kaffemamma

i den andra tråden pratar vi behnadlingsmetoder - där finns lite intressant att läsa! NU ska jag ut i solen

• Dream26

Ja de va lika
    Ja tråden va intressant faktiskt..
    Har med varit ute i solen gud så skönt det är ute nu.
    Vad har din son gjort ute?

• Ari Gold

Hej Dream!

Jag är inte förälder till ett barn med autism men tänkte berätta för dig lite om en autistisk kille jag känner... Det är en av eleverna jag arbetar med, han är 12 år och har både utvecklingsstörning och en fullständig autismdiagnos.

Han är en underbart go kille, hur social som helst och omtyckt av hela sin klass (han går i vanlig grundskola). Han kan umgås med nästan vem som helst i klassen men har även nära vänner som han är mer med och en "bästis".  Han behöver inte vuxenstöd i sina kamratrelationer utan fixar detta helt själv.

Barn med autsm beskrivs ofta som asociala i litteraturen, men många barn har (som denna kille) en utvecklad social förmåga och ett rikt socialt liv. De förmågor som är nedsatta enligt diagnoskriteriet: "begränsad förmåga till socialt samspel" behöver inte alltid stpå i motsatts till att vara en social person. Killen jag jobbar med har tex en tydligt nedsatt förmåga till social och emotionell ömsesidighet (förmågan att sätta sig in i andra människors känslor och tankar) men han har hittat sätt att hantera sina kamratkontakter på som inte kräver den förmågan. Han har också bristande förmåga till icke-verbara gester (tex ögonkontakt) men det tror jag inte ens kamraterna tänker på då de är vana vid hans uttryckssätt.

Det låter jättehärligt att din lilla tjej är så social och jag kan lova dig att hennes autism inte behöver innebära att hon inte kan ha ett rikt liv med många vänner, utefter sina egna förutsättningar.

• Dream26

Da Mutt:

Tack verkligen för din ord intressant och få läsa.
    Pratar denna pojk med ord, tecken eller bilder?

• Ari Gold

Han pratar med ord, har ett sämre ordförråd än jämnåriga men inte så att det är markant. Men han är ju 12 år nu och har utvecklats otroligt mycket under uppväxten.

Den tidiga talutvecklingen var däremot kraftigt fösenad, lika mycket som du beskriver med din dotter och i början använde han även bilder för kommmunikation (vet inte exakt hur, jag har bara arbetat med honom något år).

Ofta tar det ju mycket längre tid innan saker lossnar men kan utvecklas snabbt efter det. Han lärde sig inte läsa och skriva förrän ganska nyligen - började lära sig vissa ord i fyran och började kunna läsa och skriva kortare text i femman. Men nu i sexan läser han MASSOR och ganska komplicerade böcker även om han inte förstår allt han läser. Helst ska det vara faktaböcker eftersom påhittade berättelser blir för abstrakt. Han har inte den inlevelseförmågan som krävs för att förstå skönlitteratur och intressera sig för den. Det mest överraskande är dock at han SKRIVER egna berättelser och detta helt utan stöd. Han fantiserar ihop påhittade sago och det är nog aldrig någotn som trott att han skulle kunna.

Det är väl egentligen det jag tycker är det mest typiska med barn som har autism, de följer liksom ingen logisk kurva. Helt plötsligt överraskar de med någon ny egenskap och man kan aldrig säga att de är på en viss "nivå" eftersom det varierar totalt mellan olika grejjer. Man blir ibland lurad av diagnosen som kan låta så pass allvarlig, och glömmer vilken enorm utvecklingspotential dessa ungar har.

• Dream26

Det glädjer mig otroligt mycke och få läsa det du skrivit och se att visst kan dessa barn med
    Känns lite lättare nu när man får höra sånna här fina solskens historier verkligen

• kaffemamma

hej,
    skriver kort igen, för trött! Klappade elefanter idag. Min sons största passion är elefanter och vi åkte till Gärdet där Cirkus Maximus var: elefanterna gick fria, som förra året, och lät sig klappas & matas med gräs. Total lycka!
    Vad har ni blivit rekommenderade för behandling? Har du läst lika mycket positivt om Intensiv behandlingsterapi som jag? Och så rekommenderar jag en bok av Birgitta Rubin "barnet i glaskulan?" fakta, råd, massa fall. På det hela taget ljus läsning. hörs sen!

Svar på tråden Fler föräldrar med Barn Med Autism?