• Guavasylt

Hur fungerar Interrail nu för tiden?

Jag och sambon tänkte dra på oss ryggsäckarna och testa tågluffning i sommar. Jag förstår att det sedan 2007 finns ett Global Pass som man får åka i hela Europa på, men jag hittar ingen information om ev. begränsningar, om det tillkommer kostnader för nattåg o.s.v. Någon som tågluffat nyligen och som kan ge oss lite tips. Är det bara att kliva på tågen eller måste man uppsöka någon biljettlucka på varje plats man åker från?

• Svar på tråden Hur fungerar Interrail nu för tiden?
  • patrikiden

www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp&l=sv&l=sv

Jag tågluffade 91 och 93, så det kanske inte är så aktuellt. Men det jag kom ihåg var att man behövde bara betala extra om man skulle ha plats biljett eller på vissa snabbtåg. Man försökte lägga in nattåg så att man tjänade in en natt istället för på ett hotell.

Vart hade ni tänkt tågluffa?

• EkoMika

Det är att rekomendera att platsboka i en biljettlucka vid varje tågbyte... Men annars är det bara att hoppa på!

• Guavasylt

Tack för svaren! Vi hade tänkt oss en östlig rutt via Prag Budapest och ev österrike samt om möjligt ta oss till Montenegro och sedan hem via franska alperna. Svårt att veta vad som realistiskt att orka med på tre veckor.

• patrikiden

Jag gillade mest frankrike, spanien och portugal under min tågluff, speciellt portugal.
    Har iofs varit i ungern, tjeckien och slovakien också, men det var ingen höjdare enligt mig i alla fall.
    Fast alla har ju olika smak

• Cinnamon girl

Jag älskar att tågluffa, ska ut nu till sommaren igen.

Det jag lärt mig genom alla år är att planera det du är intresserad av och dra av hälften. Då hinner du uppleva mycket mera av din resa.

Alperna tar alltid lång tid även om sträckan är kort. Det är ju trots allt ett berg tåget ska ta sig fram på!

Det går bra att hoppa upp på ett tåg utan platsreservation, men var då beredd på att stå helt utan sittplats en lång resa. Så komfort väljer ni själva.

Kostnadstillägg kommer på sittplats, sovvagnar och vissa snabbgående tåg. Helt gratis är de tåg som kallas "mjölktåg" och stannar på alla små stationer. Men det är ju oftast de små orterna man vill till. Ska man åka mellan städer kan det löna sig att ta en natt i sovvagn om nu sträckan är tillräckligt lång i tid. På så vis sparar man in en boendenatt.

www.bahn.de är en bra sida att planera sin resa på.

Ha en god tågresa!

Svar på tråden Hur fungerar Interrail nu för tiden?