• Smultron ett

hur rengör du din stekpanna?

...

today is the tomorrow i was so worried about yesterday.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 12:32
    GJUTGÄRNs-stekpanna
  • Svar på tråden hur rengör du din stekpanna?
  • raspberryrevolution

hett vatten, och i nödfall diskmedel, men då måste man fetta in den igen med olja.

• pajas01

diskar med diskmedel även om man inte ska.. tycker ananrs att de lämnar smak.. sen blir de till att smörja in den med olja..

• W W

med varmt vatten o en diskborste

My mind wanders, and sometimes leaves completely.
  • Smultron ett

Jag tvättar den mett hett vatten på insidan och diskmedel på utsidan.

today is the tomorrow i was so worried about yesterday.
  • Merveilleux

Hett vatten och diskborste. Vid absoluta nödfall blir det en droppe diskmedel, men insmörjning efteråt.

Dum är den som gör sig dum...
  • Cassiss

Hett vatten och diskborste. I bland oljar jag den med matolja efteråt också.

No one dies a virgin... Life will fuck us all
  • VulgusProfanum

Kokhett vatten och en diskborste- smörjer in den med olivolja mellan varven.
    Likadant gör jag med vår stekgryta.

Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • Jomppelina

Det beror på. är det en gammal instekt stekpanna som jag själv inte har stekt in så gnuggar jag med mycket salt och hetter upp på plattan så att det nästan ryker, och sen diskar jag av med diskmedel efter att ha gjort rent den med en såndärä stålspiralsvampaktig mojäng.
    Smörjer in den med olja, hettar upp den igen, torkar av överbliven olja och nu är den klar för användning.

Mina stekpannor blir inte "instekta" med tjocka steklager kvar i botten för jag gör rent dem.
    Antingen med diskmedel och jag oljar dem inte efter varje gång. Har nog även slängt mina gjutjärnsgrytor i diskmaskinen mellan varven, men det rekommenderar jag inte.
    Men det viktigaste är att man gör rent med massor av salt, upphettningar, rengöringar, inoljningar och upphettningar om man vill återställa den mellan varven.
    Jag vill inte ha min gjutjärnspanna mer bränd än gjutjärn och inte heller vill jag ha kvar gammal smak, smuts eller olja etc. Jag tror inte att det är hälsosamt i längden, men äldre personer brukar vara fenomenala på att bara torka ur med papper och sen in i skåpet igen.

Den senaste gjutjärnspannan jag köpte ny var en skeppshult och anvisningen rekommenderade rengöring med lite diskmedel och man skulle hetta upp den med olja före första bruk.

• Midsommarafton 77

Mina gjutjärnspannor rengör jag beroende på vad jag ahft i med hett vatten och ibland lite diskmedel och hett vatten. Sedan får pannan torka på låg värme på kokplattan. Efter det smörjer jag in pannan med matolja.

• Preeciioous

med hett vatten och en separat diskborste bara för stekpannan, har jag stekt fisk som oftast lämnar smak efter sej så använder jag kaffesump, häller d i stekpannan, gnor in me diskborsten o sköljer av i hett vatten.. hittade d tipset i en veckotidning för flera år sen o d funkar perfekt :)

Svar på tråden hur rengör du din stekpanna?