• Anonym

Negativt barn

Min son har fått en så negativ inställning till allt på den senaste tiden. Jag vet inte riktigt när det började, men nu har andra som hans pappa, släktingar osv också börjat reagera.
    Han klagar på att allt är tråkigt. Det är tråkigt på dagis, det är tråkigt hemma.
    Om vi ska hitta på något kul en dag, hittar han på något negativt med det också, till exempel att det är så jobbigt och tråkigt att åka bil dit, att han vill åka dit direkt på morgonen, annars blir det tråkigt.
    Han vill inte prova och smaka på nya maträtter, eftersom det säkert är "äckligt" etc.
    Det här dåliga humöret och negativa inställningen till allt  förstör helger och annat, och drar ner humöret på alla i familjen.
    Är det någon som känner igen sig?  Vad kan man göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 13:54
    Glömde skriva hur gammal han är. Han är fem år.

• Svar på tråden Negativt barn
  • Norrskenet

Aha, jag har en 7-åring som kan ha väldigt negativa perioder. Det kanske är lättare att försöka prata med en 7-åring, men du kan ju i varje fall försöka prata med honom, fråga varför han tycker si och så. Men samtidigt så är det bara att förklara att vissa saker måste han göra vare sig han vill eller inte, t.ex. gå på dagis, klä på sig mm. Det är inget att ens diskutera.

Är han likadan på dagis?

Det är säkert en trotsperiod han har just nu, då han tycker att allt är tråkigt. Går det alls att i stället fokusera på det som faktiskt går bra? Eller är det inget som går bra, som han tycker om? Tänkte om man kan få honom på andra tankar. Samtidigt så kan man ju inte heller låta en 5-åring styra hela familjelivet...

Jag vet inte om detta hjälper dig direkt, är ju inte expert direkt o alla barn är ju olika. Jag vet dock hur frustrerande det kan vara med barn som inte vill något. Det jag kan säga av erfarenhet (jobbar i skolan) är att det gäller tidigt att visa vem som bestämmer hemma, för om man låter barnen bestämma det mesta hemma redan som små, så blir det ändå svårare sen... Lycka till!

• Anonym

Tack för ditt svar!
    Ja, han är likadan på dagis, absolut. 
    Det finns saker han tycker är kul, men han lyckas alltid hitta något negativt med det också, och så fokuserar han på det.
    Tex om vi varit på något roligt ställe, så frågar farmor om han haft kul?  Då kan han svara: "Ja, fast..." och så kommer han på något negativt.
    Jag försöker ofta få honom på andra tankar, tex räkna upp det som är roligt på dagis, om han inte vill gå dit för att det är "tråkigt".

• Norrskenet

OK, om han är likadan på dagis tycker jag du kan prata med personalen där. Hur försöker de göra det bättre där? Vad funkar där? Inte för att det säkert behöver funka hemma, men ändå... Personalen där har säkert erfarenhet av flera negativa barn. Kan dock själv också tänka att om man fokuserar för mycket på det negativa, så kanske det bara blir värre! Det kanske bara är en period ni måste vänta ut!

• Anonym

Pratade med en av förskolepersonalen om det förra veckan när jag hämtade honom, och de gör på ungefär samma sätt som jag gör hemma, fokuserar på det positiva då.

Jag funderar på om man kanske ska börja låtsas inte höra när han klagar och är negativ. Strunta i det helt enkelt och prata om något annat.

Svar på tråden Negativt barn