• Anonym (orolig)

hjälp-farligt med vedklyvning????

Hjälp!! Har just stått i två timmar och klyvt upp ved som legat i två år, kan det vara farligt tro!? Gud vet ju vilka djur som bott i den där högen under dessa två år och jag hade inte en tanke på att det dammar och har sig!!! En del ved vad var full med termithål, och andra djur som bott i den.. Det var min sambo som kom på det helt plötsligt att jag kanske inte borde hålla på med veden, är gravid i v.11....

Blev så himla orolig, kan nån hjälpa och säga om det var okej?? Det kanske inte är farligt, men jag vet ju inte!!! Blev så himla orolig!!!

• Svar på tråden hjälp-farligt med vedklyvning????
  • Nyfiken gul

Ingen fara!!

Det kanske inte är så bra att hålla på med tunga saker, det kan ju hända olyckor..

Men att det skulle vara giftigt eller liknande för dig är det absolut ingen fara med!!

Jag själv jobbar i ett stort häststall på en ridskola o är det nånstans det finns märkliga kryp och äckliga saker så är det där... Är själv i vecka 32...

• Anonym (orolig)

Ja, det vi var mest oroliga över var ju sorkpest som funnits mycket av här ett tag.. Vet inte riktigt hur det smittar dock. Tänkte att det var större risk när man håller på med dammande ved som legat i två år.

Tack för dina lugnande ord!!!! Ja, att det var tungt kände jag också. Det var det jag sa tillslut att jag nog inte kunde orka mer, magen började värka lite. Och då kom ju sambon på att jag kanske inte alls skulle hålla på med veden. Har iaf farit hem därifrån och lagt mig att vila nu...

• Utlandssvensk

Tror inte heller att krypen och dammet gör nâgon skada, däremot är det inte bra om du 'ansträngt' magen! Inga tunga lyft är bra och att lyfta vedkobbar i tvâ timmar i sträck lâter väldigt mycket i mina öron... jag skulle vara mer orolig för det!

• Anonym (orolig)

Ja, jag ligger och vilar nu.. Känner att det verkligen var en ansträgning, kommer aldrig göra det igen på ett tag.. Men bebis kan väl inte tagit skada???

• TheMilky

Jag klöv stora stubbar i höstas när jag var i v.10. Nu är jag i v.40 och den lever än Lär dig lyssna på kroppen, och gör bara det du orkar. Ingen har dött av att lyfta lite tungt under en graviditet om den är normal vill säga. Du ska ju inte ta i så du skiter på dig

• Wren

bor du i västerbotten?

i så fall kan det finnas en liten liten risk för sorkfeber. om du får feber, ring sjukvårdsupplysningen och din barnmorska

• Anonym (orolig)

Haha, tack!! :) Ja, jag är ju lite öm i magen, det sticker lite och så.. Har legat och vilat sen jag kom hem. Sambon tyckte jag var lite dum som stod och gjorde allt det där jobbet, han erbjöd sig men jag kände ju att jag orkade DÅ. Men nu! Nä, det var nog för tungt för mig ändå.. Är så van att kunna lyfta och ta i, men som sagt så får man nog börja lyssna mer på kroppen!
    Tack för alla era lugnande ord, de hjälper oron!!!!! :)

• Anonym (orolig)

Wren, tack för tipset!! Ska hålla koll!!

• Kya

Anonym (orolig) skrev 2008-05-10 15:24:04 följande:

Ja, jag ligger och vilar nu.. Känner att det verkligen var en ansträgning, kommer aldrig göra det igen på ett tag.. Men bebis kan väl inte tagit skada???
    du måste ta det lite mer lugnt, magmusklerna blir så försvagade under graviditeten att du riskerar att slita sönder magmusklerna under dina ansträngningar. redan i vecka 11

Den här gången gick det bra, men tänk nästa gång på att ta det lite lugnare
  • Wren

sorkfeber/sorkpest smittar genom små partiklar av den smittade sorkens avföring/urin som torkat och dammar upp vid exempelvis städning av lador etc.

• Anonym (orolig)
    Skriv gärna en rad skrev 2008-05-10 15:43:15 följande:
    Anonym (orolig) skrev 2008-05-10 15:24:04 följande: du måste ta det lite mer lugnt, magmusklerna blir så försvagade under graviditeten att du riskerar att slita sönder magmusklerna under dina ansträngningar. redan i vecka 11 Den här gången gick det bra, men tänk nästa gång på att ta det lite lugnare

Ja, mina magmuskler var nog så svaga sen innan.. Hahaha.. ;) Ska verkligen börja ta det lugnare och tänka mig för bättre!! Tack!!

Det är så ovant allting än bara, när man inte har erfarenhet och det är första bebisen och graviditeten... Allting hjälper att få hjälp med!!

• Kya

Anonym (orolig) skrev 2008-05-10 15:44:54 följande:

Ja, mina magmuskler var nog så svaga sen innan.. Hahaha.. ;) Ska verkligen börja ta det lugnare och tänka mig för bättre!! Tack!!
    Det är så ovant allting än bara, när man inte har erfarenhet och det är första bebisen och graviditeten... Allting hjälper att få hjälp med!!
    Ja det är min första graviditet också, och i vecka 13 så skulle vi flytta, då blev det problem! som tur är, så fick vi hjälp av vänner och föräldrar, skönt! för jag hade så dåligt samvete över att jag inte kunde hjälpa med att lyfta de tyngsta grejorna... Men vi måste få bli lite bortskämda nu, när annars i livet ska vi bli det?

Och sen brukar det gå bra, men jag jag tar hellre det säkra före det osäkra och lyfter inte tunga saker. jag vill itne bli sjukskriven!
  • Anonym (jämte)

hejsan! Du ska inte hålla på med ved, krattnoing eller sopa lador i år, är nämliugen sorkår och sorkpest/sorkfeber härjar i norlland. som gravid är det INTE bra att få sorkpest, finns risk att barnet får diabetets eller dör i magen. Läste detta i Östersundsposten den 5 maj!
    Ska du hålla på med veden så ha ansiktsmask PÅ=)

• HegeOlsen

Nja, veden borde ni ju klyva upp när den är färsk och sedan torka den. Att elda med rutten ved är ju ingen hit.

Anonym (orolig) skrev 2008-05-10 13:57:28 följande:

Hjälp!! Har just stått i två timmar och klyvt upp ved som legat i två år, kan det vara farligt tro!? Gud vet ju vilka djur som bott i den där högen under dessa två år och jag hade inte en tanke på att det dammar och har sig!!! En del ved vad var full med termithål, och andra djur som bott i den.. Det var min sambo som kom på det helt plötsligt att jag kanske inte borde hålla på med veden, är gravid i v.11....Blev så himla orolig, kan nån hjälpa och säga om det var okej?? Det kanske inte är farligt, men jag vet ju inte!!! Blev så himla orolig!!!
  • Luddvar

Men inte är det farligt att lyfta som gravid? Man kan ju inte lägga sig ner och vila i 9 månader.Du behöver inte oroa dig TS. Du kan inte slita sönder dina magmuskler genom att klyva lite ved. Det var något av det absolut dummaste jag hört ärligt talat.

• Utlandssvensk

Luddvar - jo det kan vara skadligt att lyfta om man är gravid! De som kämpat länge för att bli gravida fâr ofta strikta förhâllningsregler för att slippa 'börja om frân början' igen om nâgon gâr snett i graviditeten.
    Det handlar inte om att ligga och vila i 9 mânader, men att äta rätt, inte bade bubbelbad, inte lyfta tungt osv. osv.

• Anonym (orolig)

HegeOlsen: Veden är inte rutten, den har legat torrt till i 2 år. Men det är ju ett perfekt bo för många djur och det är nog kanske inte det bästa! I övrigt är den i fint skick, den har ju legat i stockar så den är uppkapad för ett par veckor sedan och nu klyvs den.

Luddvar och Utlandssvensk: Kan nog instämma med att det fanns en hel del kobbar jag inte borde lyft som låg i 15-20 kilos klassen... MYCKET DUMT AV MIG!!!!!!! Men nu har jag ju lärt mig att jag inte kan hålla på som när jag inte var gravid, sambon lämnade kva rmig i sängen imorse och står själv nu och håller på. Ja, nog har jag lite dåligt samvete allt eftersom vi är två som ska elda, men han kommer få något mycket finare av mig än lite värmande ved - om jag bara tar hand om mig! :)

Tusen tack för all hjälp... Känner mig helt lugn idag, vilade ordentligt igår. Har lite ont i kroppen idag, men det ska nog ha gått bra. Och jag läste ju på texttv igår om det där med sorkpest, sån sammanträffande att det stod just efter att jag haft värsta oron! Så jag ska hålla koll och inte vara och damma på i saker nu, haha.

Kramar till er alla snälla!!!!

Svar på tråden hjälp-farligt med vedklyvning????