• Anonym (orolig)

Tar Efedrin+koffein+alkohol, någon som vet bieffekterna?

Har precis fått veta att en person i min närhet använder efedrin, i kombination med koffein och även med alkohol. Någon som är hemma på vilka bieffekter/hur skadligt detta är? Han tar det för att gå ner i vikt men även för att orka med sitt jobb som jag förstått. Vet att efedrin påminner mkt om amfetamin och är centralstimulerande, men hittar ingen info om vad som händer när man tar det med alkohol. Någon här på fl som vet?

• Svar på tråden Tar Efedrin+koffein+alkohol, någon som vet bieffekterna?
  • Anonym (orolig)

Tack för svar, nej det är inte utskrivet av läkare utan köpt via nätet. Det här är en kille som tränar mkt och nu när han börjat jobba mkt är han väl rädd för att gå upp i vikt. Något förslag på hur man resonerar med personen ifråga?

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2008-05-10 16:07:05 följande:
    Tack för svar, nej det är inte utskrivet av läkare utan köpt via nätet. Det här är en kille som tränar mkt och nu när han börjat jobba mkt är han väl rädd för att gå upp i vikt. Något förslag på hur man resonerar med personen ifråga?
    Frågan är om han själv är medveten om vad de är han stoppar i sig?

Om han tror att han kan knapra dom för att hålla sig fit så kommer han åka på en enorm motsatt effekt sen. Oftast när man slutar me liknande preparat så går man upp i vikt, och då kan de vara från 1 kg upp till kanske 30 kg.. olika från person till person..

Det bästa för han själv är att om han vill hålla sig i trim och inte gå upp i vikt så kan han äta sunt och försöka hinna till gymmet nån gång i veckan istället för att ta dessa tabl.

Du kan ju höra med han om när, hur många han tar osv. och fråga samtidigt om han vet om konsekvenserna av att använda såna preparat..

Vid längre användning så kan de leda till ett beroende, vilket i sin tur kan leda till mkt mer.
  • Anonym (tiger)

Koffein, efedrin och alkohol är ju alla vätskedrivande. Så har han otur en varm dag med lite vatten så kan det gå riktigt illa.

Annars så är det ju mest påfrestande för hjärtat.

Om han nu är så rätt för att gå upp i vikt så borde det ju inte vara några problem med att skippa alkoholen i alla fall.

• Janneman

Det kan vara mycket farligt. Vätskedrivande = uttorkning. Pulshöjande + blodtryckshöjning = risk för hjärnblödning och förmaksflimmer. Samt att pga minskat behov av sömn ökar risken för hjärnskador, epilepsi, migrän m.m.

• Anonym

jag testade efedrin + koffeinpiller + cola för att banta... jag blev snurrig kände mig småfull och fick näsblod....
    finns folk som dött av efedrin så inget skit att ta
    pigg som fan blir man dock, men minskar inte hungern speciellt mkt

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-22 17:20:25 följande:
    jag testade efedrin + koffeinpiller + cola för att banta... jag blev snurrig kände mig småfull och fick näsblod....finns folk som dött av efedrin så inget skit att tapigg som fan blir man dock, men minskar inte hungern speciellt mkt
    ja det är ju skitbra att dricka cola när man vill banta ;)

det är så hysteriskt roligt o höra när vissa av er blir totalt paranoida över ett läkemedel där dödsfall skett, FOLK HAR FÖR HELVETE DÖTT AV FÖR MYCKET ALVEDON!
  • Anonym (Håller med)

Jag måste faktiskt hålla med Anonym fr.o.m inlägg 5. Det finns en massmedial hets kring flera preparat, när det man VERKLIGEN borde fokusera på är alkohol.

• Skinscribe sign

bort med efedrinenet men en kaffegök då o då e väl ok ,

• FamWW

Personen i fråga har aldrig funderat på att försöka gå ner i vikt på hälsosam väg istället för att riskera ohälsa???? I värsta fall kan han få maligna arytmier. Läkemedel i alla former är ALDRIG att förringa speciellt i kombination med alkohol. Förstår inte att folk inte kan förstå att man inte skall ta receptbelagda läkemedel utan ordination från läkare. DET FINNS EN ANLEDNING TILL ATT DE ÄR RECEPT BELAGDA!!!

Varför inte testa ex. GI metoden??

• Anonym

Biverkningarna på det du beskriver är att man går ner väldigt mycket i vikt...... jag blev själv jättesnygg av denna kombination.

• Anonym (överdrivet)

För folk med svagt hjärta, dåligt levervärde, högt blodtryck eller stor övervikt är nog sådant inte att rekomendera.

Om man brukar dricka kaffe eller cola så är halten koffein per piller inte större än en kopp kaffe, så det märks inte av.

Första veckan kan man bli något piggare en stund efter intag, efteråt har kroppen vant sig och man blir inte piggare än om man dricker en redbull eller två koppar kaffe.

Pillerna ökar ämnesomsättningen, blodtrycket (något), vätskedrivande och minskar aptiten. På mig går jag ned ca 5 kg, som jag sedan långsamt går upp igen (inte mer) när jag slutar. Inte något man ska äta längre perioder (pga lever och extra påfrestning för hjärta). Man får ta det försiktigt med alkohol då man har en benägenhet att bli mer full iom viktminskning evt minskat matintag, mindre vätska i kroppen.

Man kan efter ett tags användning få "myrkrypningar" i nacken.
    Dessutom är det inte rent efedrin som är i tabletterna utan en mildare form som inte är kemiskt framställd.

Funkar fint om man vill bli av med några kg innan sommaren, men som varaktig viktminskningsmetod är det inte något man ska använda sig av.

• Anonym (inl 10)
    Svar på #12
    Ja, som tillfällig viktminskningsmetod fungerar det.
    Något mer varaktigt/längre tid har jag aldrig vågat mig på.
    Men ta det lugnt med alkoholen dock....
  • Anonym (orolig)

Tack för svar. Skrämmande dock att se att det finns många som tycker det är ok att stoppa i sig receptbelagda läkemedel lite hur som helst för att få en effekt som de inte är avsedda för. Den här killen är ute på väldigt djupt vatten har jag förstått nu. Han har definitivt problem med alkoholen, och efedrin är förmodligen inte de enda piller han stoppar/stoppat i sig. Med största sannolikhet har han även tagit/tar anabola. Tragiskt när en ung kille vill kasta bort sitt liv på det här sättet. Men tydligen (som jag nu även kunnat se i den här tråden) så anser många att det är helt ok att manipulera kroppen med diverse droger. Och att jämföra detta med Alvedon visar väl bara hur intelligent man är....

• Anonym (C)

De låter ju som om de skulle kunna vara Stackers han äter, Jag har ätit de av samma anledning å flera i min närhet å vi har dom flesta mått dåligt efter de...

-> Hjärtklappning
    -> Ångestattacker
    -> Mindre stresståliga
    -> Deppiga

• Anonym (orolig)

Anonym (C) skrev 2008-05-27 11:28:22 följande:

De låter ju som om de skulle kunna vara Stackers han äter, Jag har ätit de av samma anledning å flera i min närhet å vi har dom flesta mått dåligt efter de...-> Hjärtklappning-> Ångestattacker-> Mindre stresståliga-> Deppiga
    Stackers? Vad är det?
Svar på tråden Tar Efedrin+koffein+alkohol, någon som vet bieffekterna?