• mrs holiday

ansiktscreme med spf?

Ska man köpa en ansiktscreme med spf eller ska man ha en vanlig ansiktscreme och komplettera med en spf-creme för ansiktet? Vilket funkar bäst?

Jag funderar på om jag ska köpa Lancome´s "aqua fusion spf 15" (har använt den tidigare, fast utan spf i) och klara mig med den i sommar, det vore ju praktiskt...

• Svar på tråden ansiktscreme med spf?
  • SmultronÄngel

Jag föredrar att använda en separat solskyddskräm med högre faktor än 15. För att komma upp i den faktor som anges på förpackningen måste man använda väldigt mycket kräm. I alla fall jag smörjer inte in mig med ett tjockt lager ansiktskräm på morgonen, vilket gör att solskyddet inte uppgår till det angivna värdet, utan blir mycket lägre. Därför föredrar jag ett tunt lager av en solskyddskräm med högre faktor.

Lite rörigt, men jag hoppas du förstår hur jag menar

• mrs holiday

Jo, jag förstår hur du menar! Det är klart, man tar ju bara lite av sin vanliga ansiktscreme. Kanske måste köpa två olika ändå... Har du något tips på en (gärna billigare) bra spf-creme för ansiktet då man ska sola "på riktigt"? Tycker lätt att man känner sig så flottig och har lätt att få finnar av spf-creme.

• SmultronÄngel

Jag har använt Neutrogenas ultra sheer dry-touch sunblock på senaste tiden. Den har funkat ganska bra, jag har inte fått några finnar av den men lite glansig har jag kanske varit i pannan. Tyvärr tror jag att den bara finnas att köpa i USA. Men jag har också läst att många gillar RoCs solkräm, så den har jag tänkt testa i sommar. Tyvärr har jag ingen aning om vad den kostar men den är ju lättare att få tag på, och ska som sagt vara bra enligt vad jag hört.

Svar på tråden ansiktscreme med spf?