• mamma to be

Finns det speciell solskyddsfaktor för barn under 1 år?

Min son är nu 4 månader. Vi har hört att man inte ska ha solskyddsfaktor till barn under 1 år, utan täcka med kläder.
    Vår son vill nu inte ligga i vagn, som ju ger solskydd och det är svårt att få även en hatt med bretten att täcka hela ansiktet hela tiden då han sitter i bärsele. Idag när vi gick ut såg jag att han blivit lite bränd :(

Har hört att det finns en solkräm son inte går in i huden, vilket är det som skulle vara farligt för spädisar. Någon som provat denna och vet om man kan använda den till barn under 1 år??

• Svar på tråden Finns det speciell solskyddsfaktor för barn under 1 år?
  • SchumiFerrari

Zinkpasta ska vara bra

*Älskade Noa*
  • Nilam84

jag fick oxå veta att barn under 1 år inte skulle smörjas in men varför kunde tanterna på apoteket inte svara på så jag har smörjt min lilla tjej på 5 månader med bamse krämen från apoteket. den har ett filter som gör att den lägger sig utan på huden.. o min ängel lever än =)

• SchumiFerrari
    Gällande solskydd

Jo, ser ni, som ni varit inne på så är det INTE lämpligt att använda SPF på barn under ett år för att det är så starka kemikalier i dem som deras små kroppar inte kan bryta ner. Framför allt är det levern som tar skada. Och precis som ni säger så är det även fysikaliska skydd som är att föredra framför kemiska. Detta gäller även vuxna, då det är väldigt vanligt med allergiska reaktioner eller utveckling av allergi av de ämnena.
    Fyskikaliskt skydd: Ämnen är t.ex. Titanoxid och zinkoxid (de vanligaste och bör stå med på innehållsförteckningen av solskyddsprodukten). Vitsen med dessa är att de lägger sig som ett skydd UTANPÅ huden och reflekterar bort solstrålarna direkt. Skyddar lika bra mot UVA som UVB.
    Kemiskt skydd: Absorberas av huden och suger åt sig solstrålarna och bryter ner dem "inne" i huden.
    Vad som fungerar på alla i alla åldrar, även våra små, är zinkpasta. Det penetrerar inte ner i huden, utan lägger sig som ett skyddande lager ovanpå och reflekterar bort solstrålarna. SÅ, om det är områden ni inte lyckas täcka med kläder och som under längre stund kommer utsättas för extremt solljus så kan ni täcka det området med zinkpasta på era små älsklingar.
    *Älskade Noa*
  • Nilam84
    MBert skrev 2008-05-10 18:36:46 följande:
    Använd parasoll istället!
    *suck* klart att man har parasoll men ibland händer det ju faktiskt att solen tar sig förbi eller hur ?
  • Pelilla

Jag har köpt den som var bäst i test i föräldratidningen på min dotter, den är spf50 och innehåller inga allergener, konserveringsmedel elelr annat skit som är onödigt!
    Vichy heter den och har orange lock, det är den dyraste, men den är verkligen värd det!!! Oavsett hur de än vill att man ska klä på barnen tycker jag det är fel för de dör ju av värmeslag liksom vi om vi skulle ha på oss både långbyxor och tröja med lång ärm!!

• ann0rlunda

tror faktiskt inte att det är så jättefarligt med solkräm på barn som är iallafall ett halv år..
    men jag skulle nog inte använda det. fast ända upp till ett år låter ju att ta i tycker jag..

men parasoll och en solhatt tror jag räcker bra. :) ett mörkt parasoll skyddar ju ännu mer från solen!

• Mamsie

Det kemiska ämnet man ska se upp med är bensofe... bensofe...
    *googlar*

Bensofenon-3 heter det!
    Läs på förpackningen (med förstoringsglas?) och leta efter det ämnet.
    Om det finns så använde det inte till små barn (under 2 år) eller på dig någon annan som är i nära kontakt med barnet.

Små barn kan inte bryta ner Bensofenon-3, utan lagrar det i levern istället.
    Det går till och med över i modersmjölken!

*googlar lite till*

Här! sydsvenskan.se/kropp/article322019.ece Bra artikel

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • DGKarper

Enligt min BVC sköterska så har en hudläkare nyligen gått ut med att det är helt okej att använda solskyddskräm på barn under 1 år, så länge man köper dom som är testade och specielt för barn. Om man bara använder det på ansikt och händer (sånt som inte går täcka med kläder) så är det ingen fara.

• Winterfresh

Enligt apotekpersonalen här kan barn under 1 år använda sig av Vichy spf50 den med orange kork som varit med i Vi Föräldrar.
    Så den kör jag på min son eftersom de på apoteket säger att det går bra. Skyddar även med solhatt och kläder. Undviker direkt solljus, när vi ska bada kör vi med solhatt och solskyddskläder med spf50...
    Bara för att man har barn ska man inte behöva tillbringa hela sommaren i skugga, och vi ska åka till Turkiet så kan vara skönt att ha ett skydd som är bra till sonen...

• Morticia77

Har Vichy inte det leverfarliga ämnet då? För hudläkare tänker nog inte på levrskador i sina rekommendationer.

• saris

Frågade på bvc, de sa att det kommit nya rön ang solskydd, man kan nu smörja barn över 6 mån. BVC har sin faktabankk på Growingpeople, stod visst där för oss som inte är vårdpersonal också, ( de loggar visst in på en särskild sida).

Nu gäller det inte min bebis men om så vore hade jag köpt nåt som var bäst i test, visst man har tunna kläder och parasoll, men det hjälper ju inte alltid ändå, inte på mig själv iallfall.

• Winterfresh

Om en solskyddskräm är med i Vi Föräldrar anser jag att den är helt ok att använda på barn,annars skulle den väl inte rekomenderas av en familjetidning som Vi Föräldrar?

• mamma to be

Min man hade sett idag i Metro och City att livsmedelsverket ska förbjuda krämer med zinkoxid för bebisar. Såvitt jag har kunnat se inkluderar det alla krämer de har för de små på apoteket, så det verkar ju knepigt..

• Gudmorsan

Den här texten fanns med i ett reklam-mail jag fick. Någon som känner till om det kan stämma?

"Man ska använda ett solskydd som skyddar både mot UVA- och UVB strålning, vilket Weledas solcremer gör. Riktigt små bebisar ska man helst bara ha i skuggan och skydda mot solen med kläder men Weledas solprodukt går även att använda på bebisar också eftersom de är helt naturliga."

Svar på tråden Finns det speciell solskyddsfaktor för barn under 1 år?