• Anonym (:-()

Tvivlande SSK student

Jag läser T3 på sjuksköterskeprogrammet och känner att jag börjar tvivla ordentligt på val av utbildning. Samtidigt känns det lite sent att hoppa av nu när man redan läst hälften. Jag började tvivla på att yrket var rätt för mig under praktikerna som jag gort både på klinik och inom komunen. Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. (psykiskt). Jag tycker att det är kul att pyssla med medicin och ta prover mm men patientkontakt skrämmer mig. Jag mår sjukt illa av bajs, svett och hudavlagringar (blää ryser). Skäms fruktansvärt mycket över att jag känner så här så det är inget jag sagt till mina handledare. Jag vet inte vad jag ska göra!!!!
    Är dte någon anna ssk student eller föredetta ssk student som känt såhär? vad har ni gort i så fall?? Behöver verkligen råd för jag har ingen aning om hurvida jag ska fortsätta i höst.

• Svar på tråden Tvivlande SSK student
  • danitra

Kan du inte inrikta dig mot labratoriearbete eller något som inte involverar den typen av patientkontakt?

Du kanske ska prata med en studievägledare på ditt universitet/högskola. Dom har tystnadsplikt och mycket kunskap.

• lollipop25

Du kan ju jobba med mycket som ssk som inte innefattar dom saker du tycker är äckliga. kanske på en provtagnings mottagning?du kan ju läsa till enhetschef vilket många gör som är ssk i botten.

det finns väldigt många mottagningar så du behöver inte jobba på avdelningar.

du ska inte skämmas för vad du tycker

lycka till

• Anonym (inomvården)

Du kan jobba som läkemedelskonsult efter utbildning, på lab, på en dagmottagning, där du visserligen behöver träffa patienter, men då mest ta prover och sådant.

• Anonym

Ja eller ssk på ett äldreboende. De tar ju inte hand om bajs och kräk osv. vet inte riktigt vad ssk gör där jag jobbar (spydig, jag vet)
    Men det finns ju många jobb för sköterskor där de inte har den direkta kontakten med patienterna.

Tack för era svar. Det jag känner är väll att all omvårdnad jag läser känns väldigt meningslös när jag känner att jag inte vill jobba med patienterna på det viset. Jag har funderat på att vidareutbilda mig till narkossköterska. Kanske ska hålla fast vid det.

• Anonym (Pepp)

Det finns mycket man kan arbeta med utan att komma alltför nära patienten,
    Jag har flera kollegor som bytt från praktiska tjänster till att sälja omläggningsmaterial, narkosmedel, nutritionsartiklar etc etc.
    Även lärare inom omvårdnad el liknande ( ja, jag sa inget om kul!). Psyk är väl inte så mycket fysiskt alltid...

Jobbar själv inom kommunen och går hem till patienter, men det innebär ju en hel del omläggningar och annat som ej är helt fräscht.
    Att får göra det som behövs om möjlighet finns.

• Anonym (lisen)

Jag läste tre terminer innan jag hoppade av mina ssk studier och jag ångrar mig inte ett dugg

• Anonym
    Anonym ( ) skrev 2008-05-10 20:05:33 följande:
    Tack för era svar. Det jag känner är väll att all omvårdnad jag läser känns väldigt meningslös när jag känner att jag inte vill jobba med patienterna på det viset. Jag har funderat på att vidareutbilda mig till narkossköterska. Kanske ska hålla fast vid det.
    Klarar du slem och blod då?
    Anonym skrev 2008-05-10 22:20:02 följande:
    Klarar du slem och blod då?
    Det är mer lungt faktiskt.
  • Anonym

Jag kände samma tvekan i T5 men gick klart. Har ångrat mig, trivs inte alls som ssk.
    Men har du som mål att bli narkossyrra håll fast vid det men tänk på att det kan ta ett tag, först jobba minst 1 år sen är det inte säkert du blir antagen på ett par år i värsta fall.

• Anonym
    Anonym ( ) skrev 2008-05-10 22:24:52 följande:
    Det är mer lungt faktiskt.
    Ok, ja då kanske narkossyrra kan vara ok för dig Lycka till!

Får försöka kolla upp narkossyrra Men ett år på avdelning låter väldigt länge Kanske man kan jobba på VC eller annat ställe innan man får söka.

• Anonym

Nej, det ska väl vara heltid minst ett år inom slutenvården?

Anonym ( ) skrev 2008-05-11 00:03:17 följande:

Får försöka kolla upp narkossyrra Men ett år på avdelning låter väldigt länge Kanske man kan jobba på VC eller annat ställe innan man får söka.
  • Anonym
    Anonym ( ) skrev 2008-05-11 00:03:17 följande:
    Nej dt ska vara i slutenvården.
  • Anonym

Jag läste på universitetet i 1,5år av 4år. Jag velade redan efter 6månader, det gick dåligt för mig men jag var envis. Kan säga att det var det bästa jag gjorde när jag hoppade av utbildningen. En stor lättnad även om stressen kom över att vara arbetslös. Men jag ångrar det inte!

• Anonym

Har du bara läst tre terminer - så HOPPA AV FÖR SJUTTON! Att jobba som syrra är inte detsamm som att stå ut med vilket jobb som helst. Man MÅSTE ha en liten passion annars kanman inte göra ett bra jobb! Kan du inte med människor och deras kroppsvätskor är vården ingenting för dig, lika bra att du inser det annars kommer du bara att må dåligt! Antar att du sökte in till syrra utan att ha satt din fot på ett sjukhus innan dess? Fattar inte att det inte krävs någon form av arbetskrav innan man påbörjar ett yrke av så specifik karraktär.

Du har massor med andra val...det gäller bara tt du tar ett beslut! Det är inte fär sent att ångra sig!!!

lycka till!

• Anonym

Ångrar att jag inte hoppade av. Trodde jag klarade stress ganska bra men nu efter ett (av många) stressigt arbetspass och övertid så har jag fått problem att sova och är på väg utveckla problem med magen. Är väldigt svårt ibland ¨få lunch. Kunde jag välja skulle jag hellre stå vid ett rullband eller inne på ett lager med kroppsarbete.

Gud vad svårt det här är. Jag har verkligen trot att det är yrket för mig länge. Idag när jag var på praktiken så känner jag att jag är spänd hela tiden och väldigt nervös. Samtidigt ger det mycket att sitta och prata med patienter och väldigt kul när man kan göra något för någon annan. Det sägs ju att man ska vänja sig vid allt det man tycker är äkligt men jag väntar förtfarande på att jag ska tycka det är OK.
    Idag sa jag till min handledare  (på ett ganska skämtsamt sätt) att om jag fick jobb som lagerarbetare så skulle jag hoppa av utbildningen bums. Då spände hon ögonen i mig och sa alvarligt att det skulle vara en stor förlust om jag gorde det. Hon skulle bara veta hur jag egentligen känner...
    Att det ska vara så svårt att fatta ett bra beslut!

• Anonym

Jag ångrar mitt yrkesval men vågar inte säga det till någon, är rädd för att de ska tycka jag är dum i huvudet eller misslyckad.

Svårt val, är detta din första praktik på sjukhuset, det kanske ligger mycket i det att allt är nytt och du är nervös? att det är det som gör att du tvivlar.

Svar på tråden Tvivlande SSK student