• Biiiii

Vad ska jag blanda ut potatisen med? Havremjölk?

Har en dotter som börjar vara i ålder att få sina första smakportioner. Hon är dock mjölkallergiker och tar inte den mjölkfria ersättningen, jag har relativt lite mjölk och får nästan inte ut någonting vad pumpning.

Vad kan jag då blanda ut potatisen med? Kan man blanda ut med havremjölken för att få maten lite mer flytande?

Tacksam för konkreta svar, inga övriga åsikter.

• Svar på tråden Vad ska jag blanda ut potatisen med? Havremjölk?
  • Bumba

Antingen havremjölk eller så sparar du lite av vattnet som du kokat potatisen i. Häll av vattnet i en mugg eller liknande och blanda ut potatisen med det sedan...

• hallon2

Havremjölk passar utmärkt! Och släng i en klick mjölkfritt magarin/ rapsolja så blir det ännu bättre :)

• Biiiii

Tack Bumba!! Det är alltså ok att ge en liten skvätt av havremjölken då de är så pass stora att de är redo för smakisar?

• josida

Eller bröstmjölk/mjölkersättning, vlket hon nu brukar få.

• Bumba

absolut är det ok med lite havremjölk vid den åldern... Tänk på att inte ge för mkt bara... SOm någon ovan skrev, glöm inte extra fett tex olja eller Milda eller annat mjölkfritt margarin.
    Vi gjorde så med vår son som idag "bara" är laktosintolerant. Tidigare mjölkproteinallergiker...

• Biiiii

ok, då ska vi prova detta! tack för era svar!

• Blå Flygare

Havredryck funkar ytmärkt. Tänk på att köpa den berikade. Spelar kanske inte så stor roll när man har en skvätt i maten, men bäst att göra det till en vana från början.

Generellt ska man vara försiktig med havredrycken till bäbisar, eftersom den mättar bra utan att innehålla särskilt mycket näring. Köper man den berikade innehåller den åtminstone kalcium, D-vitamin och lite till. Men nästan inget protein som de behöver för att växa. Så gör inte välling på det (o ingen ersättning) eller ge som måltidsdryck. Men en liten skvätt i maten gör inget!

Och som tidigare sagts: Alla spädbarn behöver det, och mjölkallergiker ännu mer eftersom maten innehåller mindre fett o protein då. Keju har två margariner, ett 40% o ett 80% Se till att köpa det feta! (Mildas är 60%) Eller bäst: Använd kallpressad olja. Mycket nyttigare o lite fetare - men inte lika gott.

• danitra

Eller så blandar du inte ut i något alls utan ger henne potatisbitar.

• Biiiii

Blå myran: Var hittar jag kallpressad olja?

• Wren

i hyllan på affären med annan olja. det står på flaskorna om det är kallpressat.

• Blå Flygare

Påolivolja är "extra virgin" att den är kallpressad. På raps står det på. Kllpressad olja är mörkare och har mer smak än de raffinerade som är i stort sett smaklösa.

• Mollan

NEJ NEJ STOPP!
    Om du vet att din dotter är mjölkallergiker ska du absolut bara ge ett livsmedel i taget när du introducerar mat! Hon kan ju vara allergisk mot annat med och då blir det svårt att veta vad hon reagerar mot om du blandar potatis, havremjölk och olivolja. Ge _bara_ potatis, utspätt med kokvatten) i 5-7 dagar, sen kan du introducera t ex olivolja, mjölkfritt margarin eller rapsolja i potatispuren. Ge det i några dagar. Sen kan du ge t ex morot i 5-7 dagar innan du provar något nytt. Vill du prova havremjölk för att ha i matlagningen (egentligen helt onödigt första månaderna då det räcker utmärkt med olika grönsaker och frukter plus fett) tycker jag att du först ska prova med enbart havre i 5-7 dagar (mixa havregryn och koka med vatten till gröt) innan du introducerar havremjölken blandat med en grönsak som du redan provat t ex potatis.

• FrökenBokmal

Jag håller med om detta med en sak i taget i början (en jag tycker att 7 dagar är såå himla långt med samma sak och håller på i 4-5 dagar med BVC:n och allergiläkarens välsignelse). Jag tror att palsternacka och majs är saker som går bättre att börja med om man inte ska blanda med den egna mjölken: det är iaf lite sött!

Berika maten behöver man göra när de äter mer av det...

Har du provat att ge henne bröstet ofta några dagar? då brukar mjölkproduktionen öka (funkade iaf för mig)och då kan man blanda smakisar med den egna mjölken.

Lycka till!

Svar på tråden Vad ska jag blanda ut potatisen med? Havremjölk?