• gustafssons

hur lång tid innan spermier simmat upp till äggstock?

Ja hur lång tid tar det innan de små har simmat upp till det snart släppta ägget??

• Svar på tråden hur lång tid innan spermier simmat upp till äggstock?
  • Minnie69

www.tryggabarn.nu/barn/Page1788.html

500 miljoner spermier

Vid samlaget slungas omkring 500 miljoner spermier mot livmoderhalsens öppning i slidans övre del. Spermiernas simning upp från slidan till äggledaren, cirka 15-18 centimeter, tar i allmänhet några timmar.

"Det finns snabbsimmande spermier som, om villkoren är gynnsamma, kan nå äggledaren på en halvtimme. Andra spermier tar lång tid på sig, deras simning kan ta flera dygn. Kanske finns det ännu inget ägg i äggledaren. Spermierna kan då simma fram och tillbaka i äggledarens vida del och vänta, ibland i flera dygn.

Spermiernas långa överlevnadstid gör att samlag fyra dygn före ägglossningstiden kan leda till befruktning. Chansen är dock störst om samlaget sammanfaller med ägglossningen. Livmoderhalsens och livmoderns slem är då så lättflytande att spermierna lätt kan simma upp till ägget. "

www.planetdad.se/index.asp

"Vecka 2
    De miljontals spermierna simmar nu för glatta livet. Bara en kommer att vinna, precis som Rocky efter en hård match med Mr T. Samtidigt som spermierna tävlar som bäst om att vinna racet, så förbereder sig ägget på att ta emot ?någon?.
    Om barnet: Kvinnans kropp håller på nu att förbereda sig på en möjlig fångst genom att göra livmoderssekretet tunnare. Det gör det lättare för de ivriga spermierna att simma genom sekretet. Distansen fram till ägget är cirka 18 cm och spermierna behöver ungefär en halvtimme för sträckan. Spermier kan leva i flera dagar inne i mamman medan de väntar på ägget. Ägget å andra sidan har en betydligt kortare levnadslängd, ett dygn eller kortare om det inte befruktas. "

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

"Spermierna kan från livmodertappen nå en äggledare på fem minuter. Att det går så fort talar för att de också får hjälp på vägen av muskelsammandragningar i livmoderhalsen och livmodern."

• Minnie69

så minst 30 + 5 min till ägget

• gustafssons

så om man har "fått i sig spermier" ca 4 timmar innan ägget släpps...så blir det antagligen befruktat?? fast man kanske ska sattsa in en omgång till... för att vara säker

• Minnie69

Beror ju på om du har fertil slem, men 4 timmar före ÄL borde det ju vara så. Samtidigt hur kan du veta att det släpper exakt 4 timmar senare? Men det är ju aldrig fel att gardera sig om man känner för det

• gustafssons

jag får ett "tryck" i äggstocken när det släpps. så jag känner det, hade sex samtidigt som det när lillan blev till men nu fans inte möjlighet till det vi får köra på i morgon annars
    men man kan ju hoppas att det redan är "gjort" och att det fungerar....:-/

• Minnie69

Låter ju som ett succé koncept, lycka till

• gustafssons

tack! men man ska ju inte ha för höga förhoppningarändå.. det kanske inte fastnar eller nått annat.. men vi hoppas!har haft stegring på äl test idag oxå... så tummarna är snart blåa!

• Teskedsmamman

2-3 timmar tar det enligt Lennart Nilssons bok "Ett barn blir till"

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • moderlig

Ett och ett halvt dygn före ägglossning sjunker östrogenet abrupt samtidigt som det sker en snabb tillfällig stegring av stresshormonet noradrenalin vilket stimulerar bildandet av det sekret som har till uppgift att "låsa upp" för ev väntande spermier så att dessa ska kunna simma vidare till ägget. Detta sekret upplever kvinnan som en extremt våt och hal flytning. Detta är peak-day, den sista dagen med fruktsamt sekret, fruktsamhetstoppen. Chansen till befruktning är störst den här dagen. Ägglossning sker till 80%. nu, övriga 20% sker dagen före eller efter peak day. Dagen efter peak-day är en torr dag och detta abrupta avslut av flytningen är indikationen för att ägglossning har skett dagen före. 

Källa; familjeplanering.se 

• Ebbabebba1

Hej jag tog ut min hormonspiral för drygt 1,5 vecka sen och har haft drygt 5-6 gånger sex med min partner oskyddad i normalt fall blir jag lätt gravid. Nu undrar jag en sak när kan jag göra grav test för säkrast svar ? Då jag undrar om när jag kan bli gravid ? Då jag hade blödning under då och efter har vi sex typ varje dag för att få en liten till så när kan jag veta om jag är med en bebis eller inte ? ???? tack för svar

Svar på tråden hur lång tid innan spermier simmat upp till äggstock?