• Carisma95

"Rädda" äppelträdet från hjortar och rådjur ?

Skydda äppelträdet/blommorna mot rådjur och hjortar...
    Någon som har något bra tips ?
    Måste man sätta nät runt/över trädet ?

En granne pratade om att riva vanlig tvål och gnida in, för de gillar inte smaken. Någon som hört detta förut ?

A stumble may prevent a fall....
  • Svar på tråden "Rädda" äppelträdet från hjortar och rådjur ?
  • clinan

Finns speciellt medel att smörja på stammen. Kommer dock inte ihåg vad det heter. Fråga på en plantskola de har kanske lite produkter hemma.

• Carisma95
    clinan skrev 2008-05-11 08:02:32 följande:
    Finns speciellt medel att smörja på stammen. Kommer dock inte ihåg vad det heter. Fråga på en plantskola de har kanske lite produkter hemma.
    Räcker det att bara smörja stammen då, om det är blommorna de äter upp ?
  • clinan

lukten är ganska stark så det kan avskräcka dem även där. Finns ju sånt körsbärsnät och hänga över, men jag vet inte hur det funkar. Men det finns kanske något på plantskolan som du kan spruta på blommorna oxå?! ingen aning faktiskt men det som man tar på stammen är ganska starkt i doften

• Biene

För stammen finns en slags plast slang, den ser ut som en spiral som man trär runt de smala stammarna. När trädet är/blir större kan man sätta platsnät eller hönsnät runt stammen och då kommer de inte åt.

Sen har jag en gång köpt en sprej som ska avskräcka rådjur. Den använde jag visserligen på tulpanerna som aldrig fick vara ifred, men den borde ju gå att använda på äppelblommor mm också. Den är lila till färgen när den är fuktig för att man ska se vart den sprejats och sen blir den transparent. Den innehåller, citrongräs och ylangylang mm och luktar riktig "kärrigparfym". Den funkar verkligen, mina tulpaner var fina, stora och ståtliga det året och fick vara helt i fred. Annars tror jag nog ett nät över bladverket kan fungera om de inte är så fräcka att det bara tuggar genom det och river nätet med sig...

Lycka till.

• clinan

Frågade min pappa idag som är fruktodlare. Den vätskan som jag nämnde tidigare går att blanda ut i varmt vatten och sedan spruta på trädet.

Om du vill har något riktigt skydd för stammen som verkligen stannar kvar så rekommenderar jag gnagskydd. Tror det är det som Cengelen menar

• Carisma95
    clinan skrev 2008-05-11 21:06:39 följande:
    Frågade min pappa idag som är fruktodlare. Den vätskan som jag nämnde tidigare går att blanda ut i varmt vatten och sedan spruta på trädet.Om du vill har något riktigt skydd för stammen som verkligen stannar kvar så rekommenderar jag gnagskydd. Tror det är det som Cengelen menar
    Hjortarna ger sig inte på stammen (än så länge i alla fall?)
    Trodde stamskydden framför allt fanns för att skydda från kaniner/harar ?

Hjortarna äter ju bara blomknopparna, vad jag har märkt. (Nu på äppelträdet, förra året rosenknopparna).
  • clinan

då kan du blanda ut denna vätskan med vatten och spruta över trädet. Gnagskyddet kan du ju ha ändå om i fall att alltså

Svar på tråden "Rädda" äppelträdet från hjortar och rådjur ?