• Myran 08

Laktosintoleranta - vad har ni till grillat kött i sås väg?

Som rubriken säger, vad har ni till grillat kött ni som inte klarar av laktos?

Son min på 10 veckor klarar inte av den lilla minsta mjölk jag får i mig, blir jätte konstig i magen så nu i sommar får man tänka om. Vi ska grilla i kväll och jag har ingen aning om vad man kan ha för blött till maten.

Tack på förhand

• Svar på tråden Laktosintoleranta - vad har ni till grillat kött i sås väg?
  • Luddvar

Gör pulversås på laktosfri mjölk eller rör ihop nån sås med laktosfri gräddfil. Det går att leva likadant som innan för det finns allt som laktosfritt.

• Hugo Boss

vi ska också grilla ikväll..men då tar jag en sån där tablett från apoteket..funkar hur bra som helst. Lactras tror jag dom heter...

nu vet vi när du kommer till oss *kärlek*
  • mästerkattenistövlar

Är sonen laktosintolerant då? För då är det ju inte mjölken du äter, utan laktos i bröstmjölken (som finns där oavsett) som ställer till det. Men du kanske tänker på mjölkallergi? I sånt fall kör man med mjölkfria produkter, finns en hel del. Dessutom finns en del färdiga såser som inte innehåller mjölk, bla. Lohmanders Bearnaisesås.

• ALisaE

Komjölksallergi är ganska vanligt bland små barn. Jag misstänker att det är det din son har, inte laktosintolerans. Om du vill göra en egen sås så finns det tex grädde och andra produkter som är mjölkfria, brukar finnas på alla affärer (i mitt lilla samhälle iaf). Tex Oatley har många bra produkter som är hvrebaserade.

• Myran 08

Är skummjölk i påsarna. Ja det är något med gräddfil jag är ute efter men jag har ingen aning om hur jag kan göra en god en. Oja jag lever som innan fast köper laktosfritt, men detta med kallsåser är något helt nytt.

Luddvar skrev 2008-05-11 14:47:17 följande:
    Gör pulversås på laktosfri mjölk eller rör ihop nån sås med laktosfri gräddfil. Det går att leva likadant som innan för det finns allt som laktosfritt.
    Okej, kanske fungerar fast man ammar tro? Ammar du?
    Tessulago skrev 2008-05-11 14:48:56 följande:
    vi ska också grilla ikväll..men då tar jag en sån där tablett från apoteket..funkar hur bra som helst. Lactras tror jag dom heter...
    Han fixar det inte allafall. För jag har testat att först äta som vanligt och sedan gå över till hel laktosfritt och då blev det en helt annan son inge ont i magen lr nå svårt att bajsa, vi har inte fått det bekräftat men jag håller på att jobbar på det. Jaha okej, den namnet skall jag skriva upp, tusen tack.
    mästerkattenistövlar skrev 2008-05-11 14:49:22 följande:
    Är sonen laktosintolerant då? För då är det ju inte mjölken du äter, utan laktos i bröstmjölken (som finns där oavsett) som ställer till det. Men du kanske tänker på mjölkallergi? I sånt fall kör man med mjölkfria produkter, finns en hel del. Dessutom finns en del färdiga såser som inte innehåller mjölk, bla. Lohmanders Bearnaisesås.
  • Myran 08

Jo alla dessa mjölkfria produkter har jag hittat. Men jag har ingen god blandning och jag kollade på såser vid vårat maxi och där fanns det inge. Kanske skulle ha frågat.

Emre o Leo skrev 2008-05-11 14:58:50 följande:
    Komjölksallergi är ganska vanligt bland små barn. Jag misstänker att det är det din son har, inte laktosintolerans. Om du vill göra en egen sås så finns det tex grädde och andra produkter som är mjölkfria, brukar finnas på alla affärer (i mitt lilla samhälle iaf). Tex Oatley har många bra produkter som är hvrebaserade.
  • Myran 08

Kollar om det är någon har förslag på någon sås som man kan göra hemma.

• Muminski

Majonäsbaserad sås går ju bra. Vad har du hemma då? Det är som sagt stor skillnad på mjölkallergi och laktosintolerans. Många kalla såser är mjölkfria, tex många sorters bearnaisesåser, osv. Många av Rydbergs såser och dressingar är mjökfria.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • karsu

Ta lite laktosfri creme fraiche eller så och häv i lite kryddor efter behag. Eller gör egen tzatziki, det är jätteenkelt. =)

• Muminski

Det finns även helt mjölkfri creme fraiche. Den är sojabaserad god men rätt dyr. Finns oftast vid laktosprudukterna.

• Pigelinen

jag lever som laktosintolelrant sedan 2½ år tillbaka. och ajg gör precis som i vanliga recept men byter ut till laktosfria gräddfil eller creme fraich. Finns både Valio och Skåne mejeri här.

Favo är
    1 burk Gräddfil
    2 msk Swet and souer sås
    1 pressad vitlök

blanda ihop

elelr varför inte bara 1 burk Gräddfil och så en påse chipsdip (läs bara på så att den är mjölkfri).

Tack, gode Gud!!!
  • Tokaungen

Alpro har en soyayoghurt som jag använde till alla kalla "gräddfilssåser". Burken är grön/vit, 5 dl, och står oftast bland de andra yoghurtarna.

• astalacasta

Man kan ju också göra goda kalla tomatbaserade såser eller olika typer av salsa, en av mina favoriter med tomat innehåller tomater på burk, torkade aprikoser, soja och sambal oelek, fast jag kommer inte ihåg proportionerna just nu, kan leta till en annan gång om du är intresserad.

Den här sidan hade några salsor som verkade goda:
    godmat.webblogg.se/sser_och_rror.html

• Myran 08

Vore jätte snällt... tusen tack.

astalacasta skrev 2008-05-11 23:57:52 följande:
    Man kan ju också göra goda kalla tomatbaserade såser eller olika typer av salsa, en av mina favoriter med tomat innehåller tomater på burk, torkade aprikoser, soja och sambal oelek, fast jag kommer inte ihåg proportionerna just nu, kan leta till en annan gång om du är intresserad.Den här sidan hade några salsor som verkade goda:godmat.webblogg.se/sser_och_rror.html
    Gud vad gulliga ni är, tack för all hjälp.
  • Muminski

Jag gjorde en smarrig ananassalsa i går. Den innehåller krossad ananas, thailändsk chilisås (den på glasflaska) och vanlig salsa man brukar ha till tacos. Proportionerna varierar jag efter vilken mat jag har. Är det grönsaker tex kör jag lite starkare, är det grillat lite sötare. Det blir en väldigt bra och matig sås måste jag säga om jag får skryta lite

• Myran 08

Åh tusen tack, den ska jag absolut testa... tack tack.

Muminski skrev 2008-05-12 20:39:48 följande:
    Jag gjorde en smarrig ananassalsa i går. Den innehåller krossad ananas, thailändsk chilisås (den på glasflaska) och vanlig salsa man brukar ha till tacos. Proportionerna varierar jag efter vilken mat jag har. Är det grönsaker tex kör jag lite starkare, är det grillat lite sötare. Det blir en väldigt bra och matig sås måste jag säga om jag får skryta lite
Svar på tråden Laktosintoleranta - vad har ni till grillat kött i sås väg?