• bebben Elias mamma

Lundområden bra/dåliga???

Vi har tänkt lite på att flytta till Lund men vi känner inte till staden så bra och behöver hjälp med bra/dåliga områden där? Vi är en barnfamilj så bra skolor bl.a. är viktigt.

• Svar på tråden Lundområden bra/dåliga???
  • MajaMaria79

Undvik Linero och Norra Fäladen skulle jag spontant säga.

Väster är tveklöst mysigast tycker jag. Östra torn är bra för barn och Gunnesbo också, Mårtens Fälad. Det finns många bra tycker jag. Bra skolor och fina lekområden.

Men detta är mina åsikter. Det bästa är ju om ni kan åka dit och promenera känna stämningen.

Jag vet inte om ni kan tänka er en ort utanför Lund 1-2 mil eller om det ska vara innanför stadsgränsen?

Men fråga så lovar jag att svara så gott jag kan. Jag är född och uppvuxen i och strax utanför Lund. Och nu har vi precis köpt hus en mil utanför.

• bebben Elias mamma

Tack, Gunnesbo har jag tänkt lite på, just för att där finns lägenheter med uteplats till rätt billiga priser. Varför är Linero och Norra Fäladen dåliga? Vilka områden är det mycket studenter i? Vi vill bo relativt centralt, iallafall så man kan klara sig på en bil med två vuxna. Vi bor i Malmö nu och jag tycker att Malmö då är för dyrt om man vill bo i ett bra område och helt för många områden där jag inte vill bo. Och jag tycker inte om skolkulturen här, tror att Lund skulle bli bättre för barnen.

• SkåneP

Bil i Lund är inte att rekommendera. I synnerhet inte om man ändå bor centralt.

I Lund härskar cykelrasen, alla andra får passa sig.

• Maddiie

Det är gamalt att Fäladen ska vara dåligt (Getto)
    Vi har bott på fäladen i 8 år o storm trivs,man behöver kanske inte sätta sig på Magistratsvägen =0)
    Ska ni köpa eller hyra?
    Finns jue hela Annehem ,de nybyggda området (Hus) Sen finns där Fredslyckan (lgh) Köpes på bägge områdena.
    Både skolor o Dagis är super här+området i sig Har hela St Hansbackar Nära till stan.
    Jag tycker öven Gunnesbo är fint o bra

Men de e vad jag tycker =o)

• hjärnladyn
    SkåneP skrev 2008-05-12 14:27:00 följande:
    Bil i Lund är inte att rekommendera. I synnerhet inte om man ändå bor centralt.I Lund härskar cykelrasen, alla andra får passa sig.
    Jag kan bara instämma!

Finns massor med pendlingsorter med bra kommunikationer in till Lund. Dalby, Södra sandby, Stångby, Kävlinge, Hjärup o Staffanstorp tex. Vet inte så mycket om någon av dem, med undantag av Kävlinge eller Furulund som jag själv bor i. Det är ett trevligt litet samhälle som byggs ut för fullt. Och kommunalskatten är bland de lägsta i landet, mycket lägre än i Lunds kommun.
  • SkåneP
    hjärnladyn skrev 2008-05-12 14:40:34 följande:
    Jag kan bara instämma!Finns massor med pendlingsorter med bra kommunikationer in till Lund. Dalby, Södra sandby, Stångby, Kävlinge, Hjärup o Staffanstorp tex. Vet inte så mycket om någon av dem, med undantag av Kävlinge eller Furulund som jag själv bor i. Det är ett trevligt litet samhälle som byggs ut för fullt. Och kommunalskatten är bland de lägsta i landet, mycket lägre än i Lunds kommun.
    Eslöv ligger 10 minuters tågfärd/bilfärd från Lund.

Låg kommunalskatt, men med en kommun som väl annars är sådär (plus i budgeten flera år i rad men har inte råd att klippa kommunala gräsmattorna, kommunen har fråntagist rätten att bevilja bygglov, "va! behöver vi X antal dagisplatser, vem hade väl kunnat tro det?!?") fast i övrigt helt OK
  • bebben Elias mamma

Ja vi är inte så intresserade av att bo utanför och tänker köpa, i så fall i utkanten av stan om det är för dyrt i centrum. Så man iallafall kan gå in till centrum om man skulle vilja. Finns där skolor som har dåligt rykte? Här i Malmö finns ju gått om skolor där jag inte skulle vilja ha mina barn, eller är Lund en stad där hela stan är okej att bo i, förutom den här Magistratsgatan då?

• MajaMaria79

>Maddiie, jag håller med dig om att Norra Fäladen idag är jättefint. Jag har nog kvar bilden från när jag växte upp. Men nu är väl snarast Linero den stadsdelen, stor andel invandrare, vilken väl iofs kan vara trevligt, men jag får en lite kymig känsla där.

Annehem ute vid Norrra Fäladen är nybyggt, men där har de haft mycket problem med fukt och mögel i husen. 100 av 150 hus hade problem tror jag att det stod i tidningen i julas.

Gunnesbo är nog ett bra val med tanke på både skolor och avstånd till Centrum. Nöbblöv är också jättefint, lite längre men fortfarande så att det går stadsbuss.

• hally

Ursäkta att jag lägger mej i tråden men jag får sån himla längtan att åka till Lund när jag läser
    Min brorsa bor med sin familj på Tuna. Där är ju inte just några andra barn på deras gata och Sparta ser verkligen hemskt ut...
    Området på andra sidan vägen där tycker jag ser så himla mysigt ut, där är villaområden och jättefint, Östra Torn tror jag? Eller Mårtens...
    Vet att de själva vart & kollat på hus där.
    De har innan bott på Norra Fäladen och det såg ju mest ut att vara studenter? Kanske inte hela området, de bodde på Kämnärsvägen.
    Min andra brorsa bodde på Klostergården och där tyckte jag också det var fint. Det flyttade in i nybyggda hus där men det är väl en 10 år sen nu. Oj vad tiden går!
    De har precis köpt hus i Hofterup, där är jättefint!

Svar på tråden Lundområden bra/dåliga???