• Astra

Åka taxi i Thailand med barn??

Hej
    Vi är en liten familj som har fått ett kanonerbjudande till Thailand. Problemet som jag ser är att vi måste åka taxi från Bangkok i 2 1/2 timme, med en då 2-åring. Jag inbillar mig att det inte finns barnstol i bilen. Ska vi våga åka ändå? Hur har ni andra gjort?

Tacksam för svar/förslag!

• Svar på tråden Åka taxi i Thailand med barn??
  • Majsan70

Vi har åkt som sedan bjöd. När vi beställde hämtning på Bangkoks flygplats så fanns det barnstol, men den satt inte fast bra o brorsonen satt knappt fast i den. Övrig tid åkte barnen iknät helt enkelt och i vissa bilar fanns inte ens nåt bälte

• Astra

Vi har åkt som sedan bjöd. ??? Aha, du måste mena seden! Fast det är ingen en sed i Thailand att åka utan barnstol. Ni åkte och hoppades på att det skulle gå bra alltså? Sist vi var i Thailand och åkte taxi långa sträckor så såg vi en del olyckor efter vägen och det är de som spökar i mitt huvud.

Någon annan??

• Vifsla

Det kanske går att ringa något bolag och fråga efter en barnstol. De kanske kan skaka fram en åt er. Du tänker väl inte tacka nej till en topperbjudande för att ni inte kan få barnstol för en taxiresa!! Det kanske går att knäppa fast ungen med ett vanligt midjebälte..

• enny signatur

kan ni itne ta med en egen reller boka taxi innan emd stol i?

• Cuthalion

Ni får väl ta med en egen.

• Amazina

Ska ni åka till ett stort hotell? Jag tycker du i så fall ska be hotellet beställa transport. Var tydlig och säg att du absolut vill ha en bilbarnstol för en tvååring. De är mycket servicemedvetna i Thailand och kommer att fixa det om du har det som krav.

om du inte ska åka till ett stort hotell, gör så här- När du kommer fram till Bangkok och gått igenom passkontrollen kommer du hitta hundratals hotelluthyrare, transporttjänster och folk som vill fixa utflykter till dig redan på flygplatsen. På flygplatsen finns en större sk "limousinservice", det är en stor disk med personal inne på flygplatsen, alltså inget litet stånd utanför. Gå dit och säg att du vill beställa en bil med bilbarnstol. Tag gärna med ett foto eller det thailändska ordet, men annars pratar de ofta ok engelska. De kommer (!!) fixa det till dig om du bara ger dem lite tid!

• oOrosamarängerOo

Ni kanske kan höra med dem här: http://www.kids-on-board.se/
    Vi har dock åkt utan babyskydd/bilstol nästan jämt i Thailand, många bilar har inte ens bälte eller så går det inte att spänna fast ändå.

• Amazina

Jag kanske ska tillägga- Jag förstår verkligen din oro. Jag har varit i Thailand flera gånger och de kör verkligen som bankrånare! Har sällan varit så rädd i hela mitt liv som när jag åkt bil i Thailand. Omkörningar i vägrenen, tre (eller fyra) bilar på bredden pga omkörningar, moppeåkare med tre personer på cykeln, minilastbilar med 50 personer på flaket mm mm. Jag tror dock att du kan påverka förarna väldigt mycket. Många tror att "fort är bra", men om du istället säger "kör låpngsamt och mycket säkert så får du mycket dricks" så kommer han tuffa fram som en tant på rullator.

Som sagt- jag förstår dig, men jag tror att det går att lösa.

• Majsan70
    Astra skrev 2008-05-11 16:40:28 följande:
    Vi har åkt som sedan bjöd. ??? Aha, du måste mena seden! Fast det är ingen en sed i Thailand att åka utan barnstol. Ni åkte och hoppades på att det skulle gå bra alltså? Sist vi var i Thailand och åkte taxi långa sträckor så såg vi en del olyckor efter vägen och det är de som spökar i mitt huvud.Någon annan??
    Som seden bjöd är mer ett ordspråk jag skrev, och jag menade inte det ordagrant som att det var en SED. Eftersom vi beställt med bilstol så trodde vi att det skulle vara så oxå men de tänker inte på samma sätt som oss helt enkelt.
  • Astra

TACK alla ni som svarat.

Vifsla: Jag vet inte om jag ska tacka nej. OM det skulle hända något....usch vill inte tänka tanken! Inga billiga resor i världen kan locka mig om mitt barns säkerhet är i fara.

Cuthalion och Wickz: Visst kan vi ta med egen stol men vi har en med ställning som väger en hujedamej massa kilo så då skulle vi få åka i bikini och badbrallor ner! Okej för oss men inte för våra medpassagerare ehuru vi inte har riktigt iform för badsäsongen 2010 ens.

Amazonas: Ditt tips var ett riktigt GULDTIPS!! Tackar ödmjukast! Jag kan vänta en helnatt och åka taxi ett dygn bara vi kommer fram helskinnade. Det kan väl heller inte vara sååå dyrt med att åka någon mindre lyxig variant av limosin? Jag ska höra med resebyrån på torsdag om de kan hjälpa mig vidare.

• Amazina
    Astra skrev 2008-05-11 20:48:46 följande:
    TACK alla ni som svarat. Vifsla: Jag vet inte om jag ska tacka nej. OM det skulle hända något....usch vill inte tänka tanken! Inga billiga resor i världen kan locka mig om mitt barns säkerhet är i fara.Cuthalion och Wickz: Visst kan vi ta med egen stol men vi har en med ställning som väger en hujedamej massa kilo så då skulle vi få åka i bikini och badbrallor ner! Okej för oss men inte för våra medpassagerare ehuru vi inte har riktigt iform för badsäsongen 2010 ens.Amazonas: Ditt tips var ett riktigt GULDTIPS!! Tackar ödmjukast! Jag kan vänta en helnatt och åka taxi ett dygn bara vi kommer fram helskinnade. Det kan väl heller inte vara sååå dyrt med att åka någon mindre lyxig variant av limosin? Jag ska höra med resebyrån på torsdag om de kan hjälpa mig vidare.
    Nej, i många länder är ordet "limousin" enbart ett annat ord för "vanlig bil", men bilarna där är inte som vanliga taxibilar (skitiga, utan bälte och med en rökande chaffis) utan nya rena bilar med AC och servicemind.
  • Lady Bling

Men du, glöm inte bort SooJuicys tips! Flört

Jag tipsar också om det företaget. www.kids-on-board.se/index.html

Det är en svensk tjej och hennes man som också finns här på FL som startat företaget i Phuket. Du kan boka en transfer taxi från Bangkoks flygplats till vart du nu ska. Du får då garanterat en godkänd bilbarnstol som dom importerat från Sverige som installerats rätt i nya fina bilar där stolarna installerats rätt och föraren kör bra.

Är inte det mycket bättre än att be någon i en vanlig taxi att köra långsammare helt utan bilbarnstol?

Kolla på sidan, jag tycker att det verkar jättebra. Om man bokar transfer med dom kan man dessutom få låna godkända svenska flytvästar för eventuella båtutflykter gratis, allt för barnens säkerhet.

Vi ska till Thailand nu i augusti med en 3-åring och en 16- månaders och jag tror att vi kommer boka transfer med dom, det känns som ett säkert alternativ, plus att det ju är ett plus i kanten om man dessutom kan få låna flytvästar så barnen kan åka båt säkert också.

• Amazina

Det är RÄTT långt mellan Bangkok och Phuket och enl sidan är tjänsterna bara tillgängliga på Phuket Island. Men du kan ju kontakta dem, de kanske vet någon som finns i Bangkokområdet.

• Lady Bling
    Amazina skrev 2008-05-11 22:40:46 följande:
    Det är RÄTT långt mellan Bangkok och Phuket och enl sidan är tjänsterna bara tillgängliga på Phuket Island. Men du kan ju kontakta dem, de kanske vet någon som finns i Bangkokområdet.
    Jo, visst är det långt från Phuket till Bangkok, men deras företag erbjuder ju transfer från Bangkok.

Om man går in under rubriken "booking"och sen in på formuläret "book airport transfer"på deras sida så kan man klicka i alternativen Phuket airport, Krabi airport och Bangkok airport. Alltså erbjuder dom transfer från Bangkok airport. Flört
  • Astra

OJ! Det tipset missade jag! Jo det låter ju klart mer intressant än att hopppas få en bra chafför som kör säkert
    *kollar upp genast*

Svar på tråden Åka taxi i Thailand med barn??