Hemmagjord propplösare?
Någon som vet om man kan göra en egen propplösning och hälla i avloppet?
vi har fått stopp i köket. sambon har försökt pilla loss men det sitter nog nånananstans i röret..
annars finns det kanske att köpa nåt supermedel.
Någon som vet om man kan göra en egen propplösning och hälla i avloppet?
vi har fått stopp i köket. sambon har försökt pilla loss men det sitter nog nånananstans i röret..
annars finns det kanske att köpa nåt supermedel.
Har ni testat att skruva isär rören under vasken? (Ställ en hink under, det brukar komma en rejäl laddning från vattenlåset.)
Om stoppet sitter längre ner så brukar rensband vara bäst, finns i järnhandeln. Kaustiksoda och liknande propplösarmedel bör man undvika, det kan förvärra problemet! Rörmokare brukar svära som attan över sånt.
ja vi har skruvat isär rören. tack :)
som tur är bor vi i hyresrätt så vi får prata med värden imorn :)
Jag håller med Tjing om att man inte ska använda kaustiksoda. Men man kan prova att hälla kokande vatten i avloppet, det kan rensa bort diverse avlagringar. Annars får ni ringa vaktmästaren så kommer h*n med rensband.
i husmorstråden här på fl finns det tips om vad man kan använda. jag tror det va bakpulver och kokande vatten, men jag är inte säker.
och nej, som dom andra skriver, INTE kaustiksoda! det fräter som fasen på händerna och lägger sej som cement nån annanstans i röret istället.
sambon jobbar med avlopp, han har fått frätskdor flera gånger pga att folk hällt kaustiksoda i sina avlopp innan de ringt efter hjälp.
Fick tipset om Yes och sedan kokande vatten
ca en fjärdedels dl bakpulver och 50 ml vinäger. Spola sedan med kokande vatten!
provade med massor av kokande vatten men inget hände. har sagt till hyresdvärden nu så det blir nog fixat snart!
tack för alla tips! :)
Ättikssprit och bakpulver!
Maskindiskmedel:)