• februari

Min son blir inte mätt på bröstmjölken på kvällarna

Min pojke blir inte mätt på kvällarna , vad ska man göra? han är tre månader snart och varje kväll är han missnöjd efter amning och vill ha mera mat.På dagarna är det inte alls några problem.
    Kan man ge ersättning eller ska man börja med nått annat?

• Svar på tråden Min son blir inte mätt på bröstmjölken på kvällarna
  • ceci lia

Oj, nu blir det debatt igen!

Gör det du känner passar din bebis och dig bäst! Det är inte farligt med ersättning i alla fall, även om man lätt kan få den uppfattningen.

• Mandy

Tror det är ganska vanligt att man ger lite extra ersättning på kvällen just för att barnet ska bli ordentligt mätt och sova bättre. Inget konstigt i det.

Jag löste det så att jag pumpade ur mjölk på kvällen efter det att min dotter lagt sig. Visste att hon inte skulle amma förrän tidigast vid 5 på morgonen.
    Frös in den och kunde ge henne extra av den de kvällar hon verkade vilja ha mer.

• SC o EP

Jag brukar faktiskt pumpa ut och ge i flaska innan vi går och lägger oss just för att lillen ska bli mätt och belåten
    Tänker så småningom börja ge gröt för att se om han håller sig mätt lite längre.

• Sandra L

Mandy gav dig ett toppensvar, men om du har möjlighet kan du ju samla upp mjölken du läcker vid dom övriga amningarna under dagen i mjölkuppsamlare. Spara mjölken i kylen, eller frys in. Om du ska frysa in mjölk är det jättesmidigt att frysa in den i iskubsformar. Du vet vad jag menar va?
    Tänk bara på att inte blanda "kall" mjölk med varm. Då ger det bakterier en bra grund nämligen.

Lycka till hur du än gör. Kram.

• Blue

Jag vågar knappt svara, för då finns det risk att bli påhoppad...men jag gör det ändå. Jag hade samma problem som du, hade inga problem med amning på dagarna, då Tova blev mätt och nöjd men hon blev inte mätt på kvällen. Först försökte jag också göra som de andra skriver här, pumpa på dagen för att ha till kvällen, men det funkade inte. Hur jag än pumpade och pumpade så fick jag ut max 20 ml ur båda brösten (på en dag). Kanske berodde på att Tova åt så ofta och länge, inte vet jag. När situationen blev ohållbar gav jag ca 1 dl tillägg efter sista amningen på kvällen, och äntligen blev Tova mätt (hon vr ca 2 1/2 mån då). Jag rådgjorde med min bvc sköterska först och hon tyckte att jag skulle prova detta. Gör det som känns bäst för dig! Huvudsaken är ju att din lille kille blir mätt!

• Blue

Jag läckte aldrig en droppe när jag ammade, så olika kan det vara . Annars hade det varit en perfekt lösning!

• JosefinU

Jag hade också samma problem, fast det gick över efter ett tag när brösten fattat vad de behövde göra, dvs då mjölkproduktionen ställt in sig till efter den nya efterfrågan. Fast jag hade hela tiden beredskap med ersättning, ifall det skulle behövas.

Du kan göra så att du ammar ordentligt på kvällen, så mycket det går, och ger sen lite ersättning, så han blir riktigt mätt. Amma alltid först alltså, så att inte mjölkproduktionen minskar. Antagligen bättrar sig dina bröst efter ett tag, så att det räcker med att amma igen.

• Coz

Jag upplever samma sak fast Oscar bara är 3 veckor! Inga problem alls dagtid. Han är nöjd och glad, han mår bra och jag mår bra. Men på kvällen kommer strulet. Han gråter hysteriskt, jag försöker amma, han är stel som en pinne, han skriker, jag gråter,hopplösheten och paniken griper tag i mig. Jag har nu 2 kvällar i rad gett ersättning, drygt 100ml, och ammat så gott det går trots kaos. Han har blivit lugn och somnat. Man ska göra det som känns bra. Lyssna till sig själv.

• pl77

Min son får en flaska med ersättning varje kväll innan läggdags.
    Funkar hur bra som helst- får han inte den blir han inte nöjd.
    Amningen funkar bra på dagtid.
    Han är 4 månader och dricker ca 200 ml när han ska sova.

• Josse

Vi har precis börjat med att ge Filippa 3 månader en jättegod coctailblandnig sista målet på kvällen, vi blandar 40ml bröstmjölk med 70 ml ersättning och det slurkar hon i sig och sover bättre.
    Vi har bara sen några dagar provat detta så vi vet att det är ett sk säkert kort men tex igår så istället för att vakna vid 00-01,00 så vaknade hon 04,30. och natten dessförinnan vid 03,00 så det verkar fungera.
    Lycka till !

• JosefinU

Bara en sak till. Ammar du på natten? I så fall kanske du kan se till att amma riktigt mycket på natten ett tag, för mjölkproduktionen stimuleras mer när man ammar under natten. Dvs ge inte en massa ersättning på kvällen om du ändå ska amma igen om 2 h eller så, utan se till att amma mycket ett tag framöver istället, och se om det blir bättre. Sen, om det inte funkar, kan du ta till ersättningen. Så att du inte i onödan bidrar till mindre mjölkproduktion.

• februari

Jag ammar 1-2 gång på natten.Men då brukar vi ofta ligga ned och amma så han äter inte ligga länge på natten som på dagen.Ett tag så hade jag fryst bröstmjölk men det var när det i början läckte så mycket från brösten som det gick att samla upp.Nu så fungerar det inte längre eftersom det inte läcker knappt nått alls.Min pojke äter ca 2-3 timmars mellanrum.

• Teskedsmamman

Pumpa ur och ge när det blir tomt i tuttarna!! Jag har det problemet att ibland så blir det tomt i tuttarna på kvällen och då pumpar jag ur på morgonen och under dagen, för även om jag har precis pumpat så finns det även kvar till sonen om han blir hungrig direkt efter pumpningen. Eller så får han ena bröstet och jag pumpar andra bröstet. Sedan sparar jag det i kylen och ger det på kvällen i flaska - fungerar alldeles utmärkt!!!

• MammaHela

Bröstmjölken innehåller mindre fett på kvällarna än på dagarna. Så det kan bero på det att han inte blir lika mätt.

Svar på tråden Min son blir inte mätt på bröstmjölken på kvällarna