• annasara

Är mögel inomhus hälsovådligt?

Precis som rubriken lyder, så undrar jag om det finns några risker med att ha mögel i lägenheten.
    Jag har kontaktat hyresvärden och fastighetsskötaren, som verkar inse att det verkligen är ett problem, vi har fått mögel i fönstren, inte så trevligt... men nu till saken: Ingenting händer! Trots att det var över 3 veckor sedan jag hade fastighetsskötaren här!

Nu undrar jag, någon som vet, vad jag har för juridiska rättigheter? Ska ringa imorgon igen, men vad kan man göra om ingenting händer, om de inte frivilligt åtgärdar mögelproblemet?

Hoppas ingen blir sur för att jag inte googlar eller nåt, jag är en heltidsarbetande småbarnsmamma så det hinner jag inte... :)
    Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-11 17:53
    Det är en hyresrätt och vi är inte med i hyresgästföreningen...

• Svar på tråden Är mögel inomhus hälsovådligt?
  • IaOnDaFluff

Ja mögel är i alla högsta grad en hälsofara.. är det en hyresätt? Är du med i hyresgästförningen? I sådana fall ta kontakt med dem, de är underbara i sådana här lägen.

• annasara

Tyvärr är vi inte med i hyresgästföreningen... Men eftersom det gått så segt i kontakten med hyresvärden så är jag sugen på att "ta i med hårdhandskarna" nu. Verkligen!

• Jiji

JA, det är hälsovådligt! Din hyresvärd har skyldighet att ta reda på om det du sagt stämmer, och gör det det så ska han fixa detta INOM SKÄLIG TID. Och eftersom det är farligt med mögel så ska han göra detta fortast möjligt!

-Ta kontakt med din kommun och säg i växeln ditt problem så kopplar hon rätt, dom är jättebra att ha och göra med och kan ge dig råd. Samma sak om du vänder dig till hyresnämnden som också kan hjälpa dig.

-Om hyresvärden ignorerar dig har du enligt hyreslagen rätt att få problemen fixade på annat håll. Du får då ta kontakt med någon som kan kolla och om det är mögel så får han ta bort det. Kostnaden betalar du och drar av på hyran du betalar. Kvittot måste du isåfall ge till din hyresvärd så han kan redovisa detta.
    DETTA HAR DU RÄTT TILL ENLIGT HYRESLAGEN!

-Du kan betala in ex 10-20% mindre hyra, resterande del betalar du in till Hyresnämnden som "håller" på pengarna. Du får då göra en redogörelse varför du vill att dem ska hålla pengarna, och din hyresvärd kommer bli kontaktade av dem och han får redogöra varför han inte tagit itu med detta. Tro mig, detta har effekt och brukar sätta eld i baken!

Men eftersom mögel är farligt så föreslår jag det första alternativet. Prata med kommunen, de är van dessa frågor och kopplar dig till rätt person. Det känns ju alltid bättre om man pratat med nån från "högre" håll och fått svart på vitt vad som gäller.

Lycka till!

• annasara

Jiji, tack så mycket för ditt utförliga svar!
    Imorgon på måndag fm, då ska jag se till att det händer något! Tack.

• Jiji
    annasara skrev 2008-05-11 18:33:55 följande:
    Jiji, tack så mycket för ditt utförliga svar!Imorgon på måndag fm, då ska jag se till att det händer något! Tack.
    Det var så lite så! Håll oss uppdaterade hur det går, och lycka till!
  • Popi

Ring Miljökontoret på kommunen, de kommer hem till dig o. kollar det som är synligt, lukt, o. test med fuktmätare. Sedan dokumenteras det o. skickas till hyresvärd o. dig. Hyresväden skall därefter uppge NÄR felet beräknas vara åtgärdat - vilket skall vara snarast. Vid större arbeten skall värden även erbjuda annat boende under renov.tiden.

Hoppas det "bara" är fönstren som är drabbade, så att det inte blir så stor olägenhet för dig/er!

• annasara
    Popi skrev 2008-05-12 10:27:38 följande:
    Ring Miljökontoret på kommunen, de kommer hem till dig o. kollar det som är synligt, lukt, o. test med fuktmätare. Sedan dokumenteras det o. skickas till hyresvärd o. dig. Hyresväden skall därefter uppge NÄR felet beräknas vara åtgärdat - vilket skall vara snarast. Vid större arbeten skall värden även erbjuda annat boende under renov.tiden.Hoppas det "bara" är fönstren som är drabbade, så att det inte blir så stor olägenhet för dig/er!
    Tack! Jag ska ringa dem på måndag. Följande har hänt: Jag har ringt hyresvärden igen, de sa att det skulle sättas ventiler i fönsten och att badrumsfläkten skulle fixas. En fastighetsskötare kom och satte in ventiler i fönstren. När jag frågade honom om vad som skulle göras åt möglet sa han att det var bara att tvätta bort med vatten och typ allrent-spray.

Låter det verkligen rimligt? Jag känner mig inte säker på det.
Svar på tråden Är mögel inomhus hälsovådligt?