• zigge4ever

Äkta fläder - vad ska jag tänka på?

Jag har två äkta fläder (Samubus nigra) som köptes igår.(Fick dem i present) Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga för att ge dem så bra start som möjligt.
    Jag har tänkt härda dem i en vecka, fast de stod utomhus på blomaffären. Men hur ska jag göra när jag planterar dem? Jag bor i zon 5, och tror att det är bra om de står relativt skyddat till, men i så fall är det inte jättemycket sol där. (Visserligen i söderläge men stora höga träd som skuggar en hel del) Om jag planterar i full sol står de inte skyddat till. Hur ska jag göra? Jag vill verkligen att de ska överleva...

• Svar på tråden Äkta fläder - vad ska jag tänka på?
  • ALJO

Ja men plantera ett på varje ställe då, fläder klarar nästan allt, men blir STORA! Nästan som träd. Fast jag skulle nog ta det soligare stället om du bara vill ha dom på en plats. Gillar lerjord annars men klarar det mesta.

• zigge4ever

Ok, jag ska fundera över det där med placeringen. Jorden är lerig, väldigt kompakt och med en hel del sten. Jag hörde nån stans att Flädern gillar Humusrik jord. Räcker det med att gräva djupt och fylla i plantjord och kompost, eller krävs det något mer?

• ALJO

Som sagt, dom är inte så petiga, blanda ut leran i gropen med lite kogödsel eller kompost så trivs dom nog bra, sedan kan du ju lägga över en fiberduk nu medans det är frost.

• MamPap

Vi plantera för 1 vecka sedan en äkta fläder i trädgården. De dom sa till oss när vi köpte den var att sätta den minst 3meter in på sin egna tomt för att den inte skulle gå över på grannens tomt då den växer. Planteringsjord kunde man ha till den, men den klarade det mesta och vi har lerjord och har bara grävt en liten grop och fyllt ut med planteringsjord och än så länge lever den.

• zigge4ever

Jag satte en i full sol, men lite oskyddat till och den andra skyddat till men mer skugga. Det blir spännande att se om de överlever, och vad skillnaden i blomning blir

• MamPap

Tänk bara på att du inte får någon blommning om du beskär den någon gång!
    Fast det gäller no bara det året man beskär tror jag.

zigge4ever skrev 2008-05-18 19:58:02 följande:
    Jag satte en i full sol, men lite oskyddat till och den andra skyddat till men mer skugga. Det blir spännande att se om de överlever, och vad skillnaden i blomning blir
  • zigge4ever

Ok, det ska jag försöka lägga på minnet...

Svar på tråden Äkta fläder - vad ska jag tänka på?