• tidskriftssamlaren

Ge mig era recept på gröt.

Jag har kommit bort från grötätandet och längtar tillbaka. Men vill variera mig och äta något annat än havregrynsgröt (med banan och russin i).

Lägger ni något i gröten medan den kokas, river ni äpple på, eller bär/sylt... Vad för slags gröt gör ni? Jag är mest ute efter nyttiga förslag.

• Svar på tråden Ge mig era recept på gröt.
  • vera82

Grahamsgröt äter jag.Det finns grahamsgryn du kan göra på.Liknande förpackning som mannagryn.
    Står på paketet hur man gör.
    Jag har lite jordgubbsylt på och mjölk i.
    Äter även mannagrynsgröt och havregrynsgröt.

• Thursday

I min havregrynsgröt har jag alltid en matsked kross (råg eller havre), samt lite linfrön och vetegroddar (som jag tillsätter efter att ha mikrat).

• tidskriftssamlaren

Tack för tipset. Har gjort grahamsgröt på mjöl, men aldrig på gryn. Ska kolla efter det.

• Eman

Jag brukar äta havregrynsgröt som jag rör ner frysta blåbär i, mums!!

• Vaniljlatte

Jag äter bara havregrynsgröt gjord i micron, men fick lära mig ett tips att lägga ner frysta bär i den innan jag kör den i micron. Blir supergott!

• Jannamia

Nyttig gröt var det, då måste du prova denna!
    En fiberrik blandning som håller magen i trim.

Pajalagröt
    1 liter färdig gröt (4?6 portioner)

0,5 dl linfrö
    0,5 tsk salt
    0,5 dl russin
    7 dl vatten
    0,5 dl katrinplommon
    1 dl havrekli
    0,5 dl torkade aprikoser
    2 dl havregryn

Hacka katrinplommon och aprikoser i små bitar. Blanda linfrö, russin, katrinplommonbitar, aprikosbitar, salt och vatten och låt stå över natten. Tillsätt havrekli och havregryn på morgonen. Koka blandningen i 3?5 minuter under omrörning. Tillsätt mer vatten om det behövs.

Färdig gröt kan förvaras i kylskåp i max fem dygn och värmas i mikrovågsugn.

• astalacasta

Gör gröten på müsli istället för på havregryn och koka den med bitar av banan, torkad aprikos eller extra nötter.

• ROGG
    Svar på #7
    Mannagryns gröt mmmmmmm med mjölk och lite jordgubbssylt som exempel
  • vänat

Rågflinge gröt antingen kokar du den enbart som det står på förpackningen.

Eller så kokar du den med ett rårivet äpple i ja man kan ju ta i russin om mman vil då man kokar den.

Men som sagt rågfligegröt tycker jag är gott.

• tidskriftssamlaren

Mmm...pajalagröt...något liknande gjorde jag jämt för över tio år sedan. Det var en bra påminnelse. Gud vad jag längtar efter att få handla och börja äta gröt igen. Det finns många bra tips här! Tack så mycket!

Svar på tråden Ge mig era recept på gröt.