• Mamma till R o A

Barn som lägger ut stenar över rälsen!!!

Var ute och gick med hunden och barnen och fick se några ungar cykla över rälsen. Dom placerade ut stora stenar över rälsen och försökte kila fast dom med mindre stenar.

Jag skrek åt ungarna som var i 10 års åldern, va f*n håller ni på med och dom hoppade på cyklarna och försvann.

Tog bort stenarna från rälsen, och även en till person som kom gående hjälpte till.

Det är inte första gången det ligger stenar på rälsen.

• Svar på tråden Barn som lägger ut stenar över rälsen!!!
  • Mamma till R o A
    ÄlskarMina skrev 2008-05-11 19:16:42 följande:
    usch vad otäckt! Bra att ni hann upptäcka dem och sa till på skarpen!
    Tyvärr så hjälper det knappast, önskar att jag hade fått tag på en, så hade jag tagit han hem och berättat för hans föräldrar vad sonen håller på med.
  • lunkentuss

Men är det farligt på rikitgt?? Alltså, kan ett tåg spåra av pga av sten på rälsen? :-O

• Mamma till R o A
    himmelsflickan skrev 2008-05-11 19:21:49 följande:
    Men är det farligt på rikitgt?? Alltså, kan ett tåg spåra av pga av sten på rälsen? :-O
    Nu var det inte små stenar utan stora, jag har ingen aning om hur stora stenar det krävs för att ett tåg ska spåra ur.

Det är nog inte trevlig att stå och vänta på att tåget ska passera och tåget kör över stenar som kommer flygande...
  • Little Ms Chatterbox

Borde inte vibbrationerna som tåget skapar när de kommer få stenarna till att falla av spåret?
    Hur stora var stenarna? Som en knytnäve? Som en fotboll? Större?

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Atamon

Rätt otrevligt överhuvudtaget att ungarna leker vid/på tågrälsen

• Barbabok

Stenen kan fara iväg och träffa ngt/ngn, hjulen måste ofta svarvas om=dyrt, urspårning är inte vanligt, har inte hört om det någonsin (jobbar m tåg) men andra skador kan ju ske.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Alderia

Det där kan vara jättefarligt och medföra både person- och tågskador. Jag tycker att du borde ringa till banverket eller kommunen eller whatever och påtala att det finns ett gäng barn som riskerar att göra illa sig eller någon annan. Kanske behövs det att någon kommer till skolan och informerar eller liknande?

• LillaLinan

När jag va liten bodde vi väldigt nära ett järnvägsspår...vi brukade ofta busa och lägga stenar på rälsen...Generad

• undrar

lillalinan: samma här :S Vi tyckte det var så spännande och roligt när stenen blev helt mosad och det blev så mjukt av stenen efteråt. Vi la rätt små stenar på rälsen. Tänkte (visste ej om) då aldrig på riskerna, tror inte många ungar gör det. Så information i skolan om riskerna tror jag vore toppen!!

Svar på tråden Barn som lägger ut stenar över rälsen!!!