• Anonym

Skaffa silikonbröst...eller inte?

Mycket sådant snack nu men jag skriver ändå. Ni som inte vill läsa behöver ju faktiskt inte det.

Jag är en 33 årig två barnsmamma som har varit tillsammans med min sambo i snart 14 år. I snart 11 år har jag haft tanken på att operera in implantat eftersom jag inte har några bröst alls, har typ bröstvårtor men thats it. Jag ville inte göra ingreppet innan dels för att jag är lite rädd för att ha främmande saker inopererade samt att jag ville kunna amma våra barn. Barnen är nu 3 och 6 år gamla så ammandet är över och vi ska inte skaffa fler. Jag är så trött på att känna mig så okvinnlig framtill och många kläder som jag tycker är snygga kan jag inte ha eftersom de helt inkelt inte passar på min kropp. I övrigt är jag nöjd med min kropp, det är bara den obefintliga bysten som stör mig. Har jobbigt när vi ska iväg och bada för jag vill gärna skyla mig. Har varit med om otaliga gånger när människor av båda könen riktigt letar efter mina bröst. Nu skulle jag väl ganska enkelt kunna boka en tid för operation men riktigt så enkelt är det inte. Mitt samvete för barnen säger nej då det inte känns bra att visa dem att man kan göra om sina kroppar men ska jag verkligen leva hela min framtid med att känna mig så okvinnlig och stympad på något sätt?

Vad är rätt, och vad är fel? jag vill inte göra denna op för min egen skull. Sambon och jag har pratat om det och han vet inte riktigt vad han ska säga om det. Han vill att jag ska vara nöjd med min kropp och om jag vill göra en op så kanske det kan vara bra för mig, att kunna slappna av lite. Å andra sidan vet han inte riktigt hur han själv skulle reagera om jag hade silikontuttar.

Gudars så gärna jag skulle vilja klä mig sexigt och snyggt! Bara en sådan sak att få köpa en riktigt sexig bh. Som det är nu finns det knappt inga som jag kan ha för allt är för stort och jag vill inte vara utan för de ser brösten ännu mindre ut, typ två bröstvårtor som står rakt ut.

Har ni gjort denna op? Blev ni nöjda? Känns brösten äkta eller märks det väldigt väl att de är fejk? Vart gjorde ni operationen? Kan ni rekommendera det stället? Varför?
    Vilket typ av implantat har ni, bra och dåligt med det?

Hur ska jag kunna tala om för mina barn varför jag gjort detta utan att påverka deras framtida syn på sig själva?

Tack på förhand alla ni som kan bidra med att lösa mina funderingar.
    Hur tänker ni?

• Svar på tråden Skaffa silikonbröst...eller inte?
  • Fröken perfekt

Jag har mina sedan många år nu, vägrade känna mig hängig vid 28 års ålder och är såå nöjd med dem. Allt sitter snyggt och jag kan ha fina sommarlinnen mm utan att det behövs bh. Gjorde lyft och silicon inlägg

• Anonym

jag har och ska ta ut dem. jag var nöjd med dem i många år, MEN det kommer dag då man får komlikationer det är så vanligt. Det enda är att man inte har lika mycket historik på det i sverige som i tex usa. antalet där som tar ut sina ökar nått otroligt och siffrorna på de som har fått problem och kopmlikationer är höga!

När jag satte in mina tappade jag känseln i halva vänstra bröstet och en del av högra, och har minskad känsel i bröstvårtorna. Det senaste året har jag också fått värk.
    Knappt ett år efter att jag satte in dem så fick jag en massa allergier.

Jag har skitsnygga bröst. Verkligen. Men jag kan inte bärga mig på att få ut plasten och gå tillbaka till min 75A igen.
    Det har inte varit värt det för mig.

Du kan läsa mer om fördelar på www.plastikkirurgiforum.se/
    och om folk som blivit sjuka och tar ut dem på:www.plastikkirurgiforum.se/

• Mamma Baird

Jag känner likadant, har sjölv små bröst och skulle vilja ha större men är SÅ rädd att det ska bli fult..

• Catla

Tycker du ska operera dig om du mår dåligt. Alltså så dåligt att de påverkar din vardag.
    Väg fördelarna och nackdelarna..
    Sen måste jag bara påpeka att kvinnligheten inte sitter i ett par stora bröst och de är synd att så många känner så..
    Jag har alltid haft små bröst och så mycket komplimanger jag fått och får..
    De satt nog mest i mitt egna huvud att stora bröst ansågs vara snyggast och mest attraktivt..
    Men såhär efter att man fött barn handlar de inte om storlek utan fyllnad
    Jag ska operera mig efter mitt tredje barn fötts och ammats..
    Hade jag inte fött barn däremot hade jag stolt visat upp mina små fasta bröst och aldrig opererat mig..

Lycka till!

• Slampan No 1

Jag har ALDRIG ångrat mitt val. Är nästa lite små kär i mina tuttar
    Jag hade som sagt inga kvar efter 3 ammningar och efter att jag hade opererat mig så försökte jag till och med fota mina bröst mitt i natten ( Var lite smått förvirrad av morfinet ) Men stolt de var / är jag !

Vart bor du ? I sthlm ? I sånt fall rekomenderar jag starkt Gabriella sellman !!

• Anonym (jag med..)

har samma funderingar jag, såhär två barn senare, 27 år gammal (ingen ålder på en ko!)så känner man sig inte skitsnygg i sina två tomma ärtpåsar med vårtor på men det är mkt ångest i att bestämma sig... vad händer om några år? måste man göra om en rätt smärtsam (tror jag iaf??) operation? tänk om ngt går snett?

ena dagen tycker jag att en juste bh räcker bra, nästa dag HATAR jag dom där hängen... *suck, jobbigt är det*

lycka till med ditt beslut!!!

• Anonym (pris)

Fröken perfekt skrev 2008-05-11 19:38:31 följande:

Jag har mina sedan många år nu, vägrade känna mig hängig vid 28 års ålder och är såå nöjd med dem. Allt sitter snyggt och jag kan ha fina sommarlinnen mm utan att det behövs bh. Gjorde lyft och silicon inlägg
    Jag vill gärna göra ngt liknande... vad betalade du?
  • Swing

Jag var 43 när jag opererade mig på Plastikkirurggruppen i Sthlm. McGhan anatomiska geléhallon MM 360g under muskeln. Önskade mig detta i nära 20 år och är så glad att jag gjorde det. Har nu haft dem i fyra år. Är jättenöjd och har inte haft komplikationer. Fick tillbaka full känsel efter kanske 6 månader. Min man älskade mig i många år som jag var. Han tyckte att det var min vilja som gällde och inte hans åsikt. Att sånt bestämmer jag bäst själv eftersom jag är mycket påläst inom området. Han älskar mig så klart nu med, och gillar verkligen brösten otroligt mycket. Men självklart är jag mer än ett par bröst för honom, vi har ju varit tillsammans otroligt länge.

Nämnde det för barnen (12 och 14) när jag kom hem efter op. Sade att jag har sovit borta i natt för jag har opererat brösten och nu ska ta det lugnt ett par veckor. Att jag INTE berättar för kolleger, gamla föräldrar, men gärna för vänner som frågar och att jag berättat det för syskonen. Har ni frågor så prata med mig osv..... "-Jaha, ??? och får vi gå till våra rum nu??" ungefär, blev deras reaktion. Helt ointresserade. Jag sade inte ens att jag förstorat, för det syntes ju liksom lite, och det är ännu roligare med tajta kläder nu.

Tjejen är mycket säker på sig själv och har aldrig fallit för grupptryck och utseendehets. Hon är alltid sig själv och (trots det, måste jag faktiskt säga) mycket omtyckt och populär, trots att hon inte är tjejig och jättesmal. Hon har kloka åsikter om det mesta och är jättesmart. Killen bryr sig inte så mycket, tänker mest på dataspel och kompisar.

Vi sportar och bastar med ett gäng trevliga människor och även om jag absolut inte skäms över att jag gjort mitt val och opererat mig så visar jag inte brösten onödigt mycket och så. Är absolut inte blyg över huvud taget och skyler mig inte heller. Vill bara inte pracka på mina bröst på andra, så uppenbart. (Usch, vad svårt att förklara, hoppas ni begriper). Min man tycker att "-Vadå det gör väl inget? Du är jättevacker och underbar och var stolt över dig själv och din kropp och dina 'nya' bröst" för jag är stolt över dig.

Valet är ert - men läs på och ta reda på fakta och gå gärna på flera konsultationer innan ni bestämmer er! Lyckan sitter inte i ett par bröst - men jag är ännu mer nöjd med mig själv nu när jag ser ut på ett sätt som jag alltid önskat, och dom passar alldeles perfekt till min kropp.

• Swing

Smillan 77: Det var inte Gabriella som opererade mina bröst, utan hennes kollega Lennart Blomqvist. Han var jättebra. Sen lät jag Gabriella fixa en annan liten sak på mig. Tyckte bara det var kul att prova en annan läkare. Jag är jättenöjd med kliniken och båda läkarna. Rekommenderar dem varmt. Ett plus var att övernattning ingick vid bröstoperationen. Hatar annars sjukhusmiljöer - men här var det verkligen skönt att bli ordentligt omhändertagen av trevlig personal och kontrollerad av min läkare innan jag hämtades hem nästa morgon.

• Slampan No 1
    Swing skrev 2008-05-11 20:43:34 följande:
    Smillan 77: Det var inte Gabriella som opererade mina bröst, utan hennes kollega Lennart Blomqvist. Han var jättebra. Sen lät jag Gabriella fixa en annan liten sak på mig. Tyckte bara det var kul att prova en annan läkare. Jag är jättenöjd med kliniken och båda läkarna. Rekommenderar dem varmt. Ett plus var att övernattning ingick vid bröstoperationen. Hatar annars sjukhusmiljöer - men här var det verkligen skönt att bli ordentligt omhändertagen av trevlig personal och kontrollerad av min läkare innan jag hämtades hem nästa morgon.
    Dom e sååå underbara. Ska till henne igen * Man blir lite besatt efter första opn )
    Hur mycket la du in och vad fick du betala för allt ?
  • Slampan No 1

pucko mig.. Du behöver ej svara, måste lära mig läsa ordentligt

• PaulineS

Om du inte vill göra det för DIN egen skull så tycker jag faktikt att du ska låta bli...

• Anonym

Jag är in och läser dagligen på sajter om att förstora brösten. Tiden, platsen & pengarna spelar dock in här eftersom vi inte har några barn än (men försöker skaffa, är inne på BIM+4 nu idag!! Flört) och jag bor i norrland samt att vi nyss köpt lägenhet som vi renoverar för fullt. Är dessutom bara 21 år men självklart är detta något jag stört mig på sedan jag överhuvudtaget visste vad bröst är för något. Är jag fortfarande lika missnöjd efter att jag har fått alla barn som vi önskar oss kommer jag nog ändå slå till och jag tycker nog att man ska göra det om man känner att man kommer må bättre efteråt. Man ska absolut inte göra det om man bara känner att man gör det för ens partners skull (några sådana problem är det inte här! Flört) - gör det för att DU ska må bra!

TS - du verkar ju som sagt ha tänkt på detta länge och väl och man lever ju bara en gång!

• Anonym

Och förresten, du behöver ju inte göra några "jättetuttar" heller. En C-kupa kanske räcker? Glad

• Anonym (supernöjd)

-Har ni gjort denna op? Blev ni nöjda?
    Jag är så nöjd att det nästan är löjligt. 4 år sedan och jag beundrar mina bröst dagligen

-Känns brösten äkta eller märks det väldigt väl att de är fejk?
    Det både syns och känns att det är fejk, har inte flytande silikon, utan gelé, så de är lite stelare. Men det gör ingenting! De är jättefina och har inte haft några som helst komplikationer.

-Vart gjorde ni operationen? Kan ni rekommendera det stället? Varför?
    Jag gjortde det hos Dr Finn Worm Knudsen i Malmö. Han har en klinik nu som heter scanstadkliniken. Jag var supernöjd med allt - bemötande, operationen, hjälpen efteråt.

-Vilket typ av implantat har ni, bra och dåligt med det?
    Droppformade, gelé silikon. De är stelare än flytande, men kan inte gå sönder och läcka ut något eftersom det är gelé rakt igenom.

-Hur ska jag kunna tala om för mina barn varför jag gjort detta utan att påverka deras framtida syn på sig själva?
    Svår fråga, har själv inga barn så jag vet inte hur jag själv sett på saken om jag haft barn. Jag kanske låter ytlig, men jag är bara så glad att jag gjort det, och inga argument i världen kan slå ner min glädje. Det var några sura miner i min närhet, men det är min kropp och jag som ska leva med den.

• Anonym

Tack för alla era svar!!!! Jag tänker på detta nästan hela tiden och det skulle vara så skönt att slippa gå och villa skyla sig (rumpan visar jag dock stolt upp,hehe). Nej, jag vill absolut inte göra detta för min sambo utan för min egen skull. Vi har snart varit tillsammans i 14 år så han älskar mig helt som jag är och han vet inte riktigt vad han tycker om det hela mer än att om jag skulle må bättre så ska jag göra det.

Själv har jag astma och allergi (inte så mycket nuförtiden men som barn var jag superdålig) och jag vet inte heller om det kommer att påverka komplikationer mer än för en frisk person.

Jag vill absolut inte ha jättebröst utan en b-kupa eller max c-kupa beroende om de passar till min kropp. Har hästar också så jag vill inte att det ska guppa för mycket, verkar mycket obekvämt.

Tittade på mig själv i profil igår. Det syns faktikst inte alls att jag har några bröst, jag är helt platt. Suck. Jag ska läsa på lite mer och ta mig ett snack till med min sambo. Han tycker att jag ska hitta någon som jag kan prata face to face med för att verkligen höra mig för. Problemet är att jag inte vet om jag känner någon som opererat sig.

Jag bor i Jämtland, vart är det närmaste och bästa kliniken att kontakta för konsultation?

• Fröken perfekt

Som jag skrivit innan, kolla på kosmedics.se där ser du alla kliniker i landet och de som opererat sig hos dem har reccenserat läkaren och kliniken och då ser du vilka som fått dåligt betyg

Anonym skrev 2008-05-13 15:10:02 följande:
    Tack för alla era svar!!!! Jag tänker på detta nästan hela tiden och det skulle vara så skönt att slippa gå och villa skyla sig (rumpan visar jag dock stolt upp,hehe). Nej, jag vill absolut inte göra detta för min sambo utan för min egen skull. Vi har snart varit tillsammans i 14 år så han älskar mig helt som jag är och han vet inte riktigt vad han tycker om det hela mer än att om jag skulle må bättre så ska jag göra det. Själv har jag astma och allergi (inte så mycket nuförtiden men som barn var jag superdålig) och jag vet inte heller om det kommer att påverka komplikationer mer än för en frisk person. Jag vill absolut inte ha jättebröst utan en b-kupa eller max c-kupa beroende om de passar till min kropp. Har hästar också så jag vill inte att det ska guppa för mycket, verkar mycket obekvämt.Tittade på mig själv i profil igår. Det syns faktikst inte alls att jag har några bröst, jag är helt platt. Suck. Jag ska läsa på lite mer och ta mig ett snack till med min sambo. Han tycker att jag ska hitta någon som jag kan prata face to face med för att verkligen höra mig för. Problemet är att jag inte vet om jag känner någon som opererat sig.Jag bor i Jämtland, vart är det närmaste och bästa kliniken att kontakta för konsultation?
Svar på tråden Skaffa silikonbröst...eller inte?