• Muminski

Pollenallergi, hur tidigt kan barn få det?

Jag har en fråga till FL experterna. Min son på strax 8 månader är ett allergibarn. Han har eksem och är allergisk mot mjölk och en massa frukter. Nu undrar jag lite smått om han är allergisk mot pollen. Någonstans vill jag minnas att en läkare sagt att den typen av allergi inte debuterar förrän vid 2 års åldern. Men stämmer det? Sonen är så rinnig i näsan, men jag upplever honom inte förkyld. Han gnuggar sig i näsan och ögonen och är lättretlig. Jag själv har pollen och gräsallergi och vet hur irriterande det där kliandet och rinnandet är. Kan det vara pollenallergi redan?

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Svar på tråden Pollenallergi, hur tidigt kan barn få det?
  • Miss Love

Små barn kan få pollenallergi även om det vanligaste är att man får det i skolåldern.

• Bettane

varför skulle de inte kunna vara allergiska? Ska ta den diskutionen med någon läkare ni i veckan om min 4 månaders som inte är förkyld men har jätte problem med atsman.... Ring en läkare och be om antihistaminer.

• Muminski

Mina döttrar var runt 2 år när de fick sina allergier. Vi har en väldigt enveten och stark allergigen i släkten så jag är inte förvånad om han blir allergisk mot pollen också, men inte hade jag förväntat mig såna besvär riktigt än.

• Muminski

Jaaa... jag "har" ju en allergiläkare redan pga mjölkallergin. Kom på det här med pollen tidigare idag. Ska ringa och höra mig för. Om jag inte missminner mig så kunde inte så små barn reagera med denna typen av allergi mot pälsdjur och pollen. Allergiska kan de vara men Isåfall reagerar barnet med eksem eller astma, inte rinnande och svullna slemhinnor. Men som jag skrev ovan..jag kan ha missuppfattat hela saken, därav min frågeställning. Nån här på FL kanske har ett litet barn med den typen av allergireaktioner.

• Muminski

Åh nu måsta jag rätta mig själv. Döttrarna var allergiska redan från födseln men de reagerade inte på det här sättet, de fick eksem och astma. Först längre fram debuterade symptom som rinnande näsa, kliande ögon och svullna slemhinnor.

• mewe

Vår kille är 13 månader och jag misstänker starkt att han är känslig mot pollen. På morgonen när vi är inne är allt frid och fröjd och när vi sedan går ut börjar ögon och näsa rinna. Först tänkte jag att ögonen kanske rann för att han lyckats gnugga in solskyddsfaktor i dem men näsan rinner ju faktiskt oxå... Upplever inte att han är färkyld så det är nog dessvärre pollen Eftersom jag själv känner av pollen och har astma så blir jag ju inte förvånad om han oxå skulle reagera, han är ju dessutom känslig mot mjöljprotein.

• Trasan0606

Vår 5 månaders har de senaste dagarna blivit röd/irriterad i ögonen när vi varit ute och lite rinniga. Blev aldrig det förut. Jag har massor av allergier, självklart pollen också , så jag har funderat på samma sak.

Han verkar dock inte vara känslig mot något annat, får väl se hur de närmsta dagarna blir med lite svalare temperaturer.

• Tina B

Svaret vi fick från läkaren var att man inte kan fastställa pollenallergi första året (men kan de ha det?) eftersom kroppen då inte har hunnit bilda några antikroppar (eftersom det är första exploateringen). Vi misstänkte att Nötte var allergisk mot pollen när han var ca 2,5 år men då sade läkaren att det var för tidigt också att utröna (han var med i en allergistudie sina första 3 år). Tidigare tester visade inte på allergi men nog tusan är han allergisk och nu visas det på tester.

Luddigt svar men ...

• SanTan

Intressant tråd.
    Jag har pollenallergi och min man astma och pälsdjursallergi.
    Stora dottern är 4 i sommar. Det märks inget på henne på våren. kan hon bli allergisk mot pollen ändå?

Lilla tjejen är 15 månader. Rinnig näsa har hon, och lite i ögonen, men det kan lika gärna vara förkylning....

• MoSv74

Jag var ett halvår när jag fick min pollenallergi.
    Så visst går det!

• Muminski

tack för svaren! frågan är ju om man behandlarr så här småttingar. Åhh vad näsan rinner och så gnuggar han sig i ögonen

• knäppisen

Men varför har du inte ringt din allergiläkare ? Nu är det ju fredag och du ställde frågan på FL i söndags. Det är klart man behandlar en 8 månaders som är allergisk. Sen om det är mot hund eller pollen spelar ju mindre roll.

• Muminski

Knäppisen.. jag ringde men han var på semester i skellefteå Bvc kunde inte säga vare sig bu eller bä, därför är jag fortfarande i ovetandeträsket.

• gormisen

Min G (15 mån)är allergisk mot pollen, tror vi. Hans ögon kliar så han nästan blir knäpp, den lilla stackaren Man kan tydligen inte testa så här års, men hans ögondroppar hjälper. Han får Lecrolyn 40 mg/ml två ggr per dag. Det kanske kan vara nåt att testa? De säljs receptfritt på apoteket.

• Muminski

Nu fick jag tag på läkaren som sa såhär: Förut trodde man inte att såhär små barn kunde reagera med denna typen av symptom. Det var ju det svaret jag fått när tjejerna var små. Men nu har man reviderat detta och har sett att det kan förekomma.

Så för att försöka få bukt med gnuggandet och snorandet får vi testa antihistamin ett tag och se om det blir bättre.

Svar på tråden Pollenallergi, hur tidigt kan barn få det?