• Anonym (student)

får man bostadsbidrag när man studerar och är över 29 år?

som rubriken lyder.. får man bostadsbidrag när man studerar och är över 29 år?
    Jag var nyss inne på FKs sida och räknade ut vad jag kunde få i bostadsbidrag som ensamstående mamma till 1 barn.
    Jag uppgav den årsinkomst jag kommer att ha med studiebidrag och studielån och fick då fram en bidragsumma som jag blev nöjd med.. men sen när jag läste på startsidan om bostadsbidrag till studenter så stod det att " studenter mellan 18- 29 år kan få bostadsbidrag..." Jag är över 29 år, kan inte jag få bostadsbidrag som student då eller misstolkade jag texten?
    Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden får man bostadsbidrag när man studerar och är över 29 år?
  • Anonym

Tror inte du kan få bostadsbidrag som äldre student om du inte har hemmavarande barn.

• Anonym (student)

Jag har ju ett barn på 1 år, så hon är ju hemmavarande.

• Anonym

Då tror jag du kan söka. Sen är det andra saker som spelar in. Vad du har haft för inkomst innan och om du är sambo mm. Bäst är att ringa till försäkringskassan förklara din situation och fråga hur du ska göra. Hemsidan kan vara lite luddig och man tolkar inte allt för sällan fel.

lycka till

• Anonym (student)

Vi ska skiljas nu så jag kommer vara ensamstående när jag börjar läsa, fast skilsmässan går väl inte igenom förän om 6 månader eftersom vi har ett litet barn.. han kommer ju flytta ut innan dess så jag hoppas verkligen det går.

• Anonym

Aha.. tråkigt läge men som sagt vad.. ring FSK och prata med dem. Tror faktiskt att du kommer ha rätt till bostadsbidrag.

Lycka till med studier, liten och allt annat i livet.

• Anonym (student)

Tack. det blir nog lite tufft men det ska gå ändå!
    Får ringa FK imorgon och höra vad som gäller.

Svar på tråden får man bostadsbidrag när man studerar och är över 29 år?