• BuzanLilla

Är RoundUp farligt för gravida?

Har köpt hem Roundup idag och tänkte spruta bort lite ogräs :P
    Har läst på etiketten och där står inget om att det är farligt för dom som är gravida, men min granne kom ut och tyckte inte jag skulle spruta med det. Har även sökt lite på nätet, men hittar inget. Är det nån som vet om det är farligt att inandas när man är gravid? Eller om det har nån påverkan på barnet?

• Svar på tråden Är RoundUp farligt för gravida?
  • Nenne 71

Det är aldrig bra. Skulle nog låta bli men jag vet inte hur farligt det är.

• Sorbus

Du kan hitta säkerhetsdatablad för round-up bland annat här:
    www.econova.se/garden/page.php
    Har man konstaterat risk för fosterskador måste det anges i säkerhetsdatabladet. Enligt denna information finns inte fosterskador med bland effekterna (titta på R- och S-fraserna).

Överlag skulle jag dock vara väldigt restriktiv med round-up, främst för att det är miljöskadligt och kan orsaka skadliga låndtiseffekter i vattenmiljön.
    Överlag ska man också vara försiktig med ämnen som sprayas eftersom det är mycket lättare att de sprids dit man inte tänkt sig eller att man får det i sig iom att det lätt sprids med vinden (jämfört med ämnen i lösning då)

• Renoveringsobjekt

Låt bli för säkerhets skull!

• Busan TH

Vi är lanbrukare och är det sånt som vi andväder ska du INTE spruta med det,,, om man få ner det i tex vatten brunnen är det jätte farligt att dricka vattnet sen,, ja skulle inte göra det pom ja var du.. men det är vad ja tycker.

• CarolineW

Roundup är ju skitgiftigt. Rensa ogräset med hacka istället.

• BuzanLilla
    Svar på #5
    Om det hade varit skitgiftigt hade dom inte fått sälja det! Så det tror jag inte :P Det finns olika RoundUp oxå, den jag har heter RoundUp Garden. Det står inget på den heller att den är "skitgiftig" iaf inte för människor. Men vet att man inte ska spruta där det finns vatten i närheten, typ brunnar. Och att det ska vara vindstilla när man gör det. Och även att husdjuren inte vistas i trädgården samtidigt som man gör det. Men det jag ville ha reda på är om det har nån påverkan på barnet i min lilla mage :) tex. genom inandning av det. Vad jag tror så är det inte så farligt, för då skulle det helt klart stått varningstext på flaskan. Eller vad tror ni?
  • Strawberry

Roundup är verkligen giftigt....när vi har sprutat med det i trädgården får inte vår son vara där o leka....risken att han skulle peta bland blommorna o allt ogräset är ju överhängande.

//Mvh Anna

• Labolinas
    BuzanLilla skrev 2008-05-17 09:32:53 följande:
    Svar på #5Om det hade varit skitgiftigt hade dom inte fått sälja det! Så det tror jag inte :P Det finns olika RoundUp oxå, den jag har heter RoundUp Garden. Det står inget på den heller att den är "skitgiftig" iaf inte för människor. Men vet att man inte ska spruta där det finns vatten i närheten, typ brunnar. Och att det ska vara vindstilla när man gör det. Och även att husdjuren inte vistas i trädgården samtidigt som man gör det. Men det jag ville ha reda på är om det har nån påverkan på barnet i min lilla mage :) tex. genom inandning av det. Vad jag tror så är det inte så farligt, för då skulle det helt klart stått varningstext på flaskan. Eller vad tror ni?
    Tror du på fullaste allvar att Round-up inte är giftigt om det står att man inte ska spruta i närheten av brunn, att det ska vara vindstilla när man sprutar och att husdjur inte får vistas i trädgråden samtidigt som man gör det?!??!? Det är ju nästan mer än lovligt dumt!!!!! Klart att det även kan gå in i din hud & påverka dig isf.... Tips är att spruta med ättika istället....
  • BuzanLilla
    Svar på #8
    Men läste du min fråga egentligen? För min fråga var: Är det farligt att inandas RoundUp, alltså om det påverkar fostret som ligger i min mage? Alltså jag menar ångerna från RoundUp..Jag vet att man ska använda skyddshandskar när man sprutar med det, men som sagt så handla mitt inlägg inte om det! Utan om det var farligt att inandas, med tanke på att man har en liten knodd i magen :P
  • Labolinas
    BuzanLilla skrev 2008-05-17 22:37:38 följande:
    Svar på #8Men läste du min fråga egentligen? För min fråga var: Är det farligt att inandas RoundUp, alltså om det påverkar fostret som ligger i min mage? Alltså jag menar ångerna från RoundUp..Jag vet att man ska använda skyddshandskar när man sprutar med det, men som sagt så handla mitt inlägg inte om det! Utan om det var farligt att inandas, med tanke på att man har en liten knodd i magen :P
    Om du sett innebörden i mitt svar, är min fullaste övertygelse är att iom att det är ett gift och att det kan påverka dig negativt, så när det går in i din kropp kan det även påverka din bebis negativt.

Jag skulle inte ens använda mig av det i vanliga fall (d v s om jag inte vore gravid), p g a hur giftigt det faktiskt är.
Svar på tråden Är RoundUp farligt för gravida?