• Anonym

Är det okej att han åker på rave-festival i Tyskland?

Tycker ni att det är okej att man som förälder åker till Tyskland och tältar på en rave feastival i Tyskland när man har en 3-åring och en 6 månaders bebis hemma? Det är nämligen så att min sambo tycker han ska få göra det för han vill ha sin frihet kvar typ, men jag känner mig inte så manad att sitta hemma och ta hand om barnen själv medans han åker iväg på någonting sånt... Visst, han får åka om han vill, men jag måste säga att jag ifrågasätter hans omdöme lite! Jag skulle ALDRIG lämna mina småbarn och dra iväg och campa i Tyskland, och speciellt inte åka på rave-festival och lyssna på Mushroom... :S Kanske åka iväg en eller två nätter på Spa-kryssning eller kanske åka iväg med sambon när minsta blivit 2-3 år typ...

• Svar på tråden Är det okej att han åker på rave-festival i Tyskland?
  • Anonym (festival)

Ja, jag tycker det är ok - så länge man som föräldrapar har kommit överens om det. Om du inte tycker det är ok så är det väl inte det, om du inte vill ha barnen själv en vecka eller vad det nu kan gälla så får du förstås sätta ner foten.
    Men om det är för att han just vill på Ravefestival och inte på Spa tycker jag nog du ska tänka om, för alla får avkoppling på sitt sätt, och om lera och massage funkar för dig så kanske monoton musik och dansande i 8 timmar funkar för honom?

• IaOnDaFluff

Ja alltså.. om det hade vart min man hade jag kompromissat till att nu åker han på rave.. när jag är redo för att lämna mina småttingar så åker jag iväg med mina vänner någonstans.

Det är ju nyttigt att göra saker utan varandra också, och att få vara en inidivd även fast man har barn..

• Fruochmamma

För min del hade det varit OK. Tycker inte heller det spelar ngn roll ifall det är rave eller SPA, men jag hade passat på att göra något lite roligare/mysigare när jag var ensam hemma med barnen.

MEN tycker inte du det är OK får du säga ifrån.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym

Ja, jag är väl mest orolig egentligen för att han har tidigare missbrukat större delen av sitt liv, så en rave festival låter inte bra i mina öron... sen har han inte varit så ansvarsfull tidigare i vår relation och i sitt föräldraskap, så därför är jag nog mindre villig att kompromissa... Om han hade tagit större del av barnens omvårdnad och i hushållssysslorna hade jag kanske accepterat hans val av avkoppling (om det nu är det)... Sedan tycker jag det är skillnad att åka iväg en vecka eller helg på rave i Tyskland, än om man åker iväg en eller två nätter på spa när barnen är så små. Visst om minsta hade varit 2-3 år och äldsta 5-6 år... han åker ju bara iväg för att han KAN... jag känner inte att jag skulle kunna lämna barnen så länge och ammat dessutom, och skulle definitivt inte ha gott samvete att lämna honom själv med barnen för att gå på rave...men han har gott samvete...

• enlitenbitkaka

Skulle det varit ok om han drog till gotland och tältade? Eller tog en weekend i London? Känns som att du hakat upp dig på själva ravegrejen...

Vill ni kika in hos mig? Inboxa så fixar jag det!
  • enlitenbitkaka

Men hur DU känner är orelevant. Hur DU skulle handlat spelar ingen roll. Ni är ju olika, två individer och även om hans resonemang inte verkar vettigt för dig så måste du ju acceptera era olikheter.

• Anonym (festival)

TS: Om det handlar om att du är orolig för att han ska börja missbruka igen, eller att du helt enkelt inte anser honom ha rätt att dra iväg och knarka i tyskland medan du är hemma med barnen, så måste du ta den diskussionen med honom.
    Men i övrigt tycker jag inte att du kan använda vad DU skulle ha gjort som måttstock, eftersom alla fungerar olika, vissa vill inte lämna sina barn ens ett dygn första åren, andra har inga problem med att lämna dem flera dagar till folk de litar på.

• Anonym

Har du varit på rave någon gång?

enlitenbitkaka skrev 2008-05-12 08:57:16 följande:
    Skulle det varit ok om han drog till gotland och tältade? Eller tog en weekend i London? Känns som att du hakat upp dig på själva ravegrejen...
  • Fruochmamma
    enlitenbitkaka skrev 2008-05-12 09:00:01 följande:
    Men hur DU känner är orelevant. Hur DU skulle handlat spelar ingen roll. Ni är ju olika, två individer och även om hans resonemang inte verkar vettigt för dig så måste du ju acceptera era olikheter.
    Men i ett förhållande är man ju en tvåsamhet?!

TS - har du problem med hans resa ska du säga det.. enkelt.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • enlitenbitkaka

Nej men min sambo är ett inbitet Mushroom-fan och har varit på ravefestival i Tyskland :) Jag vet att det florerar droger osv. Men vad ska du göra? Du kan inte gärna hålla koll på honom 24h om dygnet...

Anonym skrev 2008-05-12 09:01:03 följande:
    Har du varit på rave någon gång?
  • Anonym

Klart hon ska säga hur hon känner menhon kan inte kräva att han ska stanna hemma.

Fruochmamma skrev 2008-05-12 09:01:27 följande:
    Men i ett förhållande är man ju en tvåsamhet?! TS - har du problem med hans resa ska du säga det.. enkelt.
  • Bedhead

Haha ni verkar rätt olika om han vill på rave och du vill på spa.. Ge varandra frihet att njuta av livet på det sätt ni vill så blir ert gemensamma liv mer njutbart också!

• IaOnDaFluff

Om han kan missbruka på en ravefestival i tyskland så kan han lika gärna missbruka i eran källare.. vill han ta droger så kommer han att göra det.. ett rave gör ingen skillnad.

• Anonym

Omjag inte hade en bebis hemma och en treåring skulle jag gärna följa med på rave... jag tycker kanske att det är något man gör när man inte har barn, men jag kanske är lite moraltant.

Bedhead skrev 2008-05-12 09:08:55 följande:
    Haha ni verkar rätt olika om han vill på rave och du vill på spa.. Ge varandra frihet att njuta av livet på det sätt ni vill så blir ert gemensamma liv mer njutbart också!
  • Anonym

Nej, jag kräver absolut inte det... läs TS.

Anonym skrev 2008-05-12 09:05:37 följande:
    Klart hon ska säga hur hon känner menhon kan inte kräva att han ska stanna hemma.
  • Anonym

Ja, enda skillnaden är väl att jag inte kommer märka av att han varit hög om han är borta i Tyskland...

IaOnDaFluff skrev 2008-05-12 12:44:00 följande:
    Om han kan missbruka på en ravefestival i tyskland så kan han lika gärna missbruka i eran källare.. vill han ta droger så kommer han att göra det.. ett rave gör ingen skillnad.
  • Anonym

Ja, det hade varit mer okej om han var på Gotland ja, eller till och med i London... jag får knappt gå ut en kväll själv för honom för då ska han antingen med, eller få göra någonting själv som kompensation för att jag fått gjort nåt. Typ hälsar på min familj med barnen i en vecka, då ska han få åka iväg SJÄLV i en vecka. Det är ju inte så att jag åker på semester liksom, jag tar ju hand om mina barn även om jag reser hem en vecka... jag har frågat om jag får åka iväg på någon kryssning för en kväll när jag slutat amma, men han vill inte släppa iväg mig med mina kompisar, för han "litar" inte på dom säger han. Men han tycker det är okej att åka till Tyskland och gå på rave festival liksom... hade det varit JAG som åkt på rave hade han blivit galen!

enlitenbitkaka skrev 2008-05-12 08:57:16 följande:
  • Anonym

Ja, han får gärna göra saker utan mig... och det gör han också, det är väl bristen på aktivitet MED familjen som gör att det är lite väl lyx att kräva att få åka till Tyskland och gå på rave en lång helg...

IaOnDaFluff skrev 2008-05-12 08:47:29 följande:
    Ja alltså.. om det hade vart min man hade jag kompromissat till att nu åker han på rave.. när jag är redo för att lämna mina småttingar så åker jag iväg med mina vänner någonstans.Det är ju nyttigt att göra saker utan varandra också, och att få vara en inidivd även fast man har barn..
  • IaOnDaFluff
    Anonym skrev 2008-05-12 13:14:38 följande:
    Ja, det hade varit mer okej om han var på Gotland ja, eller till och med i London... jag får knappt gå ut en kväll själv för honom för då ska han antingen med, eller få göra någonting själv som kompensation för att jag fått gjort nåt. Typ hälsar på min familj med barnen i en vecka, då ska han få åka iväg SJÄLV i en vecka. Det är ju inte så att jag åker på semester liksom, jag tar ju hand om mina barn även om jag reser hem en vecka... jag har frågat om jag får åka iväg på någon kryssning för en kväll när jag slutat amma, men han vill inte släppa iväg mig med mina kompisar, för han "litar" inte på dom säger han. Men han tycker det är okej att åka till Tyskland och gå på rave festival liksom... hade det varit JAG som åkt på rave hade han blivit galen!
    Ja alltså, åker han så ska ju du få åka självklart.. där hade jag satt punkt i alla fall.
  • Anonym

Jag skulle inte låta min sambo åka på rave-fest!
    Han har åkt en gång och jag vart jätte orolig sedan är det ett total NEJ från min sida!
    Han kan göra annat, jag köpte honom en ny rave-skiva som han får lyssna på här hemma!

Men det är upp till var och en i förhållanden, han accepterar att jag inte fixar att han drar i väg!

Svar på tråden Är det okej att han åker på rave-festival i Tyskland?