• Hoppetossan 79

Vart kan man köpa markisväv till riktigt bra pris?

Funderar på att byta ut tyget på våra markiser, men vi ll inte lägga hysteriskt mycket på det. Såg någon som tog 330 kr/kvm, visserligen färdigsydd men jag har inga problem med att sy 2-4 raksömmar själv.

En av våra markiser är dock väldigt bred och man vill ju helst inte behöva skarva.
    Så vi skulle behöva någon som är nästan 3 meter bred också.

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • Svar på tråden Vart kan man köpa markisväv till riktigt bra pris?
  • petzl

Markisdukar görs i en bredd, 120 cm har jag för mig (familjen är i branschen så jag har lite koll). Markisväven är ju så pass tjock så jag vet inte om en vanlig symaskin fixar det utan att paja, men du kanske har en ovanlig symaskin? =)

Har du en tre meter bred markis så antar jag att det är en terassmarkis. Har bytt duk på såna, det är lite pill (men inte så fasligt mycket) så att inte armarna blir osynkade när de går in.

Skulle nog ändå säga att du går till ett företag och beställer en duk och kanske fiskar upp lite tips på hur du ska byta.

• Hoppetossan 79
    petzl skrev 2008-05-12 11:19:31 följande:
    Markisdukar görs i en bredd, 120 cm har jag för mig (familjen är i branschen så jag har lite koll). Markisväven är ju så pass tjock så jag vet inte om en vanlig symaskin fixar det utan att paja, men du kanske har en ovanlig symaskin? =)Har du en tre meter bred markis så antar jag att det är en terassmarkis. Har bytt duk på såna, det är lite pill (men inte så fasligt mycket) så att inte armarna blir osynkade när de går in.Skulle nog ändå säga att du går till ett företag och beställer en duk och kanske fiskar upp lite tips på hur du ska byta.
    Själva bytet oroar mi inte ett dugg...
    Det som jag är mest "orolig" för är hur dyrt det ska bli med tyget och vart jag ska få tag på tyg som är tillräckligt brett. Det tyget som sitte ridag är ju inte skarvat alltså måste det finnas så brett tyg

Den vanligaste bredden jag har sett är 152 cm.

Det tyget som sitter på idag tror jag inte är något problem att sy i med vanlig maskin...
    Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
Svar på tråden Vart kan man köpa markisväv till riktigt bra pris?