• MariaN

Finns här någon Tandsköterska?

Jag funderar på att plugga till tandsköterska.
    Kan du som jobbar som det berätta hur en dag kan se ut?
    Vad är bäst/sämst med arbetet? Lön?
    Har hört att man även åker ut och föreläser som tandsköterska, stämmer det?
    Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Finns här någon Tandsköterska?
  • Keats

Ingångslön ligger ungefär mellan 16-18 beroende på var i landet man befinner sig samt om man arbetar privat eller inom landsting.

• MariaN
    Keats skrev 2008-05-12 09:49:18 följande:
    Ingångslön ligger ungefär mellan 16-18 beroende på var i landet man befinner sig samt om man arbetar privat eller inom landsting.
    ack:)
    är du tandsköterska? berätta gärna mer!
  • Keats

Är inte tandsköterska men väl förtrogen med branschen :)

En sak att beakta är att flertal tjänster är tyvärr deltid, dvs. runt 30 timmar.

• MariaN
    Keats skrev 2008-05-12 09:55:49 följande:
    Är inte tandsköterska men väl förtrogen med branschen :)En sak att beakta är att flertal tjänster är tyvärr deltid, dvs. runt 30 timmar.
    aha.. ok. tack vad bra att veta :)
    kan du berätta nåt annat som är bra att veta/tänka på?
    (försöker samla så mycket fakta jag kan!)
  • Maggish

personkemin måste ju stämma mellan tandläkaren & sköterska annars funkar det inte alls.

Det finns många tandläkare som är rötägg och "ser ner" på tandsköterskor & behandlar de som "slavar"... näh välj nåt annat yrke...

• susan1

Jag är tandsköterska och tycker det är jättekul. När jag var nyexaminerad fick jag en lön på 18000:- men det ökas ju fort då jag har anestesi, röntgen och profylaxbehörighet. Nu jobbar jag privat, folktandvården ligger kanske lite lägre i lön men det är säkert olika. Det är ett väldigt varierande jobb, i alla fall på min klinik där tsk jobbar mycket delegerat. Jag har varit ute på skolor och pratat tandvård med eleverna och det var jättekul men det gjorde jag under min praktiktid på FTV, det är nog mer de som är ute och föreläser. Jag tycker absolut att du ska satsa på tsk-yrket. Lycka till

• MariaN
    Maggish skrev 2008-05-12 23:16:01 följande:
    personkemin måste ju stämma mellan tandläkaren & sköterska annars funkar det inte alls. Det finns många tandläkare som är rötägg och "ser ner" på tandsköterskor & behandlar de som "slavar"... näh välj nåt annat yrke...
    jo fast så är det med massor av yrken.. lärare under rektorer, flygväridinnor och piloter. läkare och usk.
    där handlar det ju mer om kolleger än själva yrket.
    men tack iaf för din åsikt! :)
  • MariaN
    susan1 skrev 2008-05-13 18:44:45 följande:
    Jag är tandsköterska och tycker det är jättekul. När jag var nyexaminerad fick jag en lön på 18000:- men det ökas ju fort då jag har anestesi, röntgen och profylaxbehörighet. Nu jobbar jag privat, folktandvården ligger kanske lite lägre i lön men det är säkert olika. Det är ett väldigt varierande jobb, i alla fall på min klinik där tsk jobbar mycket delegerat. Jag har varit ute på skolor och pratat tandvård med eleverna och det var jättekul men det gjorde jag under min praktiktid på FTV, det är nog mer de som är ute och föreläser. Jag tycker absolut att du ska satsa på tsk-yrket. Lycka till
    vad roligt att höra att du trivs med ditt yrkesval :)
    vet du om lönen ökar även om man inte har de extra kunskaperna du har? pluggade du någon vidareutbildning?
  • Keats
    Maggish skrev 2008-05-12 23:16:01 följande:
    Det finns många tandläkare som är rötägg och "ser ner" på tandsköterskor & behandlar de som "slavar"... näh välj nåt annat yrke...
    Det känns som en grov generalisering men visst finns det rötägg inom varje yrkesgrupp.

Det som är viktigt att tänka på att när man arbetar med teamtandvård är varje deltagare i teamet ytterst viktigt och därför är relationen inom teamet ytterst viktigt.

Min generella uppfattning är snarare att relationen tandläkare-tandsköterska brukar fungera ypperligt och faktiskt borde vara en förebild för andra yrkesgrupper.

Provanställning är praxis inom branschen och är bra för båda parter för att se om man passar med varandra.

Enligt statistik från Vårdföretagarna låg medellönen på 20.230:- år 2006.
  • MariaN

nån mer som vill dela med sig?

Svar på tråden Finns här någon Tandsköterska?