Säkert preventimedel?
Undrar om någon har koll på om det är stor chans att bli gravid fast man ammar
Undrar om någon har koll på om det är stor chans att bli gravid fast man ammar
jag vet en som blev det.
Mina svärföräldrars grannar hade svårt för att bli gravida och när de fått sitt andra barn som hon helammade blev hon gravid. Där är nästan exakt ett år mellan barnen. SÅ jag anser inte amning som en bra preventivmetod!
Min barnmorska sa att inte ens helamning är ett 100-procentigt preventivmedel, så det är dumt att chansa! Bäst att helgardera sig med minipiller eller kondom.
Ursäkta, men hur i hela friden kan man tro att man inte kan bli gravid när man ammar! Den tesen är väl från 1800-talet när det inte fanns så bra preventivmedel och man inte visste så mycket.
Om jag inte har fel är helamning i sig inget säkert preventivmedel, men att det är relativt säkert så länge det inte går så lång tid mellan amningstillfällena. Jag tror det ska vara relativt säkert så länge man inte har mer än 6 timmar mellan amningstillfällena. Många som helammar har ju barn som sover runt 6 timmar på natten.
LAM eller amningsmetoden som den också kallas är säker till 98% dvs lika säkert som minipiller om man uppfyller följande krav.
* Inte fått tillbaka mensen
* Bebisen är under 6 månader
* Man ammar fritt med max 4 timmar mellan amningarna, dygnet runt
* Man ger inget annat än bröstmjölk
SÅ fort nån av kraven inte uppfylls så kan man inte lita på LAM. Vill man vara extra säker så är ju annat preventivmedel att föreslå. Man vet ju aldrig när den söta bebisen tänker hoppa över en amning på natten och därmed sabba LAM kravet.
Är ju olika för olika kvinnor..en del blir gravida trots helamning, andra sådana som jag funkar amningen som 100% säkert...fick ingen mens förrän sonen var 2 år och fick i princip sluta amma för att få ÄL igen, antagligen är mina prolaktinnivåer höga när jag ammar.
Finns ju kvinnor som har för högt prolaktin utan att nånsin ha ammat o därför har svårt att bli gravida.
Varning! Det är inget säkert preventivmedel. Jag fick tillbaka min mens när dottern var 7 veckor fast jag helammade. Mens=antagligen ägglossning två veckor innan. Som tur var blev jag inte gravid.
Fast om du hade fått tillbaks mensen så räknas det inte som ett säkert preventivmedel längre
Första mensen efter en förlossning föregås oftast inte av en ägglossning. Därför räknas LAM metoden som säker (98% dvs jämförbart med mini-piller), men uppfyller man inte alla villkoren så är det inte säkert längre.
Amning skyddar vissa mot graviditet, men vilka vet man bara i efterhand...Jag är nog helt skyddad, då jag varit tvungen att helt sluta amma för att få tillbaka mensen ( och för att barnet skulle kunna få ett syskon) Jag har ammat i 18 månader två ggr och är inne på den tredje..
Fick själv min första mens i helgen, trots att jag ammat i 4 månader- det betyder att jag även haft ägglossning. Känner en tjej som blev gravid när hennes bebis var 3 månader!!!!!
som sagt, första mensen föregås _oftast_ inte av ägglossning
Molly i Skåne skrev 2008-05-13 16:48:11 följande:
Har pratat med min BM om det där och hon säger att amning inte är något preventivmedel över huvudtaget! Och att man ska skaffa sig ett preventivmedel när man ammar