• Annika berlin hellström

Säkert preventimedel?

Undrar om någon har koll på om det är stor chans att bli gravid fast man ammar

• Svar på tråden Säkert preventimedel?
  • En glad tjej

Mina svärföräldrars grannar hade svårt för att bli gravida och när de fått sitt andra barn som hon helammade blev hon gravid. Där är nästan exakt ett år mellan barnen. SÅ jag anser inte amning som en bra preventivmetod!

• salta semlan

Min barnmorska sa att inte ens helamning är ett 100-procentigt preventivmedel, så det är dumt att chansa! Bäst att helgardera sig med minipiller eller kondom.

• Tetran

Ursäkta, men hur i hela friden kan man tro att man inte kan bli gravid när man ammar! Den tesen är väl från 1800-talet när det inte fanns så bra preventivmedel och man inte visste så mycket.

• Flickan och kråkan

Om jag inte har fel är helamning i sig inget säkert preventivmedel, men att det är relativt säkert så länge det inte går så lång tid mellan amningstillfällena. Jag tror det ska vara relativt säkert så länge man inte har mer än 6 timmar mellan amningstillfällena. Många som helammar har ju barn som sover runt 6 timmar på natten.

• Suskiv

LAM eller amningsmetoden som den också kallas är säker till 98% dvs lika säkert som minipiller om man uppfyller följande krav.

* Inte fått tillbaka mensen
    * Bebisen är under 6 månader
    * Man ammar fritt med max 4 timmar mellan amningarna, dygnet runt
    * Man ger inget annat än bröstmjölk

SÅ fort nån av kraven inte uppfylls så kan man inte lita på LAM. Vill man vara extra säker så är ju annat preventivmedel att föreslå. Man vet ju aldrig när den söta bebisen tänker hoppa över en amning på natten och därmed sabba LAM kravet.

• Suneboll

Är ju olika för olika kvinnor..en del blir gravida trots helamning, andra sådana som jag funkar amningen som 100% säkert...fick ingen mens förrän sonen var 2 år och fick i princip sluta amma för att få ÄL igen, antagligen är mina prolaktinnivåer höga när jag ammar.

Finns ju kvinnor som har för högt prolaktin utan att nånsin ha ammat o därför har svårt att bli gravida.

• Renoveringsobjekt

Varning! Det är inget säkert preventivmedel. Jag fick tillbaka min mens när dottern var 7 veckor fast jag helammade. Mens=antagligen ägglossning två veckor innan. Som tur var blev jag inte gravid.

• Flickan och kråkan
    Renoveringsobjekt skrev 2008-05-13 08:44:24 följande:
    Varning! Det är inget säkert preventivmedel. Jag fick tillbaka min mens när dottern var 7 veckor fast jag helammade. Mens=antagligen ägglossning två veckor innan. Som tur var blev jag inte gravid.
    Märkligt! Till mig sa de på efterkontrollen att alla blödningar till och med 8 veckor efter förlossningen inom sjukvården räknas som avslag.
  • Marlene

Fast om du hade fått tillbaks mensen så räknas det inte som ett säkert preventivmedel längre

Renoveringsobjekt skrev 2008-05-13 08:44:24 följande:
  • Marlene

Första mensen efter en förlossning föregås oftast inte av en ägglossning. Därför räknas LAM metoden som säker (98% dvs jämförbart med mini-piller), men uppfyller man inte alla villkoren så är det inte säkert längre.

• Anna i Hult

Amning skyddar vissa mot graviditet, men vilka vet man bara i efterhand...Jag är nog helt skyddad, då jag varit tvungen att helt sluta amma för att få tillbaka mensen ( och för att barnet skulle kunna få ett syskon) Jag har ammat i 18 månader två ggr och är inne på den tredje..

• Melly
    Flickan och kråkan skrev 2008-05-13 08:46:59 följande:
    Märkligt! Till mig sa de på efterkontrollen att alla blödningar till och med 8 veckor efter förlossningen inom sjukvården räknas som avslag.
    Stämmer! Får man en blödning inom 8 veckor efter förlossningen så har den sågott som alltid INTE föregåtts utav ägglossning.
  • Molly i Skåne

Fick själv min första mens i helgen, trots att jag ammat i 4 månader- det betyder att jag även haft ägglossning. Känner en tjej som blev gravid när hennes bebis var 3 månader!!!!!

• Marlene

som sagt, första mensen föregås _oftast_ inte av ägglossning
    Molly i Skåne skrev 2008-05-13 16:48:11 följande:

Fick själv min första mens i helgen, trots att jag ammat i 4 månader- det betyder att jag även haft ägglossning. Känner en tjej som blev gravid när hennes bebis var 3 månader!!!!!
  • hunybany

Har pratat med min BM om det där och hon säger att amning inte är något preventivmedel över huvudtaget! Och att man ska skaffa sig ett preventivmedel när man ammar

• Suskiv
    hunybany skrev 2008-05-19 10:06:31 följande:
    Har pratat med min BM om det där och hon säger att amning inte är något preventivmedel över huvudtaget! Och att man ska skaffa sig ett preventivmedel när man ammar
    Då har hon fel uppgifter. Amningsmetoden står till och med listad som preventivmedel under sidan www.preventivmedel.nu/

"Amningsmetoden
    Att fruktsamheten är lägre under den period du ammar är en uråldrig kunskap.
    Efter förlossningen ammar de flesta kvinnor fullt utan att ge tillägg. Under denna tid av full amning är risken att bli gravid liten eftersom amningen hämmar ägglossningen. Amningsmetoden kallas också LAM (Lactation amenorrhoea method) och är en nästan helt säker metod så länge tre villkor är uppfyllda:

* att du ammar helt utan att ge tillägg och att det inte går mer än 4 timmar mellan amningarna
    * att du inte har fått tillbaka mensen efter förlossningen
    * att barnet är under 6 månader.

Fördelar
    Metoden är naturlig, enkel och smidig.
    Nackdelar
    Den som inte ammar fullt och därmed ger babyn tillägg bör inte använda metoden. Den skyddar inte mot sexuellt överförbara infektioner.
    Biverkningar
    Inga.
    Säkerhet
    Risken att bli gravid är mycket liten om metodens tre villkor är uppfyllda,
    se ovan. Ungefär 1 graviditet per 100 kvinnor och år. Men tänk på att metoden bara bör användas högst sex månader efter att du fött barn.
    Passar dig
    Metoden passar dig som nyligen fött barn eller planerar barn igen inom en snar framtid.
    Pris
    Kostar inget. "
Svar på tråden Säkert preventimedel?