• Utlandssvensk

nyhemkommen valp som ylar pâ natten- râd önskas

Det här är inte min första valp och jag har läst flera hundböcker och sammanlagt gâtt flera âr i hund-dressyr, men nu vet jag varken ut eller in!

Hämtade hem en schäfervalp i fredags och nu har den ylat tre nätter pâ raken. I vissa hundböcker stâr det att man bör lâta valpen sova bredvid sig första natten sâ att den känner trygghet. I andra stâr det att man inte ska sova bredvid valpen om man inte tänker göra det i framtiden ocksâ (i vârt fall har vi sovrummen pâ övervâningen och dit ska hunden inte fâ tillträde). I flera böcker stâr det att man inte ska reagera pâ en valp som ylar för dâ kommer den att fortsätta att yla om den ser att metoden fungerar för att fâ sällskap... men det är svârt att inte reagera pâ en valp som ylar'...

Kan ni ge mig ett râd? Vid tidigare valpar sâ upphörde ylandet automatiskt, men här fortgâr det... Vi vill sova!

• Svar på tråden nyhemkommen valp som ylar pâ natten- râd önskas
  • Lurvenpajsaren

Ja, inte klarar jag av att låta en liten bebis yla i sin ensamhet...tänk dig själv att lämna mamma och alla andra i flocken.
    Jag hade gosat med den lille och gjort allt för att få henne/honom att känna sig trygg i sitt nya hem.

• meic

Vi har alltid gjort så att vi haft dem på golvet i sovrummet i sin korg så man kan lägga ner en hand, sen efter hand har vi flyttat korgen längre och längre ut. (inte med vår nuvarande vovve dock, han sover på min kudde )

Valpen lär ju vara skärrad efter att ha blivit separerad som lurvenpajsaren skriver. Jag skulle ALDRIG ha hjärta att lämna den ensam, den är ju en bebis och förmodligen livrädd där nere.

• Udda

Ja om inte hunden är välkommen upp så får jui faktiskt någon sova med den lille där nere i början, tills den börjar känna sig tryggare.....

• Lurvenpajsaren

Ja, den lelle pluttisen...
    Din idé var ju bra ju!

meic skrev 2008-05-12 10:42:46 följande:
    Vi har alltid gjort så att vi haft dem på golvet i sovrummet i sin korg så man kan lägga ner en hand, sen efter hand har vi flyttat korgen längre och längre ut. (inte med vår nuvarande vovve dock, han sover på min kudde )Valpen lär ju vara skärrad efter att ha blivit separerad som lurvenpajsaren skriver. Jag skulle ALDRIG ha hjärta att lämna den ensam, den är ju en bebis och förmodligen livrädd där nere.
  • FruMansour

Jag sov med min valp på madrass i vardagsrummet i 2 veckor.... Har en kompis som gör likadant.

• FruMansour
    Udda skrev 2008-05-12 10:43:31 följande:
    Ja om inte hunden är välkommen upp så får jui faktiskt någon sova med den lille där nere i början, tills den börjar känna sig tryggare.....
    Precis....så har vi gjort. Min man som inte alls hade nån hundvana innan, tyckte att jag var totalt knäpp som valde vovven förre honom.. haha
    Han ringde till hela sin arabiska släkt och berättade att frun övergett sängen för en valp på golvet. Thats life.
  • FruMansour
    FruMansour skrev 2008-05-12 13:39:37 följande:
    Jag sov med min valp på madrass i vardagsrummet i 2 veckor.... Har en kompis som gör likadant.
    Dessutom underlättar det när det handlar om att träna att bli rumsren. Eftersom han låg över halsen på mig på natten så kände jag direkt om han började röra sig. Då lyfte jag ut honom genom balkongdörren direkt.
  • majjssan

Vi har låtit våra valpar sova hos oss och den äldsta är 9 år nu och kan sova själv.
    Från att haft alla syskon och mamma till att bli lämnad i ett nytt hem och få sova helt själv.
    Alla hundar är så olika gå inte alltid efter vad böcker säger följ det du tycker fungerar för dig och din valp bäst.
    Låt valpen få sova hos dig och börja känna sig trygg så ska du se att den lille slutar yla "gråta" nattetid.Man kan inte begära så mycket av en liten bäbis.

Lycka till!

• Bisquit

vi gjorde så att vi sov med våran lilla de första två veckorna.
    Sen om hon vaknade mitt i natten eller när vi var och kissade så nattade vi henne innan vi gick och la oss.

Flera gånger hittade jag husse sovandes utanför hundburen.. Hi hi.

*ler åt minnet*

• FruMansour

Och jag har märkt att det skapar fina band mellan mig och vovven när jag sovit med den. Man behöver aldrig betvivla det faktum att jag är ledare då han alltid kommer till mig om det är nått...

• Utlandssvensk

OK!
    Jag flyttar ner en madrass i vardagsrummet! Det blir nog lättare med rumsrenheten ocksâ dâ, eftersom jag snabbt kan ta den ut i trädgârden.

Men finns det inte risk att valpen blir förvirrad om jag nu efter 3 dygn flyttar ner och sedan flyttar upp till sovrummet igen? Försöker ju att vara konsekvent i mitt agerande...... Skulle nog ha tänkt pâ den här idén innan, men det är första gângen jag har en hund som varit sâ ledsen flera nätter i rad.

FruMansour skrev 2008-05-12 13:39:37 följande:
  • FruMansour
    Utlandssvensk skrev 2008-05-12 14:36:20 följande:
    OK!Jag flyttar ner en madrass i vardagsrummet! Det blir nog lättare med rumsrenheten ocksâ dâ, eftersom jag snabbt kan ta den ut i trädgârden.Men finns det inte risk att valpen blir förvirrad om jag nu efter 3 dygn flyttar ner och sedan flyttar upp till sovrummet igen? Försöker ju att vara konsekvent i mitt agerande...... Skulle nog ha tänkt pâ den här idén innan, men det är första gângen jag har en hund som varit sâ ledsen flera nätter i rad.
    Nä valpen blir nog bara glad och känner sig inte så ensam.... Tycker nog att det blir mysigt att gosa lite med matte. :) Och som sagt... Det blir lättsamt att kissa honom/henne på natten. Jag tror inte att min kille kissade inne en enda natt under tiden jag sov på golvet. Minsta lilla de är uppe och rör sig så är det bara att gå ut. Jag har aldrig haft tidningen inne åt min hund. Har alltid gått ut direkt efter sov, lek, mat. Hela tiden, med andra ord. :)
    Lycka till!
  • Utlandssvensk

Haha. Jag tror att jag tog helt fel beslut! Jag flyttade ner en madrass i vardagsrummet och sov bredvid vovven. MEN jag vaknade aldrig när hon kissade, sâ detta hjälpte inte för rumsrenheten.... dessutom sâ försvârar ett sânt här beteende för valpen som mâste lära sig att vara ensam pâ natten.... + att det finns risk att hunden inte kommer att godkänna mig som flockledare om jag lägger mig pâ hennes nivâ.

(beställde tid hos en professionell hund-utbildare igâr för att fâ râd)

Sâ igâr natt satte vi valpen i en bur pâ nedervâningen och sâ lät vi voffsingen yla pâ bäst den ville. Det varade i ca en halvtimme och jag trodde mitt hjärta skulle krossas. Men sedan tog det slut och jag gick upp varannan timme för att ta ut henne sâ att hon skulle fâ kissa och sedan hade hon inga som helst problem att självmant trava in i buren där hon hade bäddat till sig med kläder som jag hade haft pâ mig under dagen och som jag hade lämnat i buren. Sâ med den här lite 'hârdare' metoden sâ har hunden bâde lärt sig sova själv pâ natten OCH att kissa i trädgârden.

Aterstâr att fâ henne att BARA vilja kissa utomhus hädanefter, för buren använder jag naturligtvis inte pâ dagarna...

Svar på tråden nyhemkommen valp som ylar pâ natten- râd önskas