• FruStolpe

Barbietårta med grädde...INTE marsipan!

Går det att göra en snygg barbietprta så? Alla bilder jag sett är med marsipan, och det äter ingen i vår familj. Går det att få klänningen snygg med grädde? Och hur gör man med dockans överkropp då? Folie?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Barbietårta med grädde...INTE marsipan!
  • mammutten81

Jag kan bara tänka mig att om man gör en sockerkaksbotten i en rund, lite toppig form, så kan man skära kanterna lite mer skarpa, och sen göra rosagrädde.
    Då kan man få ner en mindre barbie i hålet.
    Du kan ju köpa sådna där färdiga dekorationsblommor bland pärlorna strösslet. De är ju rosa och gula m.m Kan bli fint.
    Och kroppen..hmmm..jaa du, den får man fundera på.

Om du inte vill göra en barbietårta som är en liggande sjöjungfru eller så, kan ju var aenklare kanske.

• MalinI

Det finns ju sockerpasta oxå. Det är väldigt sött, men ett alternativ till marsipan. Perfekt tycker jag som inte kan äta marsipan men ändå vill ha "utseendet"

Mamma till Lucas, Nelly, Cim & BF28/8
  • FruStolpe

Japps, men sugarpasten går inte för son nr.1 då han har diabetes..marsipan skulle ha gått då det går att göra marsipan med fruktsocker. Så därför är grädde väl det alternativet vi har kvar.

• MalinI
    FruStolpe skrev 2008-05-12 11:23:59 följande:
    Japps, men sugarpasten går inte för son nr.1 då han har diabetes..marsipan skulle ha gått då det går att göra marsipan med fruktsocker. Så därför är grädde väl det alternativet vi har kvar.

Men jobbigt Då har man ju bara grädde. Det finns ju dom som har en riktig docka som kropp, kanske inte en dyr barbie för flera hundra, men de där billiga som man kan hitta för en tia.

Som sagt, rosa grädde som man försöker fluffa upp lite. Kanske gelatin hjälper till lite. Bara en tanke, så testa innan gärna innan du gör den för gästerna.

Mamma till Lucas, Nelly, Cim & BF28/8
  • mooogn

Smörkräm går att smaksätta, färga och få riktigt slät och snygg Marängsmörkräm, eller Swiss Meringue Buttercream, blir dessutom lite blank.

Dockformar går att beställa från t.ex. kakburken.se. Då får du en rund form och en docköverkropp med pinne. Tårtorna bakade med de formarna brukar bli snyggare än om man använt en hel docka...

• mooogn

F.ö. så funkar ju grädde också Bara du vispar den tillräckligt hårt.

Chokladganache (chokladkräm) är också ett alternativ

• FruStolpe
    MalinI skrev 2008-05-12 14:58:10 följande:
    Men jobbigt Då har man ju bara grädde. Det finns ju dom som har en riktig docka som kropp, kanske inte en dyr barbie för flera hundra, men de där billiga som man kan hitta för en tia. Som sagt, rosa grädde som man försöker fluffa upp lite. Kanske gelatin hjälper till lite. Bara en tanke, så testa innan gärna innan du gör den för gästerna.
    Har kvar mina dockor, tänkte ta en av dem och slå in i folie.
  • FruStolpe

oh, tusen tack mooogn!

• Mallyx

Jag gjorde en vanlig smaskig tårta och spritsade duttar, blommor och mönster - detta fick bli kjolen, sen hade jag köpt en vanlig "barbie" som jag diskade och strippade... sen stack jag helt sonika ner dockan till midjan och dekorerade överdelen....
    Urtjusigt, men svårt att förklara - dotra äääälskade den!

Svar på tråden Barbietårta med grädde...INTE marsipan!