• Anonym (Knäckt)

Glutenintolerant??

Ja undar mest om man får diagnosen glutenintolerant och sluter äta gluten. Hur länge tar de innan man börjar märka nån skillnad i hur man mår?

Har gjort blodprov och väntar på svar, men är rätt säker på att de är gluten vid de här laget...

Hoppas de går fort...

• Svar på tråden Glutenintolerant??
  • Anonym

Jag är glutenintolerant men det tog någon vecka iaf innan magen blev okej igen. Som jag fick rådet var att äta laktosfria produkter under tiden som tarmar läker för att inte irritera dom mer än vad som är nödvändigt.
    Men efter 4 veckor kände jag en klar skillnad.

• Anonym (Knäckt)

Okej, äter redan laktosfritt eftersom ingen riktigt vetat vad jag mått dåligt för.
    Och är rätt lej på att sitta hemma och uggla pga av magen. Men har ätit glutenfritt i ett par dagar nu och känner iaf att magen inte gör lika ont och lite lite piggare.. Hoppas bara att de fortsätter och inte är nått tillfälligt bara..

• Anonym

Okej men det låter bra att du har börjat. Hoppas att du får ordning på magen, verkar som att den är på rätt väg iaf Lycka till.

• Anonym (Knäckt)

Trist bara att den glutenfria maten inte är särskilt god. Ja en del är helt okej men resten
    Jo men mår bättre och bättre och om inte annat så märks de på vågen , så tänker nog fortsätta så här till provsvaret

• Anonym

Vissa saker smakar sämre än andra, har provat en hel del faktiskt men jag kan rekommendera att baka ditt eget bröd för det som finns ute i affärerna, tycker inte jag är särskilt gott iaf. Tror nog att man kan få till det bättre hemma. Dessutom är det stor skillnad på glutenfritt mjöl och naturligt glutenfritt mjöl.
    Om du vill fortsätta kan jag rekommendera att köpa ingredienslexikon för glutenintoleranta. Finns att köpa på Celikaiförbundets hemsida. Billigare om man blir medlem.

Sedan på allergimat.com finns det oxå många recept. Visst vet du vad du kan äta för mat som finns ute i butikerna?

• Anonym (Knäckt)

Nja är absolut inte säker än vad som går att äta och inte.
    Undviker altl de står nått med mjöl på än så länge. men sen är jag osäker låter jag bli.
    Så rada gärna upp tips man inte tänker på

• Anonym

Okej här kommer lite tips på mat som du kan äta:

*Mamma Scans köttbullar
    *Felix köttförssås på burk (om du inte bara gör egen förstås)
    *Dr Schär pizzabotten är riktigt god - Köp ingredienser från din pizzeria men vara noga med att förklara att dom måste ta sakerna från det som inte är använd ännu. Och sedan bara baka den i ugnen hemma. Köp en pizzasallad till, blir riktigt gott.
    *Felix Chili con carne på burk - om man inte bara gör egen
    *Lithells korvar är glutenfria, finns både som grill och falukorv
    *Risgrynsgröt från Felix - om du gillar den förstås
    *Alla typer av kött går bra
    *Glutenfri pasta finns, jag använder den från Semper just nu
    *Ris - bara vanligt - INTE fullkornsris
    *Coop hamburgare är glutenfria
    *Felix Strips går bra
    *Coops så kallade kroketter men dom heter Noisette
    *Tacos skal går bra. Men bara dom som inte medföljer ngn sås till.
    *Potatisbullar - bara kontrollera innehållet
    *Vissa maträtter från Findus som är frysta går bra. Som ex Pannbiffar med skysås, babymorötter mm
    *Vita bönor

Ja detta är vad jag kommer ihåg just nu.

• Anonym (Knäckt)

Åh tack så mycket, de finsn ju ltie som är ätbart iaf. Ska skriva ut listan och ha med på affären varje gång
    De lär ju ta en evighet innan man har präntat in de där i huvudet.
    (

• jeni

Läs på allt. Jag har alltid ett kort i plånboken (från Celiakiförbundet, men som jag hittade i en Ica-affär)där jag kan kolla någon ingrediens om jag blir osäker.
    Baka ditt egna bröd. Det finns massor av recept om googlar det. Här på FL finns en tråd om glutenintoleranta barn där det oxå finns recept. Finax och Semper har gratis broshyrer man kan beställa på resp hemsida. Ta kontakt med sjukhusets dietist, och kolla om ditt landsting ger bidrag för att glutenmaten är dyrare.
    Smaken vänjer man sig vid. Om tre månader när du mår bättre kommer du inte ens ihåg hur vanligt bröd smakade.:)

Anonym inlägg 7: Varför får du inte äta fulkornsris?

• Anonym

Ingen fara alls. Glömde ju en sak oxå. Finns ju att köpa glutenfria pannkakor. Om du inte gör dom själv.

Finns mera oxå men jag kommer inte ihåg allt.

jeni:
    Fullkorn innehåller gluten, därför ska man inte äta fullkornsris då man är glutentintolerant.

• Anonym

Har sökt på google.se att fullkorn skulle innehålla gluten. Men tydligen så gör det inte det. Inte fullkornsris iaf. Se där nu fick jag lära mig ngt nytt oxå.
    Men klarar man inte av fiberinnehållet så ska man köpa vanligt ris så klart.

• NadiaMi

Fullkorn innehåller INTE gluten.

Fullkorn är en term som antyder att råvaran (riset, mjölet osv) inte är så pass "polerat" att allt yttre skal är borttaget.

Vart har du hittat information om att fullkorn innebär att det innehåller gluten?

• Anonym

Oj det kommer jag inte ihåg nu. Var förra året jag sökte & hittade den sidan.
    Fast jag har även sett en sidan att man inte skulle få äta kokta ägg då man är gravid & det stämmer ju inte alls. Man ska kanske inte lita på allt man läser på nätet.

• Anonym (Knäckt)
    jeni skrev 2008-05-13 12:40:51 följande:
    Läs på allt. Jag har alltid ett kort i plånboken (från Celiakiförbundet, men som jag hittade i en Ica-affär)där jag kan kolla någon ingrediens om jag blir osäker.Baka ditt egna bröd. Det finns massor av recept om googlar det. Här på FL finns en tråd om glutenintoleranta barn där det oxå finns recept. Finax och Semper har gratis broshyrer man kan beställa på resp hemsida. Ta kontakt med sjukhusets dietist, och kolla om ditt landsting ger bidrag för att glutenmaten är dyrare.Smaken vänjer man sig vid. Om tre månader när du mår bättre kommer du inte ens ihåg hur vanligt bröd smakade.:) Anonym inlägg 7: Varför får du inte äta fulkornsris?
    Okej, tänkte vänta på provsvaret först så blir de väl nån sorts kontakt med läkare efter de antar jag. Men själv blir jag väldigt brydd om de inte är gluten eftersom jag redan mår bättre när jag undviker sånt.
    Semper har jag beställt broshyrer av än så länge.
    Huga de här blir ju som att sätta sig i skolbänken igen
  • Anonym

Men du fixar detta oxå. Jag gjorde det & visst kan jag sakna vissa saker som att maten är billigare om man kunde köpa vanlig pasta som ex. Att bara kunna gå ut & äta en pizza, sådana saker.
    Men idag har jag accepterat detta & man gör så gott man kan.
    Det kommer att gå bra!
    Tänk på att du slipper magbesvären & allt sånt.

• Anonym (M)

Men blodprovet är inte 100% säkert, det är ganska stor risk att du behöver göra en gastroskopi för att fastställa diagnosen. Och då skall du äta gluten fram tills dess. Äter du glutenfritt så läker tarmen och då kan diagnosen missas.

För mig tog det nästan ett halvår innan min mage blev bra. Visst, det är lite krångligt med maten, särskilt när man skall äta ute, är på resa eller är bortbjuden på middag. Men man vänjer sig.

• Anonym (Knäckt)

Anonym (M) skrev 2008-05-13 21:10:35 följande:

Men blodprovet är inte 100% säkert, det är ganska stor risk att du behöver göra en gastroskopi för att fastställa diagnosen. Och då skall du äta gluten fram tills dess. Äter du glutenfritt så läker tarmen och då kan diagnosen missas.För mig tog det nästan ett halvår innan min mage blev bra. Visst, det är lite krångligt med maten, särskilt när man skall äta ute, är på resa eller är bortbjuden på middag. Men man vänjer sig.
    Äsch då. Ja får väl äta lite vanligt iaf. Fast blodprovet bör komma om 1-2 veckor och visar de nått får jag väl äta vanligt om de blir aktuellt med gastro.. borde inte de funka?
    Fast är inte helt slavisk än, undviker bara de värsta som bröd, pasta och sånt pga att jag inte står ut längre.

Ja de dr med resa har jag funderat på.. men men får väl äta sallad när man är utomlands och ta med lite hemifrån
Svar på tråden Glutenintolerant??